کد خبر: 29090061695
بانک و بیمهراه و مسکنروزنامه

دستورالعمل تسهیلات جهش تولید مسکن به ۲۶ بانک‌‌ ابلاغ شد‌‌

جزئیات پرداخت تسهیلات جهش تولید و تامین مسکن، در قالب دستورالعمل بانک مرکزی مشخص و ابلاغ شد.

به گزارش فارس، به استناد نامه مدیریت کل عملیات پولی و اعتباری اداره اعتبارات بانکی مرکزی، دستورالعمل اجرایی پرداخت تسهیلات احداث و نوسازی مسکن بر اساس طرح جهش تولید و تامین مسکن به بانک‌های عامل ابلاغ شد و از این پس ۲۶ بانک تعیین شده برای پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن بر مبنای دستورالعمل اعلام شده موظف به پرداخت سهم مسکن معادل ۲۰ درصد تسهیلات نظام بانکی هستند.

بر اساس جزئیات این دستورالعمل، تسهیلات موضوع طرح جهش تولید و تامین مسکن پس از تایید وزارت راه و شهرسازی به متقاضی تعلق گرفته و وزارت راه و شهرسازی موظف است حداکثر ظرف ۱۰ روز کاری، متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع این دستورالعمل را تعیین تکلیف کند.

صفرتاصد تسهیلات ساخت جهش تولید و تامین مسکن

بر همین اساس، تسهیلات ساخت مسکن موضوع قانون جهش تولید و تامین مسکن در تهران معادل ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۱ میلیون نفر جمعیت معادل ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌‎ها ۳۵۰ میلیون تومان در سایر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.

بر همین اساس این تسهیلات مطابق با پیشرفت پروژه به صورت تدریجی معادل پرداخت ۱۰ درصد در مرحله پی کنی و فنداسیون، ۴۰ درصد در مرحله اسکلت و سقف، ۲۵ درصد در مرحله سفت کاری و ۲۵ درصد در مرحله نازک کاری پرداخت می‌شود.

مجموع دوران مشارکت و بازپرداخت تسهیلات معادل ۲۰ سال با در نظر گرفتن حداکثر ۳ سال مشارکت مدنی در نظر گرفته شده است، همچنین امکان تقسیط پلکانی تسهیلات بنا بر درخواست متقاضی قابل اقدام است.

از طرفی نرخ سود این تسهیلات مطابق با نرخ سود مصوب شورای پول اعتبار در زمان انعقاد قرارداد بوده اما در صورت ترکیب منابع بانک با صندوق ملی مسکن و همچنین پرداخت بخشی از نرخ سود تسهیلات توسط دولت این نرخ سود متناسب با رقم پرداخت شده قابل کاهش بوده و در اقساط بازگشتی اعمال می‌شود.

فروش اقساطی تسهیلات ساخت به تعداد صرف ۱ واحد مسکونی به نام هر متقاضی قابل اقدام است. همچنین بانک عامل در صورت اعطای تسهیلات موضوع قانون جهش تولید مسکن مجاز به انتشار اوراق رهنی در چهارچوب مقررات بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا