کد خبر: 22050041909
تولید و بازرگانیصنعت و معدن

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران: گسترش طراحی و افزایش تنوع کفش ماشینی عامل  تولید محصولات رقابتی می‌شود

نبود مواد اولیه با کیفیت؛ بزرگ‎ترین مانع پیش روی کفش‌های ماشینی

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران بزرگ‌ترین مشکل و مانع پیش روی صنعت تولید کفش را نبود مواد اولیه با کیفیت و مناسب عنوان و تاکید کرد که برای تولید محصولات رقابتی و صادراتی و مورد نظر مشتری باید طراحی و مدل و تنوع گسترش پیدا کند.

علی اژدرکش در گفت‌وگو با عصر اقتصاد با تاکید بر اینکه باید استانداردها حفظ شود، ادامه داد: لازم است که کیفیت مواد اولیه را حفظ کنیم اما وقتی مواد اولیه امروز موجود است و فردا با همان قیمت پیدا نمی‌شود و بعضا با سه برابر افزایش قیمت مواجه می‌شویم، مسلما نمی‌توانیم ارزش افزوده داشته باشیم و کاری که لازم است را روی محصول انجام دهیم. پس به دلیل اینکه کیفیت و تنوع نداریم، قیمت محصول هم غیرقابل کنترل می‌شود.

او با بیان اینکه این محصول چه در صادرات چه در بازار داخلی نیازمند مواد اولیه مناسب، مرغوب و متنوع فراوان است، ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که مثلا قیمت مواد اولیه که در دنیا یک دلار است، در ایران معادل ۲۵ هزار تومان است اما ما با آن قیمت، مواد را به دست نمی‌آوریم بلکه ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان هزینه می‌کنیم.

به علت مشکلاتی که در تحویل و کمبود ارز وجود دارد، قیمت تمام شده بالا می‌رود، فضای رقابتی را از دست می‌دهیم و تولیدکننده سمت مواد ارزان‌تر و بی کیفیت می‌رود. بنابراین برای رونق تولید نباید از ورود مواد اولیه با کیفیت یا تولید آن در داخل ممانعت کرد.

اژدرکش اضافه کرد: مطلب دیگری که در تولید صنعت ما و در تمام صنوف مهم است، مالیات و بیمه است آن هم در اوضاع سختی که به علت کرونا و بحران اقتصادی اصناف تعطیل می‌شوند و مردم کمتر خرید می‌کنند.

همه این‌ها به صورت زنجیره‌وار کمک می‌کند که زنجیره قبلی یعنی تولیدکننده تحت فشار زیادی قرار بگیرد.

پتانسیل بالای صنعت کفش‌های ماشینی ایران

او با بیان اینکه تولیدکننده‌های کشور نیاز به حمایت واقعی دارند، اعلام کرد: شاید بیش از ۵۰ درصد آن‌ها در این زمان آسیب‌های جدی دیدند که حتی ممکن است دیگر نتوانند این خسارات را به‌زودی جبران کنند و به عرصه تولید برگردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران با تاکید بر اینکه صنعت کفش‌های ماشینی ایران پتانسیل این را دارد که به عنوان یکی از صنایع مطرح و پر مزیت کشورهای آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس که با آن‌ها روابط دوستانه دارد و کشورهایی که زبان و فرهنگ مشترکی با ایران دارند را بازار هدف قرار دهد، ادامه داد: این بازار حدود ۲ میلیارد جفت مصرف کفش دارد.

می‌توانیم ۲۵ تا ۳۰ درصد را به خودمان اختصاص دهیم که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار جفت کفش می‌شود و این تنها مستلزم حمایت از تولیدکنندگان است علاوه بر این صنف ما می‌تواند در بحث مالیات و بیمه و مواد اولیه یکی از صنوف اشتغال‌زا باشد به طوری که در ازای هر ۱۵۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌شود که در صنعت خودرو این نرخ به ۲ میلیارد تومان می‌رسد.

در واقع ما ۱۲ تا ۱۳ برابر صنعت خودرو ایجاد اشتغال داریم. در جامعه‌ای که با نرخ بیکاری بالایی مواجه است به سرمایه‌گذاری مشوقان نیاز داریم. سرمایه‌گذاران می‌توانند، ما را به این سمت هدایت کنند و به جای توجه به صنعتی دیگر که نیاز به سرمایه فراوان دارد، در این بخش سرمایه‌گذاری کنند تا هم مشکل اشتغال حل شود و هم ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد و علاوه‌بر صادارات و مزایای آن بیمه و مالیات بالا هم پرداخت شود.

اژدرکش با ابراز تاسف درباره فاصله عمیق میان دانشگاه و صنعت تصریح کرد: هر کدام از این بخش‌ها به روش خود نیروی متخصص تربیت می‌کنند.

در حالی‌که در کشور چین که اقتصاد دوم دنیاست هفت صنعت را انتخاب کردند: فلزات سنگین، اسباب‌بازی، پوشاک، کفش  و آی‌تی که جزو صنایع اصلی است و برای آن‌ها برنامه حمایتی اجرا می‌کنند در کنارش سایر ارگان‌های مرتبط مثل دانشگاه هم برای تربیت نیروی متخصص مرتبط با صنایع انتخاب شده از سوی دولت تمرکز کرده است.

او با اعلام اینکه دانشگاه‌های کشور جز در مهندسی صنایع و سیالات و جامدات زیر مجموعه دیگری ندارد، ادامه داد: مثلا خروجی مهندس کفش که حدود ۲۵ رشته مرتبط با آن وجود دارد، نداریم و دانشگاه به صورت پراکنده با اتحادیه‌ها کار می‌کند که این جوابگوی مشکلات نیست.

باید در نگاه آموزش عالی این موضوع مورد توجه قرار گیرد تا نیروی متخصص مورد نیاز صنایع را تربیت کند.

 مشکلات صادرات کفش ماشینی

اژدرکش با تاکید بر اینکه این محصول برای صادرات باید در تولید داخلی مسیری رو به جلو داشته باشد و محصولی رقابتی باشد، اظهار کرد: در کشورهای دیگر رقبای قوی و جدی وجود دارد.

برای مثال ترکیه و چین که ۷۰ درصد تولید کفش را به خود اختصاص داده‌اند و ۵۰ درصد مصرف جهان را تامین می‌کنند از رقبای جدی ما هستند.

ما در مسیر رشد قرار داریم اما باید در درجه اول محصول رقابتی داشته باشیم تا به صورت جدی به صادرات فکر کنیم.

او با توجه به سختی‌هایی که در رقابت وجود دارد و حمایت‌هایی که دولت‌های رقیب از صنایع خود می‌کنند، تاکید کرد: باید حمایت‌کننده‌ای باشد که دست بخش خصوصی را بگیرد. اول با تفاهماتی یک‌جانبه و چندجانبه، ایجاد تعرفه‌های ترجیحی و ایجاد تبادلات با کشورهای دیگر به نفع تجار و تولیدکنندگان ایرانی مسیر را هموار سازد.

دوم اینکه امروزه با نرخ دلاری که وجود دارد، تولیدکننده برای شرکت در نمایشگاه‌ها و بازدید دو طرفه و ارائه محصولات، اگر بخواهد چهار روز در نمایشگاه حضور داشته باشد؛ باید بالغ بر ۲۰۰ میلیون هزینه کند و این بار سنگینی برای تولیدکننده است که اگر حمایت شوند، می‌توانند هم ارزآوری داشته باشند هم مالیات و بیمه بیشتری پرداخت کنند یعنی این حمایت به خود دولت وحمایت‌کننده برمی‌گردد.

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران با بیان اینکه واردات کفش از سال ۹۷ به کشور ممنوع شده است، اعلام کرد: برای رونق تولید داخلی تولیدکننده، دولت و مصرف‌کننده باید دست به دست هم دهند.

مصرف کننده حق دارد تا معادل هزینه‌ای که پرداخت می‌کند، کالای مورد نظرش را طلب کند؛ اما درخواستی که تولیدکنندگان ما از مصرف‌کنندگان دارند، این است که پیش فرض «کالای ایرانی نا مرغوب است» را کنار بگذارند و اگر دیدند که کالای ایرانی با تفاوت نه چندانی از بعد کیفیت و قیمت در مقایسه با کالای خارجی وجود دارد، همان کالای ایرانی را تهیه کنند.

چراکه این چرخه به تولید و اشتغال خودشان و رونق کسب‌وکار منجر می‌شود. البته هرگز به مصرف‌کننده نمی‌گوییم که با تفاوت مثلا ۵۰ درصدی بیاید کالای ایرانی بخرد؛ ولی امروزه در مقایسه با دو-سه سال قبل از کیفیت و تنوع خوبی برخوداریم، گرچه هنوز به آنجایی که مد نظر ماست نرسیده‌ایم.

او درباره کسب‌وکارهای اینترنتی در این حوزه و میزان درآمدشان گفت: آمار دقیقی از این نوع کسب‌وکار نداریم که این خود یکی دیگر از مشکلات ماست.

بارها گفته‌ایم که کسب وکارهای اینترنتی هر صنفی باید زیر نظر خودش باشد و به صورت تخصصی نظارت شود؛ اما اکنون ما نه آماری داریم نه کنترلی و نه کمکی به این جریان شده است.

برند؛ قسمتی از مجموعه یک محصول

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران با بیان اینکه بسیاری از افراد برند را با نام تجاری اشتباه می‌گیرند، در صورتی که برند صرفا محصول نیست و قسمتی از مجموعه یک محصول است، تصریح کرد: مانند کیفیت خدمات قبل و بعد از فروش اینکه محصولی را با اسم تجاری برای تولید شروع کنیم، خودش حرکت بزرگی است؛ اما اینکه ما تولید کنیم و از برند خارجی استفاده کنیم اشتباه است.

اینجا حمایت مصرف‌کننده نیاز است که وقتی برند خارجی را می‌بیند، می‌داند که تولید داخلی با نامی تقلبی است؛ ولی استقبال می‌کند. ما باید از خودمان شروع کنیم، اسم خودمان را روی محصول بگذاریم.

از این طرف به تولیدکننده فشار می‌آوریم که از هویت و نام خودمان استفاده کند. به هر حال باید با یک اسم تجاری شروع کنیم سرعت کمی‎ داریم؛ ولی  در این مسیر هستیم.

اژدرکش درباره تاثیرات همه‌گیری کرونا بر اصناف بیان کرد: ابتدا که شبکه توزیع کاملا بسته بود و بعد دو ماه کاهش ساعت کاری و در سایر مواقع نیز ۵۰ درصد افت فروش داشتیم.

از سویی هم قدرت خرید مردم و هم موارد مصرف مردم کاهش پیدا کرد. این‌ها باعث شد که آسیب جدی بر اکثر صنوف وارد شود که هم توزیع‌کننده و هم تولیدکننده تحت تاثیر قرار گرفتند.

 رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران درباره وعده‌های داده شده به این صنعت گفت: تمام حمایت‌ها در حد حرف باقی ماند. تمامی ادارات و بانک‌ها باز بود و صرفا اصناف را تعطیل کردند. یک مغازه کفاشی که در روز نهایتا پنج مشتری داشته باشد، در مقابل اداراتی که مردم در آن صف می‌بندد تا چه اندازه در گسترش کرونا موثر است؟

در صورتی که در رستوران‌ها و متروها پروتکل بهداشتی کمتر رعایت می‌شد، این اصناف بودند که اجبارا تعطیل می‌شدند.از دولت جدید انتظار داریم که دست اصناف را بگیرند چون این بخش دیگر رمق ندارد.

او با تاکید بر مالیات و بیمه گفت: اخیرا رئیس‌جمهوری محترم هم در این باره صحبت کردند که برنامه کاهش مالیات را به صورت پله‌ای در برنامه خواهند داشت؛ اما با وجود این امسال  به یک نگاه  حمایتی ویژه  نیاز داریم.

اگر امکان در نظر گرفتن بودجه‌ای برای اعطای وام‌های بلاعوض یا کم بهره و طولانی‌مدت نیست، حداقل در اخذ بیمه و مالیات و جرایم آن مخصوصا برای صنوف و صنایع که نرخ اشتغال‌زایی بالایی دارند، مشو‌ ها و تخفیفات قابل لمس بگذارند که این چرخه ادامه داشته باشد.

در غیر این صورت با افزایش نرخ بیکاری ضررهای غیرقابل جبرانی را باید متحمل شویم و برای احیای مجدد یک شغل باید هزینه زیادی کنیم.

اژدرکش در پایان گفت: خسته نباشید صمیمانه‌ای به کل فعالان این عرصه اعم از تولیدکننده وتوزیع کننده می‌گویم و از آ‌‌ن‌ها تشکر می‌کنم که با وجود مشکلاتی که طی این دو سال به دلیل بی‌ثباتی نرخ ارز، شیوع بیماری و تعطیلاتی که داشتند؛ ولی پای کار باقی ماندند.

در این مدت هم نیاز داخل را تامین کردیم و هم یک نیم‌نگاهی به کنسرسیوم خوب صادراتی داشتیم. از تولیدکنندگان خواهش می‌کنم که محصولات با کیفیت تولید کنند و مسیر را ادامه دهند.

از دولت نیز انتظار می‌رود تا در این رابطه در کنسرسیوم صادرات ما را یاری کنند. دست به دست هم دهیم که انشالله از این بحران عبور کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا