کد خبر: 0310999362
اخبار شرکت ها

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مطرح کرد: خطر تعطیلی صنعت سیمان با رفتارهای غیرکارشناسی/ سود اصلی عاید دلالان شده است

به اعتقاد رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، علیرغم اینکه، این صنعت طی هفت ماه نخست سال جاری در بسیاری از شاخص‌ها از جمله تولید و تحویل داخلی، رشد مناسبی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است، اما نه تنها مورد حمایت قرار نمی‌گیرد بلکه برخی سیاست‌های ناعادلانه و غیرکارشناسی منجر شده تا خطر تعطیلی این صنعت حس شود و سود حاصل از افزایش تولید و تحویل، به‌جای تولیدکنندگان به جیب دلالان و واسطه‌ها سراریز شود.

رضا جمارانیان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه صنعت سیمان از تمام تلاش خود استفاده می‌کند تا نیاز کشور به این محصول استراتژیک به درستی تامین شود، اظهار کرد: صنعت سیمان در هفت ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در تولید سیمان ۱۳ درصد و در زمینه تحویل داخلی ۱۸.۶ درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر با وجود محدودیت‌های اعمال شده به دلیل ویروس کرونا، تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور و قیمت‌گذاری ناعادلانه و غیرکارشناسی، صنعت سیمان تمام تلاش خود را می‌کند تا کشور در حوزه سیمان با کمبود عرضه نسبت به تقاضا روبرو نشود و پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز از این جهت مصون بمانند. با این وجود، افرادی با رفتار ناعادلانه و غیرکارشناسی تلاش می‌کنند تا صنعت سیمان هرروز ضعیف‌تر از گذشته شود.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در رابطه با افزایش تولید و تحویل داخلی سیمان در هفت ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: این موفقیت‌ها در حالی به دست آمده که سود اصلی افزایش تولید و تحویل به دلیل سیاست‌های اشتباه عاید دلالان و واسطه‌های صنعت سیمان می‌شود و صنعتگران و تولیدکنندگان توان ادامه فعالیت‌های خود را از دست می‌دهند. به بیان دیگر در شرایط کنونی و با اعمال قیمت‌های ناعادلانه هرچقدر سیمان بیشتر در کشور تولید شود، کارخانه‌های سیمان آسیب بیشتری می‌بینند و دلالان و واسطه‌ها نیز درآمد بیشتری کسب می‌کنند.

تنها انتظار رفتاری عادلانه داریم و نه هیچ امتیاز خاصی

وی ضمن تاکید بر اینکه اقتصاد رقابتی به منزله بهره‌برداری بیشتر از اقتصاد در صورت رقابت بهتر در بازار است، تصریح کرد: در حالی که برخی شاخص‌ها در حوزه تولید و مدیریت مالی نشان از رشد صنعت سیمان نسبت به دیگر صنایع حوزه ساخت و ساز دارد؛ اما هیچ حمایتی از این صنعت نمی‌شود. این نکته را باید در نظر داشت که منظور ما از حمایت، رفتار برابر و عادلانه است و به دنبال هیچ امتیاز خاص و ویژه‌ای نیستیم.

این مقام صنعتی ادامه داد: تنها توقع ما این است که رفتاری که در قیمت‌گذاری با صنعت سیمان می‌شود، مشابه رفتاری باشد که با فولاد، آهک، آجرسازی و… می‌شود و قیمت این محصول نیز به طور آزاد و مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی کشور تعیین شود.

وی با بیان اینکه، قیمت کنونی هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان تیپ دو، معادل ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان قیمت فروش تولیدکننده قیمت‌گذاری شده است که با احتساب هزینه حمل‌ و سود عامل فروش، حدودا بایستی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده برسد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که همین محصول با همین مشخصات در بازار تهران کمتر از ۴۰ هزار تومان در مصالح فروشی‌ها پیدا نمی‌شود.

جمارانیان تصریح کرد: بدین ترتیب واحدهای تولید سیمان در صورت ادامه این مسیر توان مقاومت خود را در مقابل عدم تطبیق قیمت دستوری با واقعیت‌های اقتصادی را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌توانند مسیر تولید را ادامه دهند. روندی که طی آن قیمت سیمان کشف و ابلاغ شده، مورد تایید صنعتگران این عرصه نیست. قیمت‌گذاری‌ها به دور از رفتار کارشناسی بوده و فقط باعث سودجویی عده‌ای دلال و واسطه شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا