کد خبر: 03070047689
روزنامهسلامت و رفاه

رئیس بیمارستان سینا: با سیل بیماران غیرکرونایی مواجه ایم

رئیس بیمارستان سینا با اشاره به اینکه با سیل بیماران غیرکرونایی مواجهیم، گفت که مهم‌ترین مشکل درحال حاضر خستگی، رخوت و افسردگی در نیروی انسانی است.

محمد طالب‎پور، رییس بیمارستان سینا در ارتباط با آخرین وضع مراجعان کرونا در این بیمارستان گفت: تعداد مراجعان خیلی کمتر شده است. تعداد تخت‌های اشغال شده دو هفته گذشته، همگی تخلیه شده و تعداد بیماران و ورودی‌ها کم شده است و تزریق رمدسیور هم به یک سوم رسیده است. این پیک دوره دارد و دائمی نیست. موج پنجم رو به افول است و درکنارش واکسیناسیون هم در جلوگیری از انتشار مفید و مؤثر بوده است، منتها نباید فراموش نکنیم که درحال حاضر نزدیک به چهل میلیون واکسن تزریق شده است و برای ایمنی جامعه حداقل ۱۲۰ میلیون دز یعنی دو بار تزریق ۶۰ میلیون نفر را نیاز داریم تا جامعه‌مان ایمن شود و بتوانیم محدودیت‌ها را تا حدی آزاد کنیم.

طالب‌پور افزود: مهم‌ترین مشکل درحال حاضر خستگی، رخوت و افسردگی در نیروی انسانی است و آنها خیلی خسته شده‌اند، البته در زمینه امکانات فیزیکی و تجهیزات چندان مشکلی نداریم. درحال حاضر آمار مراجعان نیز رو به افول است و ما سه یا چهار بخش کرونا را به بخش عادی برگردانده‌ایم، یعنی سیل فشار بیماران کرونایی در حال کم شدن است، اما بیماران غیرکرونایی بسیار زیاد هستند که در این مدت دو، سه ماه برای درمان یا عمل مراجعه نکردند و الان هجوم این افراد دوباره یک فشار عجیب به بیمارستان وارد می‌کند که ما آن را با مدیریت جلو می‌بریم.

طالب‌پور درارتباط با تحت تأثیر قرار گرفتن درمان بیماران غیرکرونایی در مدت پیک پنجم گفت: ما در هفته دوهزار تا دوهزار و پانصد عمل جراحی داشتیم. دراین دو ماه اخیر این آمار به دو هزار صد تا دوهزار و دویست عمل جراحی رسیده بود. به هرحال بیماران به درمان نیاز دارند که در این دو سه ماهه انجام نشده است. این یک مساله عمومی است و در همه بیمارستان‌ها با کاهش کرونا با سیل بیماران غیرکرونایی رو به رو هستند.

او درارتباط با وضعیت دارو در این بیمارستان گفت: ما به این علت که در بیمارستانمان بخش عفونی نداریم، بیماران قارچ سیاه را پذیرش نمی‌کنیم و به مراکز دیگر دانشگاه تهران ارجاع می‌دهیم، به همین دلیل داروی آمفوتریسین بی‌ نیاز روزانه بیمارستان نیست، اما این دارو درحد نیاز مبرم برای بیمارانی که نیازمند هستند تجویز می‌شود و مانند آبیاری قطره‌ای به علت محدودیت، دانه دانه داده می‌شود، اما در درمان‌های عمومی کرونا در بیمارستانمان متناسب با مراجعانی که داریم محدودیتی در دارو نداریم.

طالب‌پور با اشاره به بازگشایی‌های تدریجی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: اگر هربخشی مانند مدرسه یا وزرشگاه‌ها را مانند یک جامعه مجزا تعریف کنیم، در آن جامعه باید بیش از ۷۵ درصد افراد واکسینه شده باشند.. در مدارس اگر بالای ۷۵ درصد معلمان و دانش آموزان واکسن زده باشند، می‌توانند مدارس را باز کنند اما اگر این درصد مکفی نباشد متناسب با آن ریسک بالا رفتن آمار مبتلایان وجود دارد.

او درباره مراسم‌های اربعین گفت: مراسم اربعین هم مانند فعالیت‌های اجتماعی دیگر است. اگر اکثریت مطلق این اجتماع واکسن زده باشند، این مساله قابل اجراست همانطور که در ورزشگاه‌ها و مدارس این مساله وجود دارد. البته تراکم غیرعادی به این معنا که حجم زیادی ازافراد در یک فضای بسته بروند که درآنجا استراحت یا به فعالیت دیگری بپردازند، باید مورد مراقبت و احتیاط قرار بگیرد اما راهپیمایی در فضای باز درصورتی که ۷۵ درصد افراد واکسینه شده باشند و با رعایت بهداشت ریسک خاصی ندارد.

طالب‌پور با اشاره به مساله همزمانی آنفولانزا و کرونا در پاییز گفت: استفاده از ماسک و مراقبت‌هایی مانند شستن دست آنقدر در زمینه مهار آنفولانزا مفید بود که پارسال شاید به تعداد انگشتان یک دست هم طیف آنفولانزای قابل بستری در بیمارستانمان نداشتیم و موید این است که ترسی که از کرونا وجود دارد می‌تواند آنفولانزا را مهار کند.

او درارتباط با فراگیری طب سنتی در درمان بیماری‌ها گفت: ما در بیمارستان‌ها براساس علم روز طبابت می‌کنیم و در داخل بیمارستان‌ها کسی بدون مطالعات علمی اقدام به درمانی که قبلاً مورد آزمون قرار نگرفته باشد، نمی‌کند. اگر طب سنتی همان استفاده از طب گیاهی در درمان برخی مشکلات است، سال‌هاست در جامعه ما این موضوع موجود است و افراد اثرات مفید آن را به ویژه در درمان برخی بیماری‌هایی که در جامعه شایع است، مانند سردرد و دل درد دیده‌اند.

رئیس بیمارستان سینا افزود: اما اینکه بیاییم و برای کرونا و سرطان و آپاندیس از این درمان‌ها استفاده کنیم، شاید نوعی سوءاستفاده از طب گیاهی و سنتی باشد. به این دلیل که باید حفظ جان بیمار و ریسکی که از این راه تحمیل می‌شود را درنظر گرفت. نهایتاً هیچ پزشکی با طب گیاهی مخالفت ندارد و آنهم یک واقعیت اجتماعی است، اما حدود و ثغورش باید معلوم شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا