کد خبر: 2808996791
دولتشخصیت هانهادها

رئیس جمهور: کسانی که حقوق ثابت ندارند ۴ ماه کمک معیشتی خواهند گرفت

رئیس جمهور گفت: کسانی که حقوق ثابت ندارند ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند کمک معیشتی می‌گیرند.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: به سبب اوج گیری کرونا در کشور در آستانه مرحله جدیدی از مسوولیت پذیری‌های اجتماعی قرار گرفتیم و به همین دلیل از روز شنبه محدودیت‌های شدیدی در کشور اعمال می‌شود و شهر‌هایی که شرایط قرمز دارند تقریبا به حالت تعطیل در می‌آیند و شهر‌های نارنجی به حالت نیمه تعطیل خواهد بود در موارد ضروری افراد سر کار حاضر شده و فروشگاه‌ها و کسانی که خدمات و کالا به مردم ارائه می‌کنند در محل کار حضور خواهند داشت.

وی افزود: البته همه ما می‌دانیم که تعطیلات و محدودیت‌های شدید راه حل اصلی مشکل کرونا نیست. مشکل کرونا صرفا از تغییر سبک زندگی حل می‌شود یعنی مردم اگر سبک زندگی خود را همراه با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌های فیزیکی و عدم رفت و آمد‌های خانوادگی عدم حضور در مراسم عزا و شادی و مناسب مذهبی و دینی اگر این‌ها را تغییر ندهند با تعطیلی کرونا شرایط به همین صورت خواهد بود و تغییر چندانی نخواهد کرد

روحانی با بیان اینکه تعطیلی اعلام هشدار به جامعه است برای این که همه به یک انضباط دقیق اجتماعی برگردیم، اظهارکرد: این انضباط دقیق اجتماعی است که می‌تواند مقابله اصلی با کرونا باشد و همین الان آمار ما نشان می‌دهد ۵۱ درصد ابتلا‌ها به دلیل رفت و آمد خانوادگی است اگر در ۲ هفته‌ای که تعطیلی و محدودیت‌های شدید برقرار می‌شود به همان نسبت رفت و آمد بیشتر شود، ابتلا به کرونا از ۵۱ درصد به دلیل رفت و آمد خانوادگی به ۶۰درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: ممکن است از یک طرف ابتلا به کرونا را کاهش دهیم، اما از یک طرف ممکن است افزایش یابد، پس راهش این است – حتی اقلیتی که در جامعه ما متاسفانه رعایت نمی‌کنند- همه به این درک برسیم که این بیماری وجود دارد و تا پایان امسال هم است و در سال آینده ممکن است باشد، چون نه هنوز به درمان قطعی برای این بیماری رسیدیم نه واکسن؛ هیچکدام.

تعطیلات برای تجدید قوای کادر درمان است

رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط طوری است که از طریق اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی خود را باید مصون بداریم، خاطرنشان کرد: این تعطیلات برای هشدار این موضوع است که فضای تنفسی برای کادر درمان به وجود بیاید. کادر درمان خیلی در فشار است و این تعطیلات موجب می‌شود تا فضای چند هفته‌ای برای آنان به وجود بیاید که به خود استراحت دهند.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در کرونا از حیث تجهیزات، تخت وآی سی یو در مشکل و فشار نیستیم، اما فعالیت کادر درمان ما یک کار ۱ تا دو ماه نیست بلکه ۹ ماه مداوم در حال کار هستند و این، کادر درمان را خسته کرده است؛ لذا تعطیلات برای این است فرصتی برای تجدید قوای کادر درمان فراهم کنیم و مردم هم احساس کنند خطر جدی است. وقتی تعداد فوتی‌ها نزدیک ۵۰۰ نفر در روز می‌رسد، هشدار بزرگ برای همه ماست و باید کمک کنیم این برنامه جامع مقابله با کرونا به خوبی اجرا شود.

روحانی گفت: نخست مردم و بعد گروه‌های ناظر، بسیج شده و همه دست به دست هم دهیم تا این طرح به خوبی اجرا شود. از روز شنبه آینده همه جلسات در همه قوا، شرکت‌های دولتی و غیردولتی جلسه بالای ۱۵ نفر در شرایط قرمز نباید داشته باشیم. این شرایطی است که وزارت بهداشت تعیین کرده و در قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و بعد از آن در ستاد تصویب شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: این مصوبه حکم قانون را دارد و همه کشور باید این مقررات در شرایط قرمز، نارنجی و زرد را رعایت کنند و دستورالعمل‌هایی که دیروز ابلاغ شده است، باید پیاده شود.

روحانی با بیان اینکه با افزایش و شدیدتر شدن محدودیت‌ها، فشار اقتصادی بر مردم هم زیاد می‌شود، اظهار کرد: دولت باید کمک‌هایی انجام دهد تا بخشی از این مشکلات کاهش یابد. قبلا می‌گفتیم فشار بر روی کسانی است که حقوق ثابت‌بگیر هستند، اما در شرایط کنونی اگر ادارات تعطیل شوند، آن‌ها حقوق‌شان را می‌گیرند. امروز مشکل کسانی هستند که حقوق ثابت نمی‌گیرند و باید با فعالیت‌شان، کسب و کارشان و خدماتی که ارائه می‌دهند، درآمدی کسب کنند.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: براساس برآورد‌ها به یک سوم جامعه برای چهار ماه بسته کمک معیشتی ارائه خواهد شد. روز شنبه در ستاد ملی کرونا، این بسته تصویب می‌شود. افرادی که مشمول این کمک می‌شوند، در ماه آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان می‌گیرند تا کمکی برای معیشت مردم شود.

روحانی گفت: وام یک میلیونی هم برای خانوار‌ها که حدود ۱۰ میلیون خانواده می‌شود، پرداخت می‌شود که البته این وام برای همه یارانه‌بگیر‌ها نیست.

وی با تاکید بر اینکه در درمان کرونا اگر کسی بیمه نیست، حتما تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: دارو‌هایی که برای کرونا توصیه می‌شود، هر چند این بیماری هنوز دارویی ندارد، اما ارو‌های توصیه شده مشمول بیمه می‌شود.

رئیس‌جمهور از اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان تشکر کرد و بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان کیت‌هایی برای تشخیص کرونا تهیه کرده‌اند که ظرف ۲۰ دقیقه نتیجه را مشخص می‌کند. ما در سی‌تی اسکن و ونتیلاتور نیازی به خارج نداریم. همه دارو‌هایی که گفته می‌شود مفید است، در داخل تولید می‌شوند. در واکسن هم تلاش‌هایی می‌شود، هرچند برای خرید واکسن از خارج تلاش‌هایی انجام داده‌ایم تا اگر در خارج زودتر تولید شد، از آن‌ها خریداری کنیم.

روحانی با بیان اینکه در این ایام شرایط اقتصادی و اجتماعی رو به بهبود است، تاکید کرد: علامت‌های کاهش قیمت کالا، ارز و سایر مسائل را مشاهده می‌کنیم. تلاش دولت این است که مسیر کاهشی ادامه یابد. کسانی به ناروا می‌گویند دولت می‌خواهد قیمت ارز و کالا افزایش یابد، اما تمام همت دولت کاستن آلام مردم و کاهش قیمت‌ها است.

رئیس جمهور افزود: احساس ما این است که شرایط ما در روز‌های آینده بهتر خواهد شد و در این شرایط ما بهتر می‌توانیم فعالیت کنیم. برخی‌ها فکر می‌کنند وقتی ما می‌گوییم شرایط بهتر می‌شود فوری می‌گویند که لابد می‌خواهید با آمریکا مذاکره کنید. خیر بحث مذاکره با آمریکا نیست بلکه بحث دیگری مطرح است.

وی اضافه کرد: دولت جدید در آمریکا شرایط را به سمت قواعد برخواهد گرداند در حدی که آمریکا مراعات می‌کرده البته دولت‌های قبلی نیز همه قواعد را مراعات نمی‌کردند منتها این دولت آخری یاغی بود. دولت جدید آمریکا دوباره به آن شرایط برمی‌گردد و آن شرایط می‌تواند فضا را برگرداند. یعنی ما از فضای تهدید کم‌کم به سمت فضای فرصت حرکت می‌کنیم.

به اسم نقد قواعد بازی سیاسی را به هم نزنیم

روحانی ادامه داد: این را هم بگویم که ما از ابتدای سال ۹۷ که دولت اخیر آمریکا فشار شدید را بر مردم وارد آورد، وارد جنگ اقتصادی با ما شد. اشتباه تعبیر نکنیم. ما در این سه سال در تحریم نبودیم ما در محاصره و جنگ و تروریسم اقتصادی قرار داشتیم. عبارت‌ها و تعبیر‌ها را درست استخدام کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: قبلا تحریم هم داشتیم، اما جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی از سال ۹۷ توسط دولت اخیر آمریکا شروع شد. کشتی به کشتی و محموله به محموله را در دریا و هوا دنبال می‌کردند و ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی در برابر یک دولت قلدر قرار گرفته بودیم.

وی گفت: بسیار مهم است که ما به اسم نقد قواعد بازی سیاسی را به هم نزنیم، به اسم نقد دولت، دنبال تطهیر آمریکا نباشیم، دنبال تبرئه دولت آمریکا نباشیم، این دولت جنایتکار است چرا می‌خواهید تبرئه کنید. دولت اخیر آمریکا دولتی جنایتکار و تروریست است یک عده‌ای مداوم دولت آمریکا را تطهیر می‌کنند و مجانی هم این کار را انجام می‌دهند من نمی‌دانم چرا این کار را می‌کنند.

روحانی ادامه داد: حالا برخی از رسانه‌های خارجی پول می‌گیرند و آمریکا را تطهیر می‌کنند، اما یک عده‌ای مجانی آمریکا را تطهیر می‌کنند. به خاطر اینکه به دولت صدمه بزنند به خاطر اینکه فضا را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده کنند. انتخابات ۱۴۰۰ هنوز مانده است. اشکالی ندارد برای انتخابات خودتان هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، اما ایجاد روحیه یاس در جامعه خیانت ملی است. یاس را در جامعه ترویج ندهید. بگذارید مردم واقعیت‌ها را لمس کنند و ببینند.

رئیس دولت دوازدهم اظهار کرد: این دولت (دولت ترامپ) یک دولت کینه‌توز و جنایتکار بود که نسبت به ایران و تمام ملت‌های مستقل جنایت کرد. همانطور که نسبت به ایران جنایت کرد، نسبت به فلسطین، عراق و سوریه و یمن هم همین کار را انجام داد.

وی ادامه داد: آن‌ها جنایت بزرگی انجام دادند؛ چرا این واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویید؟ بیایید آمار اقتصادی سال ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را با سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ مقایسه کنید این سه سال که در جنگ بودیم آمار یک جور است، در آن چهار سال در تحریم بودیم. تحریم که کمی برداشته شد ۹۶ بود. آن وقت تحریم بود امروز جنگ است و این دو مقوله است.

رویس جمهور با بیان اینکه شما تورم، رشد و اشتغال و پایه پولی و همه معیار‌های اقتصادی را بین این سه سال اخیر و آن ۴ سال مقایسه کنید، گفت: این خیلی ساده است و جبر و مثلثات نیست. این آمار و ارقام در همه مراکز آمار وجود دارد و کنار هم مقایسه کنیم. برخی فکر می‌کنند که ما امروز در فکر رفع و دفع تهدید و دنبال ایجاد فرصت هستیم. نه. از ۹۷ که جنگ شروع شد، دنبال فرصت و رفع و دفع تحریم، کاهش فشار بر مردم و ایجاد فرصت بودیم.

وی با اشاره به شکست‌آمریکا در بخش‌های سیاسی حقوقی و اخلاقی اظهارداشت: آمریکا در بخش اقتصادی توانست بر مردم ما فشار ایجاد کند. البته دنبال فشار نبود بلکه دنبال ایجاد قحطی در کشور بود. آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که در کشور ما تنش اجتماعی ایجاد کنند و امنیت داخلی را برهم بزنند که در اهداف خود صد درصد شکست خوردند. البته مشکلاتی هم برای مردم ایجاد کردند.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: ترامپ از وقتی از برجام خارج شد، انتظار داشت همه کشور‌های دیگر از او تبعیت کنند. هیچ کشوری از او تبعیت نکرد حتی اتحادیه اروپا که دوست سنتی آمریکا بود هم از او تبعیت نکرد و چین و روسیه هم همینطور. در اینکه دیگران را در این مسیر انحرافی غلطی که آغاز کرده بود، با خود همراه کند، ناموفق بود. هر طرح سیاسی که آمریکا در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی داشت، شکست خورد.

روحانی با اشاره به شکست‌ آمریکا در جلوگیری از رفع تحریم تسلیحاتی ایران گفت: ما تحریم تسلیحاتی را پایان دادیم کسانی که می‌گویند در این چند سال چه کردید لااقل این مسائل ساده را بفهمند که تحریم تسلیحاتی پایان یافت و ما امروز می‌توانیم آزادانه در چارچوب قواعد بین‌اللملی اسلحه بخریم و بفروشیم. دولت آمریکا از حیث سیاسی، بین‌المللی، حقوقی و اخلاقی صدر درصد شکست خورد و در بخش اقتصادی هم اهدافی که دنبال می‌کرد، شکست خورد.

وی گفت: از همه اعضای دولت چه در مرکزیت و چه در استان‌ها خواهش می‌کنم به هیچ عنوان به سمت حاشیه حرکت نکنند و به وظایف اصلی که بردوش آنان است، به‌خوبی عمل کنند. البته نباید بگذاریم ابهام در جامعه به وجود بیاید؛ همه وزیران، استانداران، مدیران کل و روابط عمومی‌ها موظفند واقعیت را برای مردم توضیح دهند و اشکالات را بیان کنند. حتی اگر نقد منصفانه‌ای نسبت به دولت است خودشان نقد کنند، اشکالی ندارد نقد هم بر ما وارد است.

رئیس جمهور اضافه کرد: مهم این است که امروز مردم واقعیت‌ها را به خوبی بدانند. از روز اول گفتیم دست دوستی به سمت همه قوا و همه ارکان کشور دراز می‌کنیم و این دست ما همچنان برای دوستی به جلو است. باز همین را می‌گوییم و باز هم دنبال این هستیم دست دوستی به همه بدهیم.

روحانی با بیان اینکه اکنون زمان تسویه حساب و ایجاد حاشیه نیست، گفت: در این هفته‌ها فضای مثبتی در جامعه ایجاد شده است. بگذاریم فضای مثبت در جامعه کار خود را انجام دهد و بتوانیم کاری کنیم تا انتظارات مثبتی که نسبت به آینده در ذهن مردم است، بتواند فضای کشور را متعادل و درست کند.

رئیس‌جمهور گفت: با وجود اینکه سال ۹۹ سال بسیار سختی بود، اما حقوق کارمندان دولت و کارگران را بین ۵۰ تا ۶۰ درصد اضافه کردیم و حتی حقوق کسانی که مستمری می‌گیرند و بازنشسته هستند و عشایر و روستاییان که از بیمه استفاده می‌کنند، هم ۵۰ درصد اضافه شد.

وی ادامه داد: برای اینکه فشار اقتصادی بر مردم کاهش پیدا کند، هر چه در توان داشتیم انجام دادیم و باز در حد توان انجام خواهیم داد.

بانک مرکزی ۲۱ میلیارد دلار ارز برای کالا‌های اساسی تامین کرده است
روحانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه علی‌رغم فشار، کرونا و همه مسائل، رشد بخش صنعتی ما در هفت ماهه گذشته ۶.۴درصد بوده است این یعنی همه بخش‌های صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی ما به جلو حرکت کرده است و در این شرایط خاص خاص، در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی افزایش تولید داریم.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی هم هرچه نیاز ضروری بود در حد توان تلاش کرده و تا امروز ۲۱.۷ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی، ضروری و مواد اولیه کارخانجات تامین کرده است.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به رشد صادرات در هفته‌های اخیر گفت: هفته گذشته صادرات ما ۲۵درصد رشد داشت و معلوم است در مسیر صادرات قرار گرفتیم. برای تامین کالا‌های مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانجات هم حرکت خوبی از گمرکات شروع شده و کالا‌ها درحال ترخیص هستند و کار بسیار خوبی هم از سوی وزارت صمت، وزارت اقتصاد و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که امروز شاهد حرکت بسیار خوبی در این زمینه هستیم و شرایط بهتر خواهد شد.

روحانی اظهار کرد: مردم عزیز ما بدانند در این شرایط دولت وظیفه اصلی خود را سلامت آن‌ها و زندگی و معیشت آنان می‌داند و همه توان و تلاش خود را برای این دو امر به کار خواهد گرفت.

رئیس جمهور با اشاره به آغاز بررسی بودجه در دولت گفت: تلاش می‌کنیم بودجه را در زمان معین به مجلس ارائه کنیم. برای مردم توضیح خواهیم داد که اهداف بسیار مهم توسعه‌ای، اقتصادی و اجتماعی مدنظر دولت است که در بودجه امسال گنجانده شده است و امیدواریم تصویب بودجه در مجلس و اجرای آن، موجب رشد و توسعه بیشتر در کشور شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا