کد خبر: 08080051882
بانک و بیمه

رئیس کل بانک مرکزی: میزان عرضه ارز در سامانه نیما در ۷ ماه امسال معادل کل پارسال بوده است

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به بهبود شاخص‌های اقتصادی، گفت: در هفت ماهه امسال میزان ارز عرضه شده در سامانه نیما توسط صادرکنندگان، معادل کل سال گذشته بوده است.

به گزارش ایرنا از بانک مرکزی، «علی صالح‌ آبادی» در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی، اعضای اتاق‌های بازرگانی و تولیدکنندگان اظهارداشت: حمایت از بخش تولید، صادرات و نیز واردات کالاهای سرمایه‌ای، ماشین‌آلات و مواد اولیه از ضروریات کشور است که باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که علاوه بر تشویق صادرات، واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات نیز مدنظر باشد.

وی تصریح کرد: ارز حاصل از صادرات یا ناشی از نفت و میعانات و بخشی از آن که در بازار نیما نیز عرضه می‌شود برای واردات مواد «اولیه و مصرفی» و بخشی نیز برای واردات کالاهای سرمایه‌ای استفاده می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: البته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تأمین ارز و سرمایه برای پروژه‌های با توجیه اقتصادی را نیز به طور جدی مدنظر داریم.

رییس شورای پول و اعتبار درباره احیای واحدهای تملک شده توسط بانک‌ها عنوان کرد: در حال حاضر برای جلوگیری از توقف تولید واحدها، این موضوع در دستور کار شورای و پول و اعتبار است و دستورالعملی در این زمینه تدوین شده که امیدوارم مشکلات تولید به واسطه این تصمیم ها برطرف شود.

وی در خصوص بازار ارز گفت: به طور مشخص دو بازار رسمی در کشور یعنی بازار نیما و بازار متشکل معاملات ارزی وجود دارد؛ بازار نیما معطوف به حواله و واردات کشور است و در بازار متشکل معاملات ارزی، اسکناس معامله می‌شود که عمق این بازار نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است.

صالح آبادی تاکید کرد: بانک مرکزی در بازار متشکل معاملات ارزی به عنوان بازارگردان حضور دارد اما خود صادرکنندگان هستند که در این بازار نسبت به فروش اسکناس ناشی از صادرات خود اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: از ابتدای آغاز به کار بازار متشکل معاملات ارزی در اول آبان ماه ۱۳۹۸ تا پایان سال ۹۸، در این بازار حدود ۵۰ میلیون دلار، در سال ۹۹ حدود ۷۰۰ میلیون دلار و در امسال حدود ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار معامله شده است که این امر نشان از عمیق شدن بازار دارد و قطعاً برای بهبود عملکرد این بازارها نیز از فعالان اقتصادی کمک خواهیم گرفت.

رییس شورای پول و اعتبار درباره ارز با نرخ ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) گفت: به ایرادها و مشکلات مرتبط با این ارز واقف هستم و البته در تعامل با اعضای دولت ضروری است سازوکاری در این باره اندیشیده شود که در آینده و در صورت اتخاذ هرگونه تصمیم در این زمینه، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: اگر به دنبال آن هستیم که منابع اقتصادی به سمت تولید هدایت شود باید تلاش کرد که در سیاست‌گذاری مالیاتی، تعادل ایجاد شود تا در نهایت این منابع به صورت خودکار و به دور از دستور و رویه‌های موجود، به سمت تولید هدایت شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: با همکاری وزرای اقتصاد و سایر ارکان اقتصادی دولت موضوع استقلال بانک مرکزی را دنبال می‌کنیم و در این باره ضروری است که تأمین کسری بودجه دولت نیز از منابع دیگری پی گرفته شود و البته باید با مجلس نیز تعاملات و همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: استقلال بانک مرکزی به معنای آن است که بخش مالی از بخش پولی مستقل باشد و در نهایت با تلاش و همکاری فعالان اقتصادی کنترل تورم غیر رکودی را محقق کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا