کد خبر: 03110066439
اقتصاداقتصاد کلانبازرگانیبورسروزنامهصفحه یک

ریزش ۵۰ درصدی بیت کوین از اوج

ترجمه: سلیم حیدری

قیمت کریپتوکارنسی برای اولین بار از ماه جولای (تیر) به زیر ۳۵۰۰۰ دلار سقوط کرد.

بیت کوین، بزرگترین دارایی دیجیتال جهان، روز شنبه به ۳۴۰۴۲.۷۸ دلار سقوط کرد و ۷.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. این ارز دیجیتال بخش زیادی از این سقوط را جبران کرده است و در ساعت ۱۴:۱۹ به وقت گرینویچ با قیمت ۳۵,۴۴۵ دلار معامله می‎شد. سایر ارزهای دیجیتال نیز با کاهش مواجه شدند. طبق گزارش کوین بیس، اتریوم ۱۲ درصد، سولانا و کاردانو هر کدام حداقل ۱۷ درصد سقوط کردند.

هیدن هیوز، مدیر اجرایی آلفا ایمپکت در سنگاپور به بلومبرگ گفت: «جایگاه‌های حاشیه‌ای در حال غرق شدن (ورشکسته شدن)، باعث ایجاد موجی از فشار فروش اضافی شد. زیرا دارایی‌هایی که به عنوان وثیقه نگه داشته شده بودند به اجبار برای پرداخت وام‌های این جایگاه‌های حاشیه‌ای فروخته شدند.»

کارشناسان انتظار دارند که قبل از هر نوع صعودی، ارز دیجیتال پایه به مدتی زمان نیاز دارد تا یک کف پایه را شکل بدهد و اعتماد به نفس بازگشت مجدد به نقطه اوج را به دست بیاورد.

سقوط بیت کوین از بالاترین رقم ارزش خود در طول تاریخ، یعنی نزدیک به ۶۹۰۰۰ دلار در ماه نوامبر (آبان) باعث شد که حدود ۶۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار بیت کوین حذف شود و بیش از ۱ تریلیون دلار از کل بازار ارزهای دیجیتال از دست برود. به گزارش گروه سرمایه‎گذاری بسپوک و به نقل از آژانس، این دومین کاهش بزرگ دلاری است که برای هر دو اتفاق می‎افتد، بطوریکه درصد کاهش بسیار بیشتری هم برای بیت کوین و هم برای بازار کل وجود داشته است.

رکود در ارزهای دیجیتال و سهام آن به دلیل آخرین اقدام فدرال رزرو ایالات متحده برای سیاست‌های پولی با سرعتی سریع‎تر از حد انتظار بود. بر اساس نظرسنجی رویترز، فدرال رزرو در تلاش برای احیای اقتصاد ممکن است در سال جاری نرخ بهره کلیدی را سه بار افزایش دهد.

بازار ارزهای دیجیتال نیز به دلیل سرکوب ارزهای دیجیتال توسط چین و همچنین اقدامات روسیه با ماهیت مشابه، متزلزل شده است. سال گذشته، پکن استخراج ارزهای دیجیتال در دره سیچوان را ممنوع کرد و این امر تأثیر نامطلوبی بر بازار ارزهای دیجیتال داشت.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا