کد خبر: 12119914276
بورسروزنامه

سرمایه‌گذاران احساسی برای خرید صف بستند

مسعود وطنخواه

هنوز از رسیدن شاخص کل بورس به تراز کمتر از یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحد یک‌هفته سپری نشده است که در دو روز کاری گذشته باردیگر رفتارهای احساسی در خرید از سوی فعالان بازار سرمایه را شاهدیم.

رفتارهای احساسی به انتخاب‌هایی گفته می‌شود که پایه علمی و تحلیل کمی دارند یا اصلا ندارند و بیشتر بر پایه جوهای شکل‌گرفته و کوتاه‌مدت هستند.

شاخص کل بورس که از مرداد سال جاری وارد فاز نزولی شد و در این سقوط شاخص کل در حالی ۸۰درصد بازدهی منفی را ثبت کرد که قیمت نعدادی از شرکت‌ها در هیمن بازه زمانی به یک‌سوم نیز رسید. این کاهش‌های مداوم سبب نوعی بورس‌گریزی نزد سهامداران شد؛ به گونه‌ای که تا مدت‌ها دیدن صف‌های خرید یک‌دست دور از انتظار بود. اما از روز چهارشنبه و بعد از تغییر جانشین جدید رئیس سازمان بورس، دو روز کاری است که روند بازار سرمایه وارد مدار صعودی شده است. با توجه به اینکه اتفاق خاص بنیادی در صورت‌های مالی شرکت‌ها در مدت دو یا سه هفته گذشته رخ نداده است. کارشناسان این‌گونه رفتارهای دسته‌جمعی برای خرید را احساسی و هیجانی قلمداد می‌کنند و به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهند که در این مواقع مراقب ورود شرکت‌های نامناسب به پرتفوی خود باشند.

شاخص کل بورس روز گذشته با افزایش ۳۹هزار واحدی و بازدهی مثبت ۳.۲درصدی وارد تراز یک‌میلیون و ۲۴۰هزار واحدی شد. بیشتر نمادهای بازار سرمایه در اولین روزکاری با صف خرید مواجه بودند.

بررسی نحوه انتخاب رئیس سازمان بورس در مجلس از دیگر خبرهای روز گذشته بود. خبرگزاری تسنیم در این‌باره نوشت: «کمیسیون اقتصادی مجلس در هفته جاری به بررسی نحوه رعایت موازین قانونی در انتخاب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌پردازد.

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طی هفته جاری در روزهای یکشنبه و دوشنبه(۱۲ و ۱۳بهمن) جلسه دارد.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ۵ بهمن در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتخاب رئیس جدید سازمان بورس هشدار داده بود و گفته بود که این فرد باید سابقه تخصصی مدیریت بازار سرمایه، تحصیلات تخصصی در مقطع ارشد به بالا، جسارت در تصمیم‌گیری و سوابق سالم را دارا باشد.

محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرده بود: «در چند روز اخیر و بعد از انتشار استعفای رئیس سازمان بورس موضوعاتی مطرح شد که هم افکار عمومی، هم فعالان بازار سرمایه و هم مجلس شورای اسلامی به ویژه در کمیسیون اقتصادی به دنبال این بودیم که مسائل مربوط به انتخاب فرد جایگزین با توجه به نیازهای بازار بورس برای پوشش نقاط ضعف، عملکرد مدیریتی ماه‌های اخیر این سازمان مورد توجه قرار گیرد.»

او ادامه داده بود: «انتظار ما از مجموعه دولت و متولیان بخش اقتصاد و وزیر اقتصاد این است که نهایت دقت را در انتخاب فرد جدید داشته باشند تا دغدغه کنونی مردم در بازار سرمایه با انتخاب یک مدیر کارآمد، توانمند و قوی پوشش داده شود. ما خبرهایی از دولت در مورد پیشنهادهای جایگزین برای سازمان بورس داریم که نگرانی‌های ما را در این زمینه دو چندان کرده است.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا