کد خبر: 26080055787
اقتصاد کلاندولتمجلس

سیگنال مهم رئیسی برای دلار/ کاهش قیمت دلار ادامه دارد؟

رئیس جمهور در جلسه علنی امروز خود در مجلس از تزریق منابع به بازار ارز خبر داد. موضوع پول‌های آزاد شده ایران از ابتدای هفته تایید شد و بازار ارز با کاهش قیمت همراه شد. این روند کاهشی ادامه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس جمهور امروز در جلسه علنی مجلس گفت: منابع ارزی و ریالی کشور در حال افزایش است و این مسائل می‌تواند پشتوانه‌های خوبی برای برداشتن گام‌های اقتصادی باشد.

من موضوع را باز نمی‌کنم اما شما اجمالا خبر داشته باشید گام‌هایی که همین روزها برداشته شده باعث کاهش نگرانی‌ها نسبت به منابع بوده است.

به نظر می‌رسد رئیس جمهور تلویحا به خبر آزاد سازی منابع بلوکه شده اشاره کرده است. خبری که در ابتدای هفته جاری منتشر شد و انتظار می‌رفت بر قیمت دلار اثر بگذارد. اما نگذاشت.

تا جایی که قیمت دلار در هفته آخر آبان به محدوده ۲۸ هزار و ۷۱۰ تومان رسید. اگرچه چند روز قیمت دلار در این محدوده باقی ماند و بازار نگران افزایش بیشتر قیمت دلار بود، اما از روز گذشته، قیمت دلار کمی کاهش یافت و به ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

آزادسازی پول‌های بلوکه شده، دلار را ارزان کرد؟

با این که دلار از کانال ۲۸ هزار تومان به کانال ۲۷ هزار تومان آمده و احتمالا دولت این دستاورد را به نام خود ثبت می‌کند اما نظر کارشناسان این است که این کاهش قیمت یک واکنش هیجانی است.

برخی نیز استدلال می‌کنند که دولت به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند پولی وارد کشور کند و منابع آزاد شده به صورت کالا وارد می‌شود؛ یعنی در واقع پول واقعی به بازار تزریق نمی‌شود.

فعالان اقتصادی به تجارت‌نیوز در این باره می‌گویند: هنوز مشخص نیست که ۳٫۵ میلیارد دلار بلوکه شده از کدام کشور وارد ایران شده است.

آن‌ها همچنین درباره این موضوع که منابع آزاد شده به صورت نقد وارد کشور می‌شود یا به صورت تهاتر کالا توضیح می‌دهند: ایران به دلیل تحریم‌ها با بیبشتر کشورها ارتباط بانکی ندارد به همین دلیل احتمال آنکه این منابع به صورت کالا وارد کشور شود زیاد است.

آخر هفته قبل دوباره موضوع پول‌های آزادشده ایران خبر ساز شد و ابتدای هفته جاری توسط مسئولان تایید شد. تا آنجایی که سعید خطیب‌‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه درباره آزادسازی منابع خارجی ایران گفته بود: «ما منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم که در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم،

همین‌ که کالاهای اساسی به کشور وارد می‌شود یعنی اینکه این منابع آزاد می‌شوند، من بیش از این نمی‌توانم جزئیاتی را بگویم.» اما گمانه‌های کارشناسان اقتصادی چیز دیگری را می‌گوید.

آن‌ها معتقدند، دولت به واسطه کسری بودجه خود از بانک مرکزی به صورت ریالی قرض گرفته است و حالا باید به صورت دلاری آن را پس بدهد پس منابع آزاد شده از قبل پیش‌خور شده و قرار نیست پولی به بازار وارد شود.

از طرف دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند که این خبرها صرفا برای ایجاد واکنش در بازار ارز است و قرار نیست به صورت واقعی پولی وارد بازار شود.

در همین باره برخی از کارشناسان هم به تجارت‌نیوز گفته بودند: به دلیل وجود تحریم‌ها ایران در حال حاضر ارتباط بانکی با کشورها ندارد و منابعی هم اگر آزاد شود، به صورت کالا وارد کشور می‌شود.

اما واکنش امروز بازار ارز به صحبت‌های رئیسی کاملا برعکس بود. از آنجایی که انتظار می‌رفت صحبت‌های رئیس جمهور باعث افت قیمت دلار شود اما نرخ دلار امروز، ۲۸ هزار تومان اعلام شد و نسبت به روز گذشته روند افزایشی را ثبت کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا