کد خبر: 10120072183
اقتصاداقتصاد کلانانرژیجهانروزنامهصفحه یک

شرط بندی شورون روی انرژی پاک با یک قرارداد ۳ میلیارد دلاری در گروه انرژی‌های تجدیدپذیر

ترجمه: سلیم حیدری

شرکت شورون (CVX.N)، قرار است تا شرکت سازنده بیودیزل انرژی‌های تجدیدپذیر (REGI.O) را به قیمت ۳.۱۵ میلیارد دلار خریداری کند. این اتفاق تاکنون بزرگترین شرط‌بندی یک شرکت در مورد سوخت‌های جایگزین است.

دومین تولیدکننده بزرگ نفت و گاز ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که برای هر سهم انرژی‌های تجدیدپذیر ۶۱.۵ دلار به صورت نقدی پرداخت خواهد کرد. سهام انرژی‎های تجدیدپذیر در معاملات قبل از بازار بیش از ۳۷ درصد افزایش یافت.

شرکت‎های بزرگ نفتی با توجه به سهم بزرگ خود در انتشار گازهای گلخانه‎ای جهانی، با فشار فزاینده‎ای از سوی دولت‌ها و سرمایه‎گذاران برای کاهش ردپای کربن و پیوستن به مبارزه با تغییرات آب و هوایی مواجه هستند.

بسیاری از پالایشگاه‌های ایالات متحده تولید گازوئیل تجدیدپذیر را افزایش داده‌اند تا از یارانه‌های فدرال و ایالتی برای کربن‎زدایی سوخت‌های خود استفاده کنند.

شورون (Chevron) برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه ای عملیاتی تا سال ۲۰۵۰ به صفر هدف‎گذاری کرده است. این شرکت در سپتامبر (شهریور) متعهد شد که ۱۰ میلیارد دلار برای کاهش انتشار کربن خود تا سال ۲۰۲۸ سرمایه‎گذاری کند و حدود ۳ میلیارد دلار برای سوخت‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است.

گروه انرژی‌های تجدیدپذیر مستقر در آیووا، هم بیودیزل و هم دیزل تجدیدپذیر تولید می‌کند.

سوخت‎های زیستی از ضایعات کشاورزی و محصولات غذایی سنتی که به طور خاص به عنوان خوراک سوخت پرورش داده می‎شوند، ساخته می‎شوند.

درحالیکه بیودیزل و گازوئیل تجدیدپذیر از مواد اولیه مشابه استفاده می‌کنند. دیزل تجدیدپذیر تحت یک فرآیند تصفیه جداگانه قرار می‎گیرد تا از نظر شیمیایی با دیزل بسیار کم گوگرد یکسان شود.

این شرکت گفته است که به فرصتی برای ترکیب بیودیزل به دیزل تجدیدپذیر در بازارهای خاص چشم دوخته است.

مارک نلسون، معاون اجرایی بخش پایین دستی و مواد شیمیایی به رویترز گفت: «بیشتر مردم (بیودیزل) را در ایالات متحده و آسیای جنوب شرقی در حال رشد می‎بینند… و آن را به عنوان ترکیبی برای دستیابی به حاشیه سود بهینه می‌دانند، زیرا ارزان‌تر از دیزل تجدیدپذیر است.»

اداره اطلاعات انرژی تخمین می‎زند که ظرفیت تولید دیزل تجدیدپذیر در ایالات متحده ممکن است تا سال ۲۰۲۴ پنج برابر شود و تولید آن از ۱ میلیارد گالن در حال حاضر به بیش از ۵ میلیارد گالن در سال برسد.

این شرکت در بیانیه‎ای اعلام کرد انتظار می‎رود این قرارداد پیشرفت به سوی هدف‌گذاری شورون برای افزایش ظرفیت تولید سوخت‎های تجدیدپذیر به ۱۰۰۰۰۰ بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ را تسریع کند و مواد اولیه اضافی و امکانات پیش تصفیه را به همراه داشته باشد.

مایک ویرث، مدیر اجرایی شورون به رویترز گفت که شورون فوراً برای کسب و کار انرژی‌های تجدیدپذیر خود اقدام به انجام امور مالی جداگانه نخواهد کرد.

تخمین زده می‌شود که این معامله در نیمه دوم سال کامل شود و احتمالاً به درآمد شورون در سال اول منجر شود. همچنین پس از راه‌اندازی و توسعه گیسمار (Geismar) یعنی گروه انرژی‌های تجدیدپذیر در لوئیزیانا، به جریان نقدی آزاد شورون می‌افزاید.

تاکنون گلدمن ساکس مشاور مالی شورون بود، درحالیکه گوگنهیم سکیوریتی (Guggenheim Securities) در ارتباط با انرژی‌های تجدیدپذیر در این معامله به شورون مشاوره داد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا