کد خبر: 31060049429
صنعت و معدن

شیرینی رشد تولید سایپا به کام مشتریان

زینب غضنفری

در شرایطی که هنوز از فشارهای بین المللی در زمینه تحریم ها کاسته نشده و اپیدمی کرونا نیز تداوم دارد اگر تولید کننده ای بتواند مشتریان خود را راضی نگهدارد، به طور حتم کار بزرگی انجام داده، یعنی اتفاقی که گروه خودروسازی سایپا رقم زده است.

آخرین گزارش‌ها از تولید دو غول خودروسازی مستقر در جاده مخصوص نشان میدهد در نیمه نخست سال جاری رشد تولید سایپا از دیگر خودروسازان  پیشی گرفته، این در حالی است که ایرانخودرو به عنوان بزرگتر مدعی است که توانسته است در زمینه تولید موتورهای کم مصرف دستاوردهای قابل توجهی کسب کند ولی هنوز این دستاوردها در تیراژ تولید خود را به نمایش نگذاشته و در عمل رشد منفی تولید نیز برای سایر خودروسازان طی ماه های نخست سال جاری به ثبت رسیده است.

نگاهی به مفاد گزارش مربوط به تولید خودرو در مردادماه نشان می دهد در مجموع تولید خودرو در کشور بالغ بر ۴.۹ درصد نسبت به مرداد سال ۹۹ افزایش پیدا کرده و در این میان رکورد دار افزایش تولید شرکت سایپا بوده است. زیرا در مردادماه سایپا افزایش ۱۲.۲ درصدی تیراژ را به ثبت رسانده و بیشتر خودروسازان دیگر رشد تک رفمی یا منفی را در کارنامه خود دارند.

این وضعیت افزایش تولید وعده ای است که مدیران سایپا آن را به کل تولید سال ۱۴۰۰ تعمیم می دهند و امیدوارند بتوانند تا پایان سال رشد ۱۲ درصدی را در آمار تجمعی تولید خود گزارش کنند.

البته این اتفاق قبل از آزاد سازی واردات خودرو رخ داده و این نگرانی وجود دارد در ماه های آینده تحت تاثیر شرایط خرید و فروش بازار و محدودیت انبارهای این خودروساز چالشی جدید در مقابل این گروه خودروسازی قرار گرفته و مانعی برای افزایش تولید تلقی شود ولی به هر حال تا امروز به نظر می رسد این افزایش تولید کام مشتریان سایپا را شیرین کرده باشد زیرا بنا به گفته مدیرعامل سایپا امروز دیگر سایپا هیچ سفارش معوقی در سبد پیش فروشهای خود ندارد.

سلیمانی مدیرعامل سایپا در نیمه شهریورماه در یک نشست خبری عنوان کرد: با تلاش مهندسان و کارگران خطوط تولید سایپا و همکاری زنجیره تامین، تعهدات معوق سایپا در شهریورماه ۱۴۰۰ به صفر رسید و تلاش می‌کنیم در صورت تداوم شرایط مناسب فعلی، از این به بعد محصولات تولیدی این گروه را به‌روز و بدون تاخیر به مشتریان محترم تحویل دهیم. شرایط تولید و به تبع آن تحویل خودرو به مشتریان، پس از دور جدید تحریم‌ها و نیز محدودیت‌های ناشی از کرونا با اختلال جدی مواجه شد اما گروه خودروسازی سایپا در عمل تحریم‌های ظالمانه غرب را در صنعت خودرو بی اثر کرده و در تلاش است از ماه جاری شرایط تحویل محصولات را به وضعیت سال های پیش از تحریم برگرداند.

وی در آن نشست خبری  با بیان اینکه صفر شدن تعهدات معوق و تحویل خودرو در زمان تعیین شده در قراردادهای فروش برای اولین بار در شرایط تحریمی صنعت خودرو اتفاق می‌افتد، افزود: متاسفانه تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید خودرو پس از اعمال تحریم‌های بین المللی با محدودیت‌هایی مواجه شد که شرایط شیوع ویروس کرونا نیز این مشکلات را تشدید کرد. در نتیجه این محدودیت‌ها، تولید خودرو در مقطعی کاهش قابل توجهی داشت که تناسب عرضه و تقاضا را از بین برد اما با تلاش و خودباوری کارکنان صنعت خودرو و همراهی قطعه‌سازان، روند تولید به وضعیت مطلوب بازگشت و اهداف شوم کشورهای متخاصم در توقف چرخ های تولید کشور در صنعت راهبردی خودروسازی به نتیجه نرسید.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار تعهد سررسید شده و معوق به جا مانده از مدیریت های قبلی، معادل حدود ۹ ماه تولید خودرو در سایت‌های تولیدی سایپا بود، اظهار کرد: با توجه به نیاز بازار و تلاش سایپا برای عرضه خودرو و جلوگیری از تشدید واسطه‌گری، به صورت همزمان کاهش تدریجی تعهدات معوق نیز در دستورکار سایپا قرار گرفت و امروز با افتخار می توانیم اعلام کنیم که با وجود مشکلات متعدد ناشی از تحریم و کرونا، تعهدات معوق سایپا به صفر رسیده و کل تعهدات نیز از ۵۲۰ هزار دستگاه معادل ۱۵ ماه تولید به ۱۷۰ هزار دستگاه که معادل ۵ ماه تولید است کاهش یافته و از این به بعد سایپا حداکثر سعی خود را خواهد کرد که در صورت تداوم همین روند، هیچ خودرویی را با تاخیر تحویل ندهد.

اما به فاصله چند روز از این نشست خبری سایپا صحبت آزاد سازی واردات خودرو و قفل شدن بازار به امید کاهش قیمت را شاهد هستیم، به هر شکل اگر چه بازار تولید داخل و خودروهای وارداتی از نظر قیمتی دو بازار کاملا متفاوت تلقی می‌شوند ولی ارتباط این دو بازار غیر قابل انکار است و با توجه به نقدهایی که از سوی مجلس نسبت به صنعت خودروی کشور مطرح می‌شود نیز نمی‌توان چشم انداز دقیقی از سیاستهای در پیش روی این بازار ترسیم کرد و این ابهامات می تواند برنامه های گروه خودروسازی سایپا را برای افزایش تولید تحت الشعاع قراردهد زیرا با وجود ابهام خریداران نمی توانند نسبت به ورود به بازار تصمیم قاطع بگیرند و تا زمانی که خریداران خودرو در این ابهام به سر می برند تداوم شیرینی افزایش تولید نیز در ابهام خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا