کد خبر: 200302129475
اقتصادانرژیجهانروزنامه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ غافلگیری نفتی ریاض برای شرکا

گروه انرژی- عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، بیشترین انعطاف را برای افزایش یا کاهش تولید دارد و این امر، به این کشور قدرت نفوذ بی‌مانندی بر بازار نفت بخشیده است.

با این حال، تاثیر کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی بر قیمت‌های نفت، از زمان اعلام آن تاکنون بسیار اندک بوده است.

در عین حال، قیمت نفت در پی انتشار آمارهای ناامیدکننده در چین که به تردیدها نسبت به رشد تقاضا برای سوخت افزود، در معاملات روز جمعه بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش یافت و دومین کاهش هفتگی متوالی را به ثبت رساند.

عربستان سعودی برنامه خود برای کاهش بیشتر تولید نفت را در مذاکرات آخر هفته اوپک پلاس در وین، پنهان نگه داشته بود و برخی از کشورهای عضو تنها پس از کنفرانس مطبوعاتی پایانی، از این کاهش تولید مطلع شدند.

چهار منبع آگاه در اوپک پلاس که در میان هیات‌های نمایندگی کشورهایشان در گفت‌وگوهای اوپک پلاس حضور داشتند، اظهار کردند که ایده کاهش تولید در زمان مذاکره درباره محدودیت عرضه مطرح نشد و آنها از جزئیات کاهش تولید عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی عصر یکشنبه مطلع شدند.

یکی از این چهار منبع آگاه گفت: هیچ اطلاعاتی درباره کاهش اضافی تولید پیش از کنفرانس مطبوعاتی، در میان گذاشته نشد. این، باز هم یک سورپرایز دیگر بود.

عربستان سعودی اعلام کرد که تولید خود را در ژوییه، ۱۰ درصد معادل یک میلیون بشکه در روز کاهش داده و به ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند و ممکن است در صورت نیاز، این کاهش را عمیق‌تر کند.

در همین حال، اوپک پلاس موافقت کرد که کاهش تولید را تا سال ۲۰۲۴ تمدید کند، اما برای کاهش جدید تولید در سال ۲۰۲۳ وعده‌ای نداد.

اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانشان نظیر روسیه است، حدود ۴۰ درصد از نفت جهان را تولید می‌کند.

علاوه بر کاهش تولید عربستان، اوپک پلاس هدف تولید جمعی خود برای سال ۲۰۲۴ را کاهش داد و ۹ کشور مشارکت کننده در کاهش تولید داوطلبانه آوریل، این کاهش را تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید کردند.

امارات متحده عربی، سهمیه تولید بالاتری را که مدت‌ها به دنبال آن بود و باعث تنش بین این گروه و ابوظبی شده بود، دریافت کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا