کد خبر: 0508995166
روزنامهسلامت و رفاه

فعالیت مشاغل گروه ۳،۲ و ۴ از امروز ممنوع است

از امروز فعالیت سه دسته کسب و کار و گروه شغلی در شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی با محدودیت‎های شدید همراه شده و بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تا یک هفته امکان فعالیت نخواهند داشت.

به گزارش ایسنا، به دنبال وخامت اوضاع و عادی‎انگاری رعایت پروتکل‎های بهداشتی و حضور در تجمعات غیر ضرور، سخنگوی دولت از تشدید نظارت و اعمال محدودیت‎های کرونایی خبر داد و اعلام کرد «فعالیت گروه‎های شغلی ۲، ۳ و ۴ از روز دوشنبه ممنوع شده و در صورت توجه نکردن و ادامه فعالیت، این مشاغل مشمول جرایم سنگین و تعطیلی درازمدت خواهند شد. »

این تصمیم از سوی ستاد ملی کرونا و به دلیل رعایت نکردن پروتکل‎های بهداشتی و شیوع ویروس کرونا گرفته شده و محدودیت‎ها در گروه مشاغل ۲، ۳ و ۴ از پنجم آبان به مدت یک هفته در ۴۳ شهرستان بحرانی که در وضعیت قرمز به سر می‎برند، اعمال می‌شود.

مطالب پیشنهادی

گروه‎های شغلی مذکور شامل چه مشاغلی می‌شود

بر اساس مصوبه ابلاغی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‎اند که بر مبنای وضعیت شهرها به فعالیتشان ادامه می‎دهند. در این مصوبه چهار رنگ برای نشان دادن وضعیت شیوع کرونا در استان‎های مختلف مشخص شده و مطابق آن رنگ برای فعالیت چهار گروه شغلی در آن استان‎ها تصمیم‎گیری می‎شود. به عنوان مثال در شرایط سفید هر چهار گروه فعالیت دارند، در شرایط نارنجی گروه سه از فعالیت منع شده است، در شرایط زرد فعالیت گروه چهار ممنوع شده و در شرایط قرمز تنها گروه یک امکان فعالیت دارد.

فهرست کسب و کارها و گروه شغلی دو که کمی گسترده‎تر است و از امروز مشمول اعمال محدودیت می‎شود، به مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیرموادغذایی، مراکز شماره‎گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش‎مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‎ها، آب‎میوه و بستنی‎فروشی‎ها، آرایشگاه‎های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‎ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‎ها، اسباب‎بازی فروشی‎ها، عمده‎فروشی و خرده‎فروشی پوشاک، پارچه‎فروشی‎ها، پرده‎سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم‎التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‎ها، مشاوران املاک، فروشگاه‎های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل اختصاص دارد.

گروه شغلی سه، مدارس، دانشگاه‎ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‎ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‎ها و باغ موزه‎ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری را شامل می‎شود.

گروه شغلی چهارم نیز شامل همایش‎ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‎روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‎های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‎ها، چایخانه‎ها و قهوه‎خانه‎ها با عرضه مواد دخانی، باغ‎وحش‎ها، شهربازی‎ها و مراکز تفریحی آبی می‎شود.

محدودیت‎ها در گروه‎های شغلی پیش گفته در حالی از روز دوشنبه اعمال می‏‎شود که تنها گروه شغلی یک امکان ادامه فعالیت دارد؛ بر این اساس مشاغل حیاتی و ضروری مرتبط با زندگی روزمره مردم نظیر مراکز امدادی و درمانی، اورژانس‎ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاه‎های زنجیره‎ای، سوپرمارکت‎ها و مراکز تامین ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی‎ها و داروخانه‎ها طی این مدت باز هستند و می‎توانند به فعالیت و ارائه خدمات بپردازند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا