کد خبر: 07090057932
اقتصادتولید و بازرگانی

قیمت تخم مرغ به زیر نرخ مصوب رسید

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار خاطر نشان کرد: سازمان پشتیبانی امور دام بیش از نیاز اقدام به واردات تخم‌مرغ کرده است. اگر این روند ادامه داشته باشد تولیدکننده داخلی تولید را متوقف و در ماه‌های آینده شاهد تنش‌های قیمتی خواهیم بود.

حمید کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که آیا واردات تخم مرغ باعث شکسته شدن قیمت این محصول در بازار شده است؟ گفت: قیمت تخم مرغ درب مرغداری‌ها به زیر قیمت مصوب رسیده است تفاوت ۵ الی ۱۰ درصدی با قیمت مصوب دارد.

به گفته وی، قیمت یک شانه تخم مرغ درب مرغداری‌ها ۳۵ هزار تومان شده است یعنی ۷ هزار تومان کمتر از قیمت مصوب مرغداری‌ها تخم‌مرغ را به میادین عرضه می‌کنند.

این فعال اقتصادی درباره دلیل کاهش قیمت تخم مرغ، افزود: اتحادیه برای شکستن قیمت تخم‌مرغ در بازار داخلی پیشنهاد داد ۲ هزار تن تخم مرغ وارد کشور شود تا این چنین میزان عرضه در بازار متعادل و بازار به آرامش برسد.

وی میزان واردات تخم مرغ از سوی سازمان پشتیبانی امور دام را بیشتر از از نیاز بازار عنوان کرد و افزود: افزایش میزان واردات به بدنه تولید داخلی آسیب وارد می‌کند. اگر واردات ادامه داشته باشد تولید برای تولیدکننده توجیه اقتصادی نخواهد داشت و تولیدش را متوقف خواهد کرد. با ادامه روند واردات بدون تردید ما در ماه‌های آینده شاهد تنش‌های قیمتی بیشتری خواهیم بود.

بنا به گفته کاشانی، در حال حاضر تولید بیشتر از مصرف است و دیگر الزامی برای واردات تخم‌مرغ در بازار احساس نمی‌شود و باید روند واردات متوقف شود.

وی با بیان اینکه می‌توان ارز ترجیحی را در مصارف دیگر خرج کرد، افزود: ارزی که هم‌اکنون برای واردات تخم‌مرغ تخصیص داده می‌شود می‌توان برای تامین نهاده‌های تولید و نظم دادن به بازار خرج شود. هدف در وهله نخست باید تداوم تولید در کشور باشد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن در پاسخ به این پرسش که آیا ۳ کانتینر تخم مرغی که از ترکیه وارد شد و سازمان دامپزشکی به دلیل کپک زدگی مانع توزیع آن شد تعیین تکلیف شد؟ گفت: متاسفانه هنوز تخم‌مرغ وارداتی با دستور بازپرسی این محموله نگه داشته‌اند و هنوز سازمان دامپزشکی هیچ اقدامی نکرده است.

وی ادامه داد: تخم‌مرغ می‌تواند ۹۰ روز بماند تا برای مصارف صنعتی استفاده شود. این بار حدود ۴۰ روز است که بلاتکلیف مانده و منتظر ورود سازمان دامپزشکی است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا