کد خبر: 27100065665
اقتصاداقتصاد کلانانرژیروزنامهصفحه یکصنعت و معدن

«ما هرگز برای استفاده از نفت به خط پایان نخواهیم رسید»

به اعتقاد میشل، استاد دانشگاه «لورِن» اگر زمانی فرارسد که از نفت برای تولید انرژی دیگر استفاده نشود قطعا از معادن آن در صنعت شیمی استفاده خواهد شد

«ریموند میشل» پژوهشگر متخصص در ژئوشیمی هیدروکربورها و استاد دانشگاه «لورِن»معتقد است: «ما هرگز برای استفاده از نفت به خط پایان نخواهیم رسید. اگر زمانی فرارسد که از نفت برای تولید انرژی دیگر استفاده نشود قطعا از معادن آن در صنعت شیمی استفاده خواهد شد.»

اما چرا صنعت شیمی به نفت محتاج است؟ زیرا نفت تنها ماده موجود در کره خاکیست که هم پرانرژیست، هم پر مولکول است و هم تنوع فراوان دارد. چون نفت از موجودات زنده‌ای به نام فیتوپلاکنتون‎ها به وجود می‌آید ده‌ها هزار مولکول کربن و هیدروژن طی فرآیندهای آلی در آن گرد هم آمده‌اند.

از اینرو به انحا مختلف می‌شود از آنها بهره ‎برداری کرد. به همین دلیل به عقیده « ریموند میشل» استفاده صرف از این ماده خام برای تولید انرژی به نوعی قدرناشناسی از نعمتهای خداوند محسوب می‌شود.

سوال دیگری که مطرح است آنست که آیا در صنعت شیمی می‌توان از نفت صرف نظر کرد؟ بله، اما مقادیر بسیار زیادی انرژی برای به وجود آوردن ترکیباتی آلی بر پایه مولکول‎های فراوان کربن و هیدروژن مورد نیاز است و این یعنی گاز کربنیک و آب.

به عبارت دیگر اگر نیازمند تولید ماده آلی باشیم باید حتما یا ازموجود زنده بهره‌مند شویم و یا از نفت خام که درحقیقت مشتق از موجود زنده است.

سوال دیگری که مطرح است آنست که آیا برای تولید انرژی از سایر مواد شیمایی جایگزین نفت خام  می‌توان در انتظار استفاده های متنوع و مختلف بود؟ در فرانسه چوب به عنوان بخش عمده‌ای از انرژی‌های تجدیدپذیر تلقی می‌شود.

اما برای جایگزینی نفت خام  در حوزه تولید انرژی به وسیله چوب نیازمند استفاده از مقادیر فراوان چوب خواهیم بود. با این شیوه در زمان بسیار کوتاهی دیگر از جنگلها اثری باقی نخواهد ماند. در صنعت شیمی می‌توان بر پایه موجود زنده تمامی پیش‎سازهای شیمیایی مورد نیاز را تولید کرد اما طی روندی از تغییر و تحولات  فراوان میسر است.

تولید پیش‎سازهای شیمیایی بر پایه موجود زنده می‌تواند با تولیدات کشاورزی نیز رقابت کند. در این حالت می توان مزارع دریایی با مقادیر بسیار زیاد جلبک‌های دریایی را تصور کرد که به همین منظور به وجود آمده‌اند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا