کد خبر: 2408996340
تولید و بازرگانیخدمات و توزیعکشاورزی

مشکل ارزی کشتی‌های حامل روغن خام رفع شد/ پهلوگیری ۲ کشتی دیگر حامل دانه های روغن

معاون بندری سازمان بنادر گفت: مشکل ارزی صاحبان کالای کشتی ها رفع شده و هم اکنون ۵۱۳ هزار تن روغن خام در بنادر و مخازن آنها وجود دارد.

فرهاد منتصر کوهساری معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه ۵۱۳ هزار تن روغن خام در بنادر کشور و در مخازن این بنادر وجود دارد، گفت: هم اکنون فرآیند ترخیص دانه های روغنی و روغن های خام انجام شده و هیچ مشکلی در تخلیه و بارگیری آنها وجود ندارد.

او ادامه داد: در بحث دانه های روغنی ۲۳۳ هزار تن در انبارها و سیلوهای بنادر کشور وجود دارد.

معاون بندری سازمان بنادر با اشاره به اینکه در حال حاضر هم دو فروند کشتی به ظرفیت ۴۵ هزار تن در بنادر کشور پهلو گیری شده است، افزود: فرآیند تخلیه و بارگیری این دانه ها در تمامی بنادر کشور در حال اجرا است.

منتصر کوهساری همچنین درباره دانه های روغنی،کنجاله و سویا ۳ فروند کشتی در پای اسکله‌ها تخلیه شده و در انبارها، مخازن و سیلوها در حال ذخیره سازی است.

معاون بندری سازمان بنادر بیان کرد: ۲ فروند کشتی هم در لنگرگاه های بنادر کارهای تخلیه و بارگیری در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه وظیفه تمامی بنادر کشور تخلیه و بارگیری کالا است، افزود: در حال حاضر مشکلات صاحبان کالا که بخش عمده ای از آنها مشکل ارزی بود رفع شده است و در بنادر کشور اجازه تخلیه برای آن ها صادر شده است.

منتصر کوهساری یادآور شد: صاحبان این کشتی ها که مشکل ارزی داشته اند به طور قطع مشکل آنها رفع شده که هم اکنون اجازه تخلیه دریافت کرده اند.

معاون بندری سازمان بنادر ادامه داد: در بحث مشکلات کالا به ویژه دانه های روغنی در ابتدا این کشتی ها مشکل سند ویا ارز داشته اند که رفع شده و در این شرایط تنها وظیفه بنادر در بحث کالاها تخلیه و بارگیری و پهلو دهی کشتی ها هستند.

معاون بندری سازمان بنادر اظهار کرد: زمانی که تعرفه ثابت و درجا می‌زند این تعرفه ها باعث افزایش مدت ماندگاری کالا می شود و ما باید بررسی کنیم به نحوی که مشکل صاحبان کالا حل شود.

منتصر کوهساری با بیان اینکه صاحبان کالا به نحوی فروشنده کالا هستند و زمانی که ارز نمی‌گیرند و کالا توسط نماینده که کشتیرانی در خواست تخلیه نمی دهد کالا را در داخل بنادر نگه دارند، گفت: در این شرایط تخصیه صادر نمی شود و زمانی که تخصیه صادر نشود گمرک فرایند گمرکی را انجام نمی‌دهد و بندر هم عملیات خروج و بارگیری را انجام نمی‌دهد.

معاون بندری سازمان بنادر درباره این موضوع که تعرفه ها رایگان است که باعث شده کالا ها در بنادر باقی بماند، گفت: زمانی که ارز به آنها و صاحبان کالا داده نشود مشمول تخفیف می شود ولی اگر ارز داده شود و کالا را نگه دارند، قطعا بعد از ۳۰ روز باید کالا را خارج کند در غیر این صورت باید از تعرفه های پلکانی استفاده کنیم.

۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر

منتصر کوهساری با بیان اینکه ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر انبارها و پای اسکله‌ها و لنگرگاه ها وجود دارد، گفت: از این میزان ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا در انبارها و ۷۰۰ هزار تن هم در پایه اسکله ها و لنگرگاه ها در حال تخلیه است.

کوهساری اظهار کرد: به محض آنکه کشتی وارد بنادر شود و اعلام ورود کنند و با وجود آنکه سازمان بنادر آنلاین و دارای تمامی تجهیزات تخلیه و بارگیری است و با توجه به آنکه به خلوت بودن اسکله ها هیچ مشکلی برای پهلوگیری و تخلیه کالا نداریم و به محض آنکه نماینده کشتیرانی از ما تقاضا کند اقدامات تخلیه و بارگیری صورت می‌گیرد.

معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی با اشاره به اینکه هم اکنون در تمامی بنادر شمالی و جنوبی ظرفیت‌های خالی داریم و هیچ مشکلی برای پهلوگیری نداریم گفت: سازمان بنادر مشکلی برای تخلیه کشتی های حاوی مواد اولیه روغن ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا