کد خبر: 1709997864
بازارروزنامه

ناهماهنگی ۲ وزارتخانه عامل آشفتگی بازار مرغ

گفتگوهای مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صمت در شبکه سیما نشان داد که آشفتگی بازار مرغ را باید در ناهماهنگی دو وزارتخانه و تغییرات مختلفی که در شرح وظایف بازار وجود داشته جستجو کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بازار مرغ در روزها اخیر بسیار آشفته شده و از اظهارات مسئولان پیداست که قیمت مرغ در چند هفته گذشته به واسطه پاسکاری مسئولیت‌ها بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت افزایش بیش از اندازه داشته است.

اگرچه طی چند هفته گذشته همواره گفته شد که بالا بودن قیمت نهاده‌های دام و طیور عامل اصلی در گرانی قیمت مرغ و محصولات پروتئینی بوده، اما اظهارات شب گذشته مسئولان دو وزارتخانه به خوبی نشان داد که ریشه اصلی مشکلات را در جاهای دیگری باید جستجو کرد.

وزارت صمت برنامه‌ای برای خرید مرغ تولیدکننده ندارد

مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که وزارت صمت هیچ فرایندی برای تحویل گرفتن مرغ از مرغداران تعریف نکرده است، گفت: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار در ۱۵مرداد امسال مرغداران موظف شدند، بر اساس نهاده‌ای که دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، مرغ خود را به وزارت صمت تحویل دهند، اما این وزارتخانه هیچ فرایندی برای دریافت مرغ از مرغداران تعریف نکرده است.

غلامرضا ملک‌نیا تأکید کرد: وزارت صمت در بحث تنظیم بازار، توزیع و عرضه مشکلات بسیاری دارد.

ملک‌نیا خاطرنشان کرد: نظارت بر میدان میوه و تره‌بار برعهده وزارت صمت است و اگر مسئولیتی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گذاشته می‌شود، ایجاد سازوکارهای آن زمان بر است.

وزارت صمت مشکلات بازار را به گردن وزارت جهاد انداخت

اما در دیگر سو مسؤولان وزارت صمت معتقدند که وزارت جهاد کشاورزی مقصر اصلی آشفتگی بازار مرغ و محصولات پروتئینی است.

رئیس سازمان صنعت استان تهران می‌گوید: از ۱۳ آبان مسئولیت عمده‌فروشی مرغ با وزارت جهاد کشاورزی است و باید سازوکار آن را توضیح دهد.

یدالله صادقی اظهار کرد: مسئولیت نظارت بر کار کشتارگاه‌ها و دامپزشکی بر عهده وزارت کشاورزی است، اما مرغ زنده با قیمت ۴ هزا ر و ۱۰۰ تومان تحویل کشتارگاه‌ها می‌شود.

پیش از این رسانه‌ها گزارشی از وضعیت میدان بهمن (کشتارگاه تهران) در مورد وجود دلال‌ها و واسطه‌ها تهیه کرده بودند که نشان می‌داد، عرضه مستقیم در آنجا وجود ندارد و نفوذ دلالان و واسطه‌ها باعث بالا رفتن قیمت‌ها شده است. آنها حتی حاضرند کار خود را در سکوت کامل خبری انجام دهند و برای این کار آمادگی پرداخت رشوه به رسانه‌ها را نیز دارند.

صادقی در این‌باره می‌گوید: افرادی که در میدان بهمن مستقر هستند جز زنجیره تولید مرغ و تحویل به کشتارگاه‌ها هستند. بر اساس درخواست وزارت جهاد و تولیدکنندگان اگر میدان بهمن را از غرفه‌داران تحویل گرفته و به ما بدهند، پروسه عرضه از کشتارگاه مستقیم انجام می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد: یک ماه است مصوبه جدید ابلاغ شده و وزارت جهاد با همان سازوکار مرغ را عرضه می‌کند و در تهران روزانه ۱۲۰۰ تن مرغ گرم توزیع می‌شود که اگر با قیمت عمده‌فروشی تحویل بدهند قیمت مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان برای مصرف‌کننده تمام می‌شود.

بررسی اظهارات نمایندگان دو وزارتخانه در یک گفتگوی رسانه‌ای نشانگر تشتت و پراکندگی وظایف بین دو وزارتخانه به عنوان عامل اصلی برای آشفتگی بازار است. هنوز وظایف یکسان و یکپارچه در وزارتخانه‌ها وجود ندارد، مدیریت‌ها جزیره‌ای است، بخشی از وظایف در یک وزارتخانه و بخشی در وزارتخانه‌ دیگر مدیریت می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا