کد خبر: 19030031451
تولید و بازرگانیکشاورزی

نایب رئیس شورای ملی زعفران: صادرات زعفران ۳ برابر شد

میری گفت: بنابر آمار گمرک در فروردین بیش از ۱۶ تن زعفران صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ماقبل بیش از ۳ برابر رشد داشته است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۴ میلیون تومان است.

میری حداقل قیمت هر مثقال زعفران  را ۴۵ هزار تومان و حداکثر ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان اعلام کرد‌.

وی با اشاره به اینکه روند عادی صادرات در حال انجام است، افزود: گر چه آماری از میزان صادرات زعفران در اردیبهشت نداریم، اما تا پایان فروردین بیش از ۱۶ تن زعفران صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳ برابری داشته است.

میری درباره آینده صادرات طلای سرخ بیان کرد: بارها اعلام کرده ایم که اگر مشکلات از سر راه صادرات زعفران برداشته شود، صادرات رونق خواهد گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۴۷ کشور هدف صادراتی در نیمه دوم سال به ۶۴ کشور رسیده است، گفت: با روی کارآمدن دولت جدید و رفع مشکلات پیمان سپاری، مشکل بازگشت ارز، یکسان سازی نرخ ارز و اختلاف قیمت ارز سامانه نیما با بازار آزاد باید ترتیبی اتخاذ شود تا صادرکننده ارز را به داخل کشور آورد.

وی افزود: شرایط باید به گونه ای باشد که بتواند ارز را در بازار آزاد به قیمت روز بفروشد چرا که در شرایط فعلی صادرکننده ریسک قابل توجهی را متحمل می شود‌.

به عنوان مثال در ۴ ماه گذشته که زعفران صادر می شد، تفاوت نرخ ارز سامانه نیما با بازار آزاد ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان بود، درحالیکه هم اکنون به ۳ هزار تومان رسیده است که با اختلاف ۱۰ برابری قیمت، صادرکننده ۶۰۰ میلیارد تومان متضرر شده است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: در شرایط کنونی که قیمت زعفران پایین است، از این رو باید به سمتی رویم که با افزایش صادرات و توسعه صنایع تبدیلی، قیمت زعفران به نرخ منطقی خود برسد چرا که به رغم افزایش هزینه های تولید، قیمت زعفران نسبت به ۲ سال گذشته تغییری نداشته است.

میری با اشاره به تاثیر خشکسالی بر تولید زعفران بیان کرد: با توجه به کمبود بارش و شرایط خشکسالی، استمرار این روند منجر به کاهش تولید می شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در پایان قیمت کنونی زعفران را تابع عواملی همچون خشکسالی، کم آبی، گران بودن کود، کارگر و آب بر بودن کشاورزی اعلام کرد و گفت: قیمت پایین زعفران انگیزه کشاورزان برای کشت جدید یا به کارگیری برخی اقدامات برای افزایش تولید را کاهش داده است؛ چرا که با وجود گرانی هزینه‌های تولید و ثبات نرخ از سال ۹۸ به رغم دیگر کالاها، قیمت زعفران حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد باید رشد کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا