کد خبر: 091201122579
جامعه و فرهنگگردشگری

نشست هم اندیشی فعالان حوزه گردشگری تعالی بخش برگزار شد

در خصوص توسعه گردشگری ایران، نشست فعالان گردشگری تعالی بخش مورخ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران برگزار شد.

در این نشست که فعالان گردشگری تعالی بخش و مجموعه های گردشگری حاضر در رویداد نیز حضور داشتند؛ علیرضا محمدعلی زاده با اشاره به تعریف گردشگری تعالی بخش، در جاذبه های طبیعی گردشگری؛ توجه به خلقت خداوند و ذکر و تکبیر پروردگار، در جاذبه های تاریخی؛ تحسین هنر آدمی و عبرت آموزی از گذشته، در جاذبه های انسان ساخت(ویژه)؛ تعالی و پیشرفت و خدمت به مردم را رویکرد تعالی بخش ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم ۱۷ بار سیر و مشتقات آن- ۱۲ بار سفر و مشتقات آن- ۳ بار سیاحت و مشتقات آن به کار رفته است، اذعان کرد که در روایات بسیاری نیز به گردشگری تأکید شده است.

در حدیثی از امیرالمومنین علیه السلام فوائد سفر در ۵ مورد نقل شده است؛ ۱- انبساط روح ۲- کسب درآمد ۳- علم آموزی ۴- تحصیل آداب زندگی ۵- دوستیابی.

این فعال گردشگری در ادامه افزود؛ در فرمایشات رهبری بر گردشگری تأکید فراوان شده است و برنامه های گردشگری دولت نیز مورد تأیید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است که جا دارد از زحمات دکترعلی اصغر شالبافیان،معاون محترم گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قدردانی کرد.

محمدعلی زاده بر ساز و کارهای اسلامی نشاط و شادابی و سفر و گردشگری و همچنین برنامه ریزی برای جذب و گسترش گردشگری خارجی در نقشه مهندسی فرهنگی کشور اشاره کرد.

وی با نقد این که در قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی، سفر به منظور کسب و کار قائل نشده و بر بیش از ۲۴ ساعت بودن آن تصریح شده و به این بحث پرداخت؛ آیا اگر فردی مأموریت برود و به بازدید از اماکن گردشگری بپردازد یا از تهران به قم و زیارت برود و کمتر از ۲۴ ساعت برگردد، مسافر یا گردشگر محسوب نمی گردد؟

در سیاست های کلان بخش میراث فرهنگی و گردشگری، ایشان به توسعه پایدار گردشگری با رعایت ارزش های فرهنگی جامعه در معرفی ایران اسلامی اشاره کرد.

از دیگر موارد مطرح شده در نشست هم اندیشی فعالان حوزه گردشگری تعالی بخش؛ اقدام خوب معاونت گردشگری وزارتخانه در برپایی شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری، حمایت شخص معاون گردشگری از گردشگری تعالی بخش، برپایی بخش گردشگری رویداد هم افزایی  مدیریت ایران، تخصیص غرفه به گردشگری مقاومت در نمایشگاه، شرکت در جلسات و میزبانی از جلسات مرتبط با رویکرد تعالی بخش در گردشگری، درخواست لغو روادید با ۵۰ کشور هدف و مدیریت تهدیدات ناشی از نا آرامی های اخیر بر عرصه گردشگری را تحسین کرد و از حاشیه سازی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پرداختن به اموراتی که در حوزه مأموریت های وزارتخانه نیست به انتقاد پرداخت.

در ادامه وی؛ ضعف های موجود در گردشگری را عدم موفقیت در تمرکز زدایی سفر به مناطق شمالی کشور و عدم تحقق انتظارات در جذب گردشگری ورودی خواند. همچنین راهکارهایی نظیر معرفی جاذبه های گردشگری ایران به زبان های خارجی و انعکاس آن در فضای مجازی و رسانه های بین المللی، توسعه گردشگری داخلی با تجهیز خدمات گردشگری و در برخی مناطق حتی ایجاد زیرساخت های لازم برای پیشرفت گردشگری را
پیشنهاد داد.

آزاده عابدین زاده کارشناس رسمی دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی در این نشست عنوان کردند که گردشگری تعالی بخش یک پدیده معناگرا است که در تمام ابعاد گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد و شاخص های هر حوزه گردشگری از جمله تاسیسات گردشگری، جامعه میزبان و مهمان و بخش دولتی چه بایسته های را لازم است رعایت نمایند تا به تعالی بخشی منطبق گردند.

عندالزوم این رویکرد؛ سبک نوینی در گردشگری نیست بلکه در گذشته اسفار و سیر آفاق، شاهد گونه های مختلف گردشگری مطابق گردشگری تعالی بخش هستیم.

در ادامه عابدین زاده اشاره کرد؛ آنچه مهم است، تبیین این مفاهیم ابتدا برای مجریان گردشگری است زیرا با اجرای گردشگری تعالی بخش، دیگر شاهد تخلفات و نقایص خدمات و گران‌فروشی ها نخواهیم بود و حکمرانی صنعت گردشگری نیاز مبرم به این رویکرد دارد تا فاصله نگرشی و اجرایی خود را بهبود بخشد.

زمانی که زنجیره ارزش گردشگری به شاخص های گردشگری تعالی بخش آراسته شد، آنگاه کدهای رفتاری گردشگری تعالی بخش در چارچوب فرهنگ اسلامی ایرانی، تدوین و اقدامات آگاهی بخشی آن، سرعت بخش یک تحول نهادی
خواهد بود. این اقدام نیاز به همدلی و مشارکت تمام بخش های صنعت گردشگری دارد و دولت و آن هم صرفا یک بخش خاص، نمی تواند با ابلاغیه و شیوه نامه، انتظار پیشرفت در این رویکرد نجات بخش را داشته باشد.

پگاه یاوری فر معاون پژوهشی اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران در این نشست بیان کردند که تورهای داخلی در ایران تبدیل به مهمانی های بدون حد و مرز شده است. با الگو سازی و هدفمند کردن سفر و نظارت بر آن می‌توان به آرامی این الگو را اصلاح نمود.گردشگری تعالی بخش می‌تواند راهکاری برای اصلاح الگوی سفر باشد.

مهدی رضایی از دیگر فعالان گردشگری تعالی بخش به  حمایت از مطالبه به حق در حوزه گردشگری توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر اذعان کردند و اینکه توجه به دغدغه های مذهبی در تربیت گردشگر، یک ضرورت است به درخواست‌ نگارش پیش نویس تفاهم نامه برای حمایت از گردشگری تعالی بخش فی مابین ستاد امر به معروف و نهی از منکر و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شد.

علی لطفی مدیر پدافند غیرعامل سازمان هواپیمایی کشور در این نشست بیان کرد که در حوزه گردشگری تعالی بخش در کنار تبیین ارزش ها و فرهنگ متعالی ایرانی و اسلامی ، باید یک مصداق عملی هم، برنامه ریزی و اجرا نمود . چطور در حوزه ادبیات ، قلم شهید ارزشمند آوینی بعنوان یک قلم نجیب آمد و ادبیات مقاومت را با نگاهی متعهدانه پیشبرد . در این زمینه هم باید یک سیستم ارزشی چید و اجرا کرد.

بک تور ارزشی را برنامه ریزی و اجرا نمود تا بشود یک شاخص در این حوزه. همچنین نهاد حاکمیت باید برای ترویج این مصادیق، حمایت های هدفمندی را برای متصدیان این قبیل خدمات به عمل آورد.

وی در ادامه افزود؛ گردشگری تعالی بخش می تواند مولفه های یک بنگاه اقتصادی پایدار را با تبیین الزامات پدافند غیر عامل در گردشگری با هدف تداوم فعالیت و کاهش آسیب پذیریها در بحران های احتمالی را ارایه نماید.

آنچه مهم است، هر زیر ساخت خدمت رسان، آسیب پذیری هایی دارد و نهاد حاکمیت باید در این زمینه طرح هایی را برای شناسایی سرمایه ها و از طرفی شناسایی تهدیدات، سرمایه ها را با هدف درآمدزایی پایدار تاسیسات گردشگری ارایه نماید .

فاطمه سادات خوانساری از فعالان گردشگری تعالی بخش در این نشست بر بحث تولید گردشگری مجازی و واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با رویکرد تعالی بخش تأکید کرد.

ایشان حمایت معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای تولید گردشگری مجازی از اقامتگاه ها و بومگردی ها برای تبلیغ این امکان و جاذبه های گردشگری و  انتشار آن در فضای مجازی را ضروری دانستند زیرا باعث معرفی بهتر  منطقه می شود و به تبع منجر به جذب گردشگر داخلی و خارجی می شود که این  باعث ایجاد اشتغال بیشتر افراد بومی در محل زندگی و ترغیب این افراد برای ادامه فعالیت در شهر خود است و مانع کوچ این افراد به شهرهای بزرگ می گردد.

وی در ادامه افزود؛ عکاسی و فیلم برداری ۳۶۰ درجه از جاذبه ها و موزه ها و مکان های تاریخی و اسکان گردشگران و بازارهای معروف هر شهر و انتشار آن در موتورهای جستجوگر باعث بالا رفتن میزان بازدید هر منطقه می شود و افرادی که این تصاویر را در جستجوهای اینترنتی مشاهده می کنند، حس حضور به صورت مجازی به آنها داده می شود که خود باعث جذب گردشگر برای تجربه واقعی از محیط را منجر می گردد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا