کد خبر: 19119915102
اقتصاداقتصاد کلان

نوبخت: جایگاه هجدهم دنیا را در قدرت اقتصادی و تولید ناخالص داخلی داریم

نوبخت گفت: در قدرت اقتصادی و تولید ناخالص داخلی در جایگاه هجدهم دنیا و از نظر علمی در رتبه زیر ۱۵ در بین کشورهای جهان هستیم، البته باید فشارهای اقتصادی را که مردم تحمل می کنند بپذیریم.

به گزارش مهر، محمد باقر نوبخت در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه در سال ۹۲ بیشترین رقم را برای طرح‌های عمرانی سرمایه گذاری کردیم افزود: اکنون بیش از ۶۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی سرمایه گذاری کرده ایم و دو میلیون فرصت شغلی در این بخش ایجاد شده است.

وی گفت: دولت در هر شرایطی تلاش می‌کند طرح‌های عمرانی را رها نکند و در نبود سرمایه گذاری بخش خصوصی خودش سرمایه گذاری کند.

نوبخت افزود: سال گذشته برای طرح‌های عمرانی؛ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شد، اما در چند ماه اخیر کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی را جبران کرده ایم البته با همه این‌ها سرمایه گذاری ما ناکافی است.

وی گفت: برخی مشکلات دیوان سالاری و موانع تولید؛ رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی را منفی کرده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه به دلیل احساس ناامنی از شرایط اقتصادی، نقدینگی کشور به سمت تقاضا می‌رود، افزود: حرکت نقدینگی به جای تولید به سمت تقاضا موجب ایجاد تورم می‌شود و ما از افزایش نقدینگی به این دلیل نگرانیم.

نوبخت گفت: البته موارد خاصی وجود دارد که با توجه به این شرایط اقتصادی نیز بخش خصوصی در طرح‌های عمرانی سرمایه گذاری کرده است.

وی افزود: قدرت درآمدی دولت به دلیل اینکه درآمدهایش در ۴۰ سال گذشته به عوامل بیرونی بستگی داشته، کاهش یافته است و بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری ملاحظاتی دارد که اکنون شرایط آن برایش فراهم نیست.

نوبخت گفت: در بیشتر سال‌های گذشته؛ رشد سرمایه گذاری بالا نبوده است و با رشد منفی سرمایه گذاری روبرو هستیم.

وی افزود: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در شاخص توسعه انسانی، در همه سال‌های پس از انقلاب؛ در این شاخص وضع ما بهتر شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رشد اقتصادی، وضع آموزش و بهداشت؛ زیر شاخه‌های شاخص انسانی هستند، گفت: در زمینه شاخص توسعه انسانی بر اساس گزارش سازمان ملل جزو گروه‌های بالا هستیم و در منطقه؛ وضع ما خوب است.

نوبخت افزود: در قدرت اقتصادی و تولید ناخالص داخلی در جایگاه هیجدهم دنیا و از نظر علمی در رتبه زیر ۱۵ در بین کشورهای جهان هستیم، البته باید فشارهای اقتصادی را که مردم تحمل می‌کنند بپذیریم.

وی گفت: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی؛ شعار عموم ملت ایران بود، اما سوال می‌شود که آیا شعارهایی که دادیم اکنون قابل دفاع است؟

نوبخت افزود: اتفاقی که در ایران افتاد خواست مردم بود و اگر کسی این را انکار کند که بازگشت امام و تشکیل جمهوری اسلامی ایران به خواست کشورهای غربی و شرقی بود؛ خودش را گول زده است.

وی گفت: نخستین خواسته مردم ایران استقلال بود و اکنون کسی نمی‌تواند بگوید ما کشور مستقلی نیستیم.

معاون رئیس جمهور افزود: در دوران پیش از انقلاب اسلامی؛ غرب و شرق دستور می‌دادند و ما فقط اجرا می‌کردیم.

نوبخت گفت: در دهه ۱۹۷۰ میلادی فضای جهان دو قطبی غرب و شرق بود و هیچ چیزی غیر از این مطرح نبود، اما تفکر جدیدی در ایران مطرح شد که باب میل هیچکدام از تفکرهای کاپیتالیستی و سوسیالیستی نبود.

وی افزود: هر یک از این تفکرها تلاش می‌کردند کشورها را با کودتا به سمت خود بکشانند، اما پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از جنس کودتا نبود.

نوبخت گفت: در نیمه نخست قرن گذشته تفکر فاشیسم و نازیسم با کاپیتالیستی و سوسیالیستی درگیر جنگ خونینی شدند که با پیروزی تفکر کاپیتالیستی و سوسیالیستی در نیمه دوم این قرن؛ جنگ سرد اتفاق افتاد.

وی افزود: مبنای داوری ما در زمینه اقتصاد کشور در مقایسه با دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی؛ مشکلات اقتصادی مردم نیست البته باید تلاش کنیم رفاه حداکثری برای مردم ایجاد کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در ۴۲ سال گذشته بر آرمان عمومی مردم که استقلال می‌خواستند ایستادیم و این استقلال را حفظ کردیم، اما سوال این است که آیا استقلال توانست با خودش رفاه ایجاد کند؟ که باید پاسخ دهیم در این ۴۲ سال دوران‌ها و تحولاتی بر ما گذشت که اقتصاد کشور را با مشکلات فراوانی روبرو کرد.

نوبخت افزود: با همه مشکلاتی که وجود دارد و کسی نمی‌تواند رنج اقتصادی مردم را انکار کند، اما باید بپذیریم ما جزو ۱۸ کشور بزرگ جهان در تولید ناخالص داخلی هستیم.

وی گفت: تعریف رفاه؛ شاخصه‌های گوناگونی دارد و اکنون آنچه که مردم در اختیار دارند در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده است و به عنوان نمونه؛ در روستاها اینترنت، حمل و نقل، بهداشت و … ایجاد شده است که در گذشته این چنین نبود و ایجاد آن‌ها هزینه دارد.

نوبخت افزود: پس از جنگ جهانی دوم، اقتصاد کشورها بر اساس رشد اقتصادی پنج تا هفت درصدی بررسی می‌شد، اما از ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ میلادی رشد اقتصادی به همراه توزیع عادلانه ثروت شاخص قرار گرفت و پس از آن توسعه انسانی؛ ملاک بررسی اقتصاد کشورهاست.

وی با بیان اینکه حتی در کشورهای اروپایی نیز برخی نرخ بیکاری بالایی دارند، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران که با جنگ، ترور و تحریم در سال‌های گذشته روبرو بوده است نمی‌تواند بگوید رفاه کامل را ایجاد کرده، اما بر اساس شاخص توسعه انسانی سازمان ملل، در همه سال‌های پس از انقلاب وضع ما بهتر شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا