کد خبر: 201001116080
اقتصادتولید و بازرگانیصنعت و معدن

هدف‌گذاری تولید ۹۰۰ هزار دستگاه در ایران خودرو در روزهای سخت

زینب غضنفری

اهالی پایتخت روزهایی را سپری می‌کنند که آلودگی هوا اجازه نمی‌دهد چشم‌ها به درستی ببینند و هوایی برای نفس کشیدن باقی نگذاشته است.

مشکل آلودگی هوا موضوع دیروز و امروز نیست و سال‌هاست ساکنان شهرهای بزرگ و صنعتی به خصوص تهران با آن درگیر هستند؛ اما در تمام این سال‌ها هیچ اقدام موثر و جدی نشده و صرفا مسئولین دست به دعا هستند تا بلکه باد و باران به کمک این شهر بیاید.

یکی از موضوعاتی که همیشه و در همه دولت‌ها ورد زبان بوده تا بخشی از مشکل آلودگی هوا حل شود، نوسازی خطوط حمل و نقل و خودروهای فرسوده بوده است.

در همین راستا ماده قانونی نیز وضع شد تا خودروهای فرسوده جای خود را به خودروهای تازه نفس بدهند اما؛ در عمل اتفاق شگرفی نیفتاده و این طرح و ماده آن چنان که باید و شاید به اجرا در نیامد.

ممنوعیت واردات خودرو در سال‌های گذشته، حضور خودروهای فرسوده را در سطح شهر پررنگ‌تر کرده و از سوی دیگر، افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو سبب شده تا صاحبان خودروهای فرسوده توان چندانی برای جایگزینی نداشته باشند.

بر اساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری ملزم به اسقاط خودروهای فرسوده هستند و به ازای هر چهار خودروی تولیدی، یک خودرو باید اسقاط شود.

در هر صورت، اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور اقدام مثبتی است که تا حدودی می‌تواند آلایندگی هوا را کاهش دهد اما؛ صرفا اعمال یک قانون و ایجاد الزامات قانونی نمی‌تواند ضامن اجرا باشد و باید پیش نیازهای آن نیز پاس شود و زمینه را نیز برای اجرای قانون مهیا کرد.

بر اساس قانون و الزام درنظر گرفته شده برای تولیدکنندگان خودرو، اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور بار مالی به همراه دارد و شرکت‌ها ملزم به تامین منابع مالی می‌شوند.

این در حالی است که هم اکنون یکی از مصیبت‌های بزرگی که خودروسازان بزرگ کشور با آن درگیر هستند، هزینه‌های مالی است که بار سنگینی را به صورت‌های مالی تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.

تحمیل هزینه مالی این چنینی در حالی است که گروه صنعتی ایران‌خودرو در پایان آذرماه سال جاری مجموع عرضه خودروهای خود را به بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه رساند و به این ترتیب، از رکورد عرضه خودرو در سال ۱۴۰۰ عبور کرد.

به این دستاورد ایران‌ خودرو باید عبور از رکورد تولید سال گذشته در شب یلدا نیز اضافه کرد. لازم به ذکر است که برآورد می‌شود در ۳ ماهه پایانی سال بالغ بر ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید و عرضه شود و به این ترتیب، جمع کل میزان تولید آبی پوشان جاده مخصوص از ۶۶۰ هزار دستگاه فراتر خواهد رفت و رکورد تازه‌ای به ثبت خواهد رسید و در شرایط سخت تحریم‌ها، در رتبه ۱۰ تولید خودرو در دنیا قرار گرفت و و آمارهای رشد تولید نشان از سبقت گرفتن از خودروسازان بزرگ کشورهای ایتالیا و فرانسه دارد.

بدین ترتیب در شاخص‌های مختلف عملکردی شرکت ایران ‌خودرو از جمله تولید، صدور فاکتور و تحویل خودرو شاهد رشد هستیم و اعمال سیاست تولید عبور مستقیم در این شرکت سبب شد گلوگاه‌های سرمایه‌گذاری و تولید شناسایی شود تا اقدامات متناسب برای رفع آن انجام گیرد.

حال که وضعیت شرکت‌های خودروساز رو به بهبود نشان می‌دهد و شرکت ایران خودرو تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو را در سال آینده برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده، تحمیل برخی هزینه‌ها چندان جلوه خوشایندی ندارد چرا که رسیدن به هدف تولید ۹۰۰ هزار دستگاه در سال نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه برای زمینه‌های مختلف همچون افزایش ظرفیت تولید برخی قطعات است. بنابراین، نباید با سیاست‌گذاری‌های اشتباه مسیری که به بهبود کیفیت خودروها و بهتر شدن فضای بازار خودرو در کشور می‌شود، را به بیراهه کشاند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا