کد خبر: 02129916490
جهانروزنامهسلامت و رفاهمسئولیت های اجتماعی (کرونا)

هشدار رئیس جدید سازمان تجارت جهانی درباره رویکرد نژادپرستانه در توزیع واکسن

ترجمه: فاطمه موسی‌زاده

رئیس آینده سازمان تجارت‌ جهانی (WTO) هشدار داد که «نژادپرستی در توزیع واکسن» سرعت پایان‌دادن به همه‌گیری کووید ۱۹ را کم می‌کند و رشد اقتصادی را برای همه کشورها – ثروتمند و فقیر- به تعویق می‌اندازد.

اوکونجو-ایوالا به رویترز گفت که اولویت اصلی او اطمینان از اقدامات سازمان تجارت جهانی برای مقابله با همه‌گیری است؛ او افزود: «اعضا باید تلاش‌های خود را برای رفع محدودیت‌های صادرات به منظور سرعت ‌بخشیدن به تجارت داروها و تجهیزات مورد نیاز به حداکثر برسانند.»

وزیر دارایی سابق نیجریه و مدیر ارشد بانک جهانی به‌‌تازگی به ریاست سازمان تجارت جهانی منصوب شده است و کار خود را از اول مارس (۱۱ اسفند) آغاز می‌کند.

اوکونجو-ایوئلا در مصاحبه‌ای در خانه‌اش واقع در حومه واشنگتن گفت: «سازمان تجارت جهانی می‌تواند در جلوگیری ازپیشرفت همه‌گیری کمک بیشتری کند.» او در ادامه گفت: «هیچ کس در امان نیست تا وقتی همه در امان باشند،  اگر کشورهای دیگر ایمن نشوند. این فقط یک خسارت محسوب می‌شود؛ زیرا غیر‌منطقی است وقتی این فناوری را داریم، مردم در جای دیگری بمیرند و در صف انتظار بکشند.»

اوکونجو-ایوئلا افزود: « مطالعات نشان می‌دهد اگر کشورهای فقیر نتوانند به سرعت جمعیت خود را واکسینه کنند، اقتصاد جهانی ۹ تریلیون دلار در تولید از دست خواهد داد و تقریباً نیمی از ضرر آن را کشورهای ثروتمند متحمل می‌شوند.»

او گفت: « نژاد‌پرستی هم از نظر بهداشت انسانی و هم از نظر اقتصادی در این زمان برای جامعه بین‌المللی بسیار هزینه‌بر است.»

او افزود: « اولویت بسیار مهم برای من این است که از تلاش سازمان تجارت جهانی برای رسیدن به راه‌حل‌های چگونگی دسترسی به واکسن‌ها، روش‌های درمانی و تشخیصی به صورت عادلانه و مقرون به صرفه برای همه کشورها، به‌ویژه کشورهای فقیر اطمینان حاصل کنم.»

اوکونجو-ایوالا تاکید کرد از همکاری دولت بایدن برای اطمینان از توزیع گسترده واکسن‌ها با سازمان بهداشت جهانی و آنچه او گفت‌وگوی «خارق‌العاده» با مشاوران تجاری در دفتر نماینده تجارت ایالات متحده نامید، احساس خوشحالی می‌کند.

او در این باره گفت: «من فکر می‌کنم منافع و اولویت‌های ما همسو است. آنها می‌خواهند سازمان تجارت جهانی را به هدف اصلی خود نزدیک کنند؛ این یک کارشرافتمندانه و مناسب و معقول برای مردم عادی است. »

او گفت که نگرانی‌های دولت بایدن را درباره نیاز به اصلاح هیات استیناف سازمان تجارت جهانی تایید می‌کند، اما این یک روند سریع و آسان نخواهد بود.

او افزود:« این هیات نگین تاج سازمان تجارت جهانی است و ما واقعاً باید آن را احیا کنیم.» پس از آنکه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، سابق آمریکا، از تأیید انتصاب قضات بیشتر خودداری کرد، سازوکار حل اختلاف در سازمان تجارت جهانی از سال گذشته فلج شده است.

به گفته اوکونجو-ایوالا، به وضوح در بین اعضا اختلاف وجود دارد ، اما به‌ویژه با توجه به تغییر لحن و رویکرد دولت بایدن، پیشرفت ممکن است.

او در این باره گفت:‌«من دلهره ندارم، راهی به جلو می‌بینم و فکر می‌کنم با پیوستن دولت جدید ایالات متحده به این تعامل، روش کار برای تلاش و دستیابی به راه حل متفاوت خواهد بود.»

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا