کد خبر: 06129917059
دولت

واعظی: دولت و مجمع برای FATF جلسه خوبی داشتند/ دورزدن تحریم ربطی به FATF ندارد

واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: دیروز جلسه خوب و طولانی بین دولت و مجمع درباره FATF برگزار شده است و آقایان دژپسند، زنگنه، ظریف، همتی و خانم جنیدی حضور داشتند و بحث‌های خوبی را مطرح کردند.

واعظی در گفتگو با مهر و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جلسه‌ای که میان دولت و مجمع تشخیص در ارتباط با FATF برگزار شده، چه موضوعاتی مطرح شده است؟، گفت: الان که شرایط بین‌المللی تغییر کرده است و امید دیگران و کشورهای مختلفی که با ما تماس می‌گیرند، برای بعد از تحریم و چگونگی ادامه و توسعه همکاری‌ها است.

وی گفت: این دو لایحه مربوط به FATF که در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، خیلی اهمیت دارد زیرا بعد از رفع تحریم ما نباید یک خودتحریمی داشته باشیم تا مانع روابط بانکی‌مان شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: FATF در دنیا به عنوان یک روال عادی مطرح شده است یعنی تقریباً غیر از دو سه کشور تمام کشورهای دنیا به FATF پیوستند. بنابراین اینکه ما خودمان بخواهیم خودمان را منزوی کنیم، کار درستی نیست.

واعظی خاطرنشان کرد: دیروز جلسه خوب و طولانی بین دولت و مجمع برگزار شده است و آقایان دژپسند، زنگنه، ظریف، همتی و خانم جنیدی حضور داشتند و بحث‌های خوبی را مطرح کردند. هفته قبل هم جلسه بوده است.

وی افزود: ما آنقدر این موضوع را مساله مهمی برای آینده روابط خارجی و بانکی می‌دانیم که حاضریم همه‌جوره وقت بگذاریم و همکاری و روشنگری کنیم تا زودتر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصمیم برسد و امیدواریم تصمیمی باشد که با توجه به شرایطی که امروز وجود دارد، به اقتصاد کشور کمک کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: الان همه مردم فهمیدند که دولت لوایح FATF را تصویب و مجلس دهم هم آن مصوب کرده است و از شورای نگهبان هم عبور کرده و امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. امروز چشم همه مردم به مجمع تشخیص است تا یک تصمیمی بگیرد که بعدها اگر مشکلی پیش آمد خودش پاسخگو باشد.

واعظی در ارتباط با پیشنهاد رئیس‌جمهور به مجمع مبنی بر اینکه اطلاعات مربوط به راه‌های دور زدن تحریم را به FATF نمی‌دهیم، گفت: یکسری فعالیت‌ها وجود دارد که در داخل کشور انجام می‌دهید و امنیت آن را هم حفظ می‌کنید اما یکسری روابط خارجی وجود دارد که همه دنیا با هم انجام می‌دهند از جمله ایران. وقتی بانک ما با یک بانک خارجی کار می‌کند، نیاز است که در حد نرم بین‌المللی بتوانند با هم کار کنند. امروز هم این کار در یک حدی انجام می‌شود.

وی افزود: اینکه ما بخواهیم یک کالایی بخریم یا بفروشیم که یک کار سری و محرمانه نیست، بنابراین این صحبت‌هایی که در گذشته انجام می‌شد این بود که در دوران تحریم که آمریکا با جنگ اقتصادی نمی‌خواهد ما کالا وارد کنیم و صادرات داشته باشیم، اگر بخواهیم از طریق FATF کار کنیم ممکن است نمی‌توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم که البته ما به این مساله اعتقاد نداشتیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آن کاری که ما برای دور زدن تحریم‌ها می‌کردیم یک بحث است و کاری که انجام می‌دهیم بحث دیگری است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا