کد خبر: 04110066666
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

وعده عرضه ۴ هزار میلیارد تومان املاک شهرداری تهران در بورس کالا

به گفته معاون مالی شهرداری تهران، در گذشته فروش املاک از طریق مزایده بود که ۱.۵ تا دو ماه طول می‌کشید، ضمن اینکه شفافیت در آن حداقلی است، اما در بازار سرمایه و بورس، نهاد نظارتی قوی از سه قوه حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابوالفضل فلاح درباره عرضه املاک شهرداری در بورس کالا گفت: بحث اساسی‌تر این است که شهرداری تهران را به لحاظ تامین مالی و شفافیت  به سمت بازار سرمایه می‌بریم. یکی از موضوعاتی که می‌خواهیم از بازار سرمایه استفاده کنیم، بحث مولدسازی دارایی‌ها است‌، خصوصا در بحث املاک و اموال غیرمنقول که فروش ملکی در بورس است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران افزود: در گذشته فروش از طریق مزایده بود که ۱.۵ تا دو ماه طول می‌کشید و اگر مورد استقبال قرار نمی‌گرفت باز هم تا دو ماه طول می‌کشید. ضمن اینکه شفافیت در آن حداقلی است، اما در بازار سرمایه و بورس، نهاد نظارتی قوی از سه قوه حضور دارند و در هفت روز این عرضه اتفاق می‌افتد و به اندازه ۷ روز جلو هستیم و یک آینه و تالار شیشه‌ای وجود دارد.

فلاح ادامه داد: امکان دیگر این است که املاک و اموال غیرمنقول که امانت مردم است را تبدیل به نقد کنیم و در پروژه‌ها وارد کنیم. بخش دیگر را نیز به عنوان بدهی به پیمانکاران اکنون از طریق سازوکارهایی اتفاق می‌افتد که در آن حداقل ۳۰ درصد ارزش ملک از دست شهرداری می‌رود.

او اضافه کرد: سازوکاری که بازار سرمایه در اختیار ما گذاشت این است که حواله غیرنقد پیمانکار را به عنوان آورده نقدی پیمانکار می‌پذیرد و پیمانکارهای ما نیز می‌تواند وارد شود و طلب خود را دریافت کند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران بیان کرد: برآورد اولیه ما این است که اکنون این آمادگی را داریم که حدود ۴ هزار میلیارد تومان از املاک را عرضه کنیم و به تعادل‌بخشی بازار کمک کنیم.

با این کار می‌توانیم باعث شفافیت و مولدسازی دارایی و کمک به تعادل‌بخشی و به حداقل رساندن سفته‌بازی شویم. در بورس کالا قیمت پایه قیمت کارشناسی است و با توجه به استقبال افزایش پیدا می‌کند.

اختلاف قیمت کارشناسی و بازار  حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است و ما معمولا بین این دو عدد می‌فروشیم و متقاضی نیز سود می‌برد. پیش‌بینی ما این است از سمت پیمانکاران و افراد حقیقی استقبال خوبی صورت بگیرد.

فلاح عنوان کرد: در هر تغییری احتمال مقاومت وجود دارد. برای اینکه این مقاومت به حداقل برسد، مسیر قبلی را فعلا مسدود نکردیم و مسیر مزایده را برای املاکی که قابلیت عرضه در بورس ندارند را باز نگه داشتیم.

به هرحال این مسیر غیرشفاف ذی‌نفعانی دارد که تمایلی به نهادینه‌شدن این مسیر شفاف ندارند، اما باید اموال و املاک شهرداری که در واقع املاک مردم شهر است را به صورت واقعی تبدیل به نقد و برای خدمت به مردم هزینه کنیم.

او گفت: امروز شورای انقلابی جوان و خوش‌فکری در این نهاد مستقر است و انتظار این است که حمایت و هدایت کنند تا اگر نواقصی وجود دارد، برطرف شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا