کد خبر: 15080053302
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

پورابراهیمی: نحوه پرداخت اقساط تسهیلات و محاسبه سود بانک‌ها ساماندهی می‌شود

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ظرف یک الی دو هفته آینده بانک مرکزی دستورالعمل جدید در نحوه یکسان‌سازی روش ارائه تسهیلات را ابلاغ خواهد کرد.

محمدرضا پورابراهیمی درباره مشکلات در زمینه اخذ تسهیلات مردمی از بانک‌ها و اشکالات این موضوع به بازار گفت: به دلیل اهمیت موضوعِ اتخاذ یک رویه ثابت برای اخذ تسهیلات و اخذ ضمانت‌ها و نحوه پرداخت اقساط و نحوه محاسبه سود وام‌های ارائه‌شده و امثال این موارد که در گزارش‌های مردمی تخلفات متعددی را در آن شاهد هستیم، از ابتدای دولت سیزدهم نشست‌های مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس برای رفع این موارد، با بانک مرکزی مدنظر قرار گرفت تا یک ساماندهی مشخصی صورت پذیرد.

او ادامه داد: از این‌رو در اولین نشست کمیسیون اقتصادی با رئیس کل بانک مرکزی مقرر شد چند موضوع را به شکل جدی ظرف یک الی دو هفته آینده در این بخش عملیاتی کنیم.

اقساط بانک و نحوه محاسبه سود

پورابراهیمی بیان کرد: اولین موضوع در ارتباط با یکسان‌سازی نحوه مواجهه بانک‌ها با مردم در خصوص اخذ تسهیلات و وظایف موجود، نحوه پرداخت اقساط بانک و نحوه محاسبه سود بود که متاسفانه ما اشکالاتی را در این بخش شاهد هستیم و این موارد به دلیل رعایت نشدن قوانین، تخلف محسوب می‌شود.

پورابراهیمی اظهارکرد: در این جلسات اعلام شد که ظرف یکی الی دو هفته آینده بانک مرکزی دستورالعمل جدید در نحوه یکسان‌سازی روش ارائه تسهیلات به مردم را ابلاغ کند و گزارش آن را هم به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی ادامه داد: مهمتر از ابلاغ این دستورالعمل، نظارت بانک مرکزی بر این موضوع است چراکه پیش‌تر هم این موضوعات ابلاغ شده بود، اما نظارت‌ها انجام نمی‌شد.

او افزود: تعهد بانک مرکزی به نمایندگان مجلس و به کمیسیون اقتصادی در گزارشی که در نشست مشترک برگزار شد این بود که کلیه ظرفیت‌های نظارتی بانک مرکزی باید برای این موضوع در دستور کار قرار گیرد، ضمن اینکه مجلس و کمیسیون اقتصادی جمع‌بندی نظارتی خود را ظرف ماه‌های آینده انجام خواهد داد.

دستورالعمل جدید بانک مرکزی

پورابراهیمی اضافه کرد: به نظر می‌رسد با توافقی که انجام شد انشالله این ظرفیت کامل خواهد شد و ما ظرف حداکثر یک ماه آینده هم بخشنامه و دستورالعمل جدید بانک مرکزی و هم موضوع نحوه نظارت در این بخش را داشته باشیم که انشاءالله یکسان‌سازی نحوه مواجهه بانک‌ها در سهل و روان‌سازی ارائه تسهیلات به ویژه در وام‌های خرد و کوچک مدنظر قرار می‌گیردتا گرفتاری‌های مردم در این بخش برطرف شود.

او بیان کرد: متاسفانه علی‌رغم گرفتاری‌هایی که مردم دارند باید اخذ تسهیلات خرد و کوچک روان باشد که متاسفانه این وضع حاکم نیست و باید مشکلات برطرف شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بنابراین در موضوع ساماندهی اخذ تسهیلات خرد و کوچک در نظام بانکی، یکسان‌سازی رویه‌ها و جلوگیری از تخلفات و اجحاف به مردم مقرر شود تا رئیس کل بانک مرکزی دستورالعمل و بخشنامه لازم را برای رفع این موارد مدنظر قرار دهد.

او پیش‌بینی کرد: انشالله ظرف چند هفته آینده رویه ثابت ارائه تسهیلات خرد و کوچک، با نظارت دقیق‌تر اجرایی شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا