کد خبر: 1709997869
بورسروزنامه

پول‌بک شاخص کل به تراز یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد

ارزش معاملات بازار سرمایه با ثبت 273هزار میلیارد ریالی در معاملات دیروز رکورد زد

مسعود وطنخواه

شاخص کل بورس در ادامه روند صعودی پس از اینکه یکشنبه از سطح یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحدی عبور کرد، روز گذشته حرکت برگشتی به این سطح را تجربه کرد؛ به عبارت دیگر به این سطح پول‌بک زد.

معاملات روز گذشته بازار سرمایه نظیر دو روز شنبه و یک‌شنبه هفته جاری دو نیمه متفاوت داشت: در نیمه اول و تحت تاثیر جو مثبت و روانی عبور شاخص کل بورس از سطح یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد در روز یکشنبه، به دلیل فشار تقاضا، معاملات در محدوده مثبت قیمتی را شاهد بودیم، اما در نیمه دوم زمان معاملات، افزایش فشار فروش موجب عقب‌نشینی خریداران شد که ادامه افت تقاضا تا پایان زمان معاملات سبب منفی شدن بیشتر نمادها شد.

گروه‌های پالایشی، بانکی و خودرویی از مهمترین گروه‌های تاثیرگذار بر روند روز گذشته بازار سرمایه بودند. شاخص کل بورس که در نیمه اول زمان معاملات توانسته بود با رشد ۸۷۰۰واحدی وارد تراز یک‌میلیون و ۵۳۱هزار واحدی شده بود با برگشت روند شاخص کل حدود ۱۹هزار واحد کاهش یافت.

شاخص کل بورس روز یکشنبه با رشد ۳۲هزار و ۴۲۹واحدی در سطح یک‌میلیون و ۵۲۳هزار واحدی ایستاده بود. عبور از سطح روانی ۵۰درصدی در کانال یک‌میلیونی سبب شد که فشار فروش افزایش یابد که این رشد عرضه در معاملات دیروز موجب کاهش حدود ۱۰هزار واحدی شاخص کل بورس شد. این روندهای برگشتنی در ۸۰درصد مواقع پس از عبور یا رکوردزنی رخ می‌دهد که تکنیکالیست‌ها این روندهای برگشتی را پول‌بک می‌نامند.

پول‌بک (Pull Back) از نظر لغوی به معنی عقب برگشتن یا قلاب است؛ اما پول‌بک در بورس و بر روی نمودارها به حرکت بازگشتی ناگهانی قیمت به سطوح حمایتی و مقاومتی (استاتیک یا دینامیک) شکسته‌شده اطلاق می‌شود.

همچنین در تحلیل تکنیکال  پول‌بک به عنوان بوسه خداحافظی قیمت به سطوح یادشده در نظر گرفته می شود؛ چرا که اگر روندها دارای قدرت کافی باشند برخورد پول‌بک‌ها به سطوح حمایتی و مقاومتی آخرین طلاقی قیمت با این نواحی خواهد بود و درست در این نقاط است که حمایت سهم‌ها به مقاومت و برعکس تبدیل می‌شوند و بعد از آن قیمت سهم‌ها به سمت اهداف بالاتر یا پایین‌تر حرکت خواهند کرد.

قانون تبدیل شدن سطوح حمایت‌ها و مقاومت‌ها به همدیگر و مفهوم پول‌بک مکمل یکدیگر به شمار می‌روند و تحلیل‌گران تکنیکالی بازار از آن استفاده می‌کنند.

رکوردزنی ارزش معاملات بازار سرمایه

ارزش معاملات بازار سرمایه با ثبت ۲۷۳هزار میلیارد ریالی در معاملات دیروز رکورد  نیمه دوم سال ۹۹ را زد. افزایش ارزش معاملات نشان‌دهنده ورود نقدینگی جدید به بورس است. ارزش معاملات روز گذشته در بورس به ۲۰۴هزار میلیارد ریال و در فرابورس به ۶۹هزار میلیارد ریال رسید که در مجموع به ۲۷۳هزارمیلیارد ریالدر بازار سرمایه رسید.

جنس معاملات روز گذشته در بورس به گونه‌ای بود که در همه نمادها خریداران فعال حضور داشتند و در تعدادی از نمادها حضور خریدار حقیقی حتی در قیمت‌های منفی مشهود بود.

گروهی از نمادها نظیر بانک تجارت با ورود پول هوشمند همراه بود و در نمادهای پالایشی نیز حمایت حقوقی‌ها نمایان بود. در مجموع با توجه به جنس معاملات پیش‌بینی می‌شود که بازار سرمایه در نیمه اول روز جاری با اندکی کاهش و در ادامه زمان معاملات روند صعودی خود را از سر بگیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا