کد خبر: 081101118734
اقتصادبورس

پیش بینی بورس ۹ بهمن /محدوده حمایتی مهم شاخص‌ کل از دست می‌رود؟

بورس تهران در جریان معاملات روز شنبه نزدیک به ۱۲ هزار واحد کاهش یافت تا شاخص کل در آستانه از دست دادن کانال ۱.۶ میلیونی قرار گیرد.

سوال مهم اهالی بازار سرمایه این است که آیا محدوده حمایتی معتبر فعلی می‌تواند از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، معاملات بورس روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل همسو با روز آخر هفته گذشته گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۱۱ هزار و ۸۷۵ واحدی که معادل ۰.۷۴ درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد.

شاخص کل هم‌وزن همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش ۱.۶۲ درصدی به سطح ۵۰۴ هزار و ۲۰۰ واحدی رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را ۱۵ میلیارد و ۴۶۰  میلیون و ارزش معاملات را ۶ هزار و ۷۳۶ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

در هفته گذشته، بورس تهران پس از یک‌ ماه صعود پی‌در‌پی، در آغاز دومین ماه زمستان، رنگ سرخ به خود گرفت.

شرایط نماگر اصلی و همتای هم‌وزن آن تا جایی سخت شد که روز چهارشنبه، رکورد بیشترین خروج پول حقیقی از ابتدای سال ۱۴۰۱، شکسته شد.

موافقت کلی با عدم افزایش ضریب نرخ گاز فولاد در بودجه ۱۴۰۲

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد: خوشبختانه با استدلال‌های مطروحه و مواضعی که در این جلسه عنوان شد، به‌ نظر می‌رسد مجلس به طور کلی موافق افزایش ضریب نرخ گاز صنایع فولاد در بودجه سال آینده نیست؛ لذا انتظار ما این است که مجلس اجازه ندهد ضریب نرخ گاز برای واحدهای احیاء مستقیم تولیدکننده آهن اسفنجی بیش از ۴۰ درصد تعیین شود.

پیشتر در بودجه ۱۴۰۲، علاوه بر افزایش ۴۰ درصدی نرخ خوراک گازی، برای ضریب نرخ گاز برای صنعت فولاد و سیمان نیز افزایش ۱۰ درصدی در نظر گفته شده بود.

با وجود چنین سیگنال مثبتی به گروه فولاد، باید منتظر کاهش شدت عرضه‌ها در بازار فرد بود.

بررسی تکنیکال شاخص کل

شاخص کل بورس طی روند صعودی که از آبان‌ماه امسال آغاز شد در غالب یک ایمپالس صعودی از محدوده یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد تا محدوده یک میلیون ۶۹۳ هزار واحدی پیش رفت.

همان‌گونه‌ که در گزارش پیشین بررسی کردیم، واگرایی مشاهده شده در اندیکاتور RSI، خبر از اصلاح شاخص کل داشت. در حال حاضر نماگر اصلی بازار سرمایه ۵۷ هزار و ۴۹۳ واحد پایین‌تر از جایگاه‌ قبلی خود قرار دارد.

دو سناریو پیش‌ روی شاخص کل

شاخص کل بورس در حال حاضر در محدوده حمایتی مهمی قرار گرفته است. در صورتی که اتفاقات مثبتی در بازار رخ دهد و سرنوشت مبهم چالش‌های موجود نظیر عرضه خودرو‌های پرتیراژ در بورس کالا سریعا رفع شود می‌توان انتظار داشت محدوده حمایتی یک میلیون و ۵۹۰ تا یک میلیون و ۶۱۰ هزار حفظ شود.

در این صورت مسیر آبی‌رنگ، برای شاخص کل محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

اما در صورتی که محدوده حمایتی یاد شده از حفظ نماگر اصلی بازار سرمایه ناتوان باشد، باید منتظر اصلاح عمیق‌تر و طولانی‌تر بازار حداقل تا میانه کانال ۱.۴ میلیونی باشیم.

در این حالت مسیر نارنجی‌رنگ که بر روی نمودار شاخص‌کل مشخص شده است، نقشه راه محتملی برای آینده بازار سهام به نظر‌ می‌رسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا