کد خبر: 08080051921
اقتصادکشاورزی

پیش بینی تولید بالای ۱۳ میلیون تن گندم

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: بنابر آمار تاکنون بیش از یک میلیون هکتار گندم در مناطق سرد کشت شده است.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم اظهار کرد: بنابر آمار تاکنون بیش از یک میلیون هکتار گندم در مناطق سرد کشت شده است و همواره پیش بینی می شود که طبق سنوات قبل به ۶ میلیون هکتار برسد.

او افزود: با توجه به ریسک بالای کشاورزی، سرمازدگی و سایر مسائل باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی در تولید رخ می دهد، اما همواره برآورد ما این است که اگر اتفاق خاصی نیفتد، از مجموع ۶ میلیون هکتار، بالای ۱۳ میلیون تن گندم تولید کنیم.

خودکفایی مجدد گندم در راه است
ایمانی ادامه داد: با تامین نقدینگی و ایجاد رغبت در بین کشاورزان این امکان وجود دارد که از ۲ میلیون هکتار گندم آبی، ۱۰ میلیون تن تولید داشته باشیم که با احتساب ۴ میلیون هکتار گندم دیم هم، خودکفایی محقق و نیاز کشور از تولید داخل تامین می شود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته خشکسالی و گرانی نهاده های تولید ۴۰ درصد خسارت به تولید وارد کرد، بیان کرد: سال قبل افزایش بی رویه نهاده های تولید موجب شد تا کشاورز نتواند سم و کود مورد نیاز را در اختیار گیاه بگذارد که در نهایت این امر خسارت به تولید وارد کرد، اما امسال وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن است که از محل ۲ میلیون هکتار گندم مورد نیاز را تامین کند.

به گفته او، با توجه به افت تولید گندم امسال شرایط به گونه ای بود که برای تامین نیاز کشور مجبور به واردات ۶ میلیون تن گندم برای تامین نان مردم شدیم، در حالی که طی ۳ تا ۴ سال اخیر وارداتی نداشتیم.

این مقام مسئول با تاکید بر استفاده از کود، سم و علف کش مورد نیاز بیان کرد: با توجه به آنکه قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید بر مبنای سم، کود، علف کش و قارچ کش اعلام شده است، از این رو به کشاورزان توصیه می شود که نسبت به مصرف کود و سموم مورد نیاز اقدام کنند تا بهره وری تولید افزایش یابد و همواره دغدغه خاطری از حیث قیمت نداشته باشند چرا که عدم استفاده از کود و سم علاوه بر خسارت تولید به کشاورزان هم ضربه می زند.

ایمانی با اشاره به آغاز کشت قراردادی گندم بیان کرد: کشت قراردادی گندم در سطح ۲ میلیون تن محصول برای صنف و صنعت به زودی نهایی و به استان ها ابلاغ می شود، بدین منظور مشوق هایی برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.

به گفته او، با اجرای کشت قراردادی گندم از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ دولت گندم یارانه ای به صنف و صنعت نمی دهد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران در پایان با اشاره به اینکه مراکز خرید تضمینی گندم باز است، تصریح کرد: با توجه به بازبودن مراکز خرید، کشاورزان می توانند گندم مازاد خود را تحویل دهند، اما برآوردها حاکی از آن است که میزان خرید تفاوت چندانی نکند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا