کد خبر: 020603170674
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنکشاورزی

کاهش تولید ۲۰ درصدی سیب زمینی با تصمیم های دولتی

سرگردانی سیب ‌زمینی کاران بین مراکز متعدد تصمیم‌ گیر موجب کاهش تا 20 درصد شده است

سیب زمینی از جمله محصولات زراعی است که کشت آن نیاز به شرایط اقلیمی مخصوص به خود دارد و به واسطه دارا بودن این شرایط کشور چین بزرگترین تولید کننده این محصول محسوب می شود و پس از آن نیز هندوستان، روسیه و اوکراین و ایالات متحده هم در جایگاه بعدی تولید قرار دارند.

عصر اقتصاد- این در حالی است که به گفته کارشناسان این کشورها غالباً به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تکنولوژی کشاورزی پیشرفته در تولید سیب ‌زمینی موفق هستند.

تولید سالانه ۳۷۰ تا ۴۰۰ میلیون تن سیب زمینی در جهان

در واقع طبق آمارهای جهانی سالانه حدود ۳۷۰ تا ۴۰۰ میلیون تن سیب ‌زمینی در سطح جهانی تولید می ‌شود. این میزان ممکن است بسته به شرایط اقلیمی، تکنولوژی کشاورزی و تقاضای بازار تغییر کند و همانطور که گفته شد «چین، هند، و روسیه» به عنوان بزرگ ‌ترین تولیدکنندگان سیب ‌زمینی در جهان شناخته می‌ شوند و سهم عظیمی از تولید جهانی را به خود اختصاص می‌ دهند.

بر اساس این گزارش، ایران نیز از کشورهای تولید کننده سیب زمینی است که طبق آمار انجمن سیب زمینی ایران سالانه بین ۵میلیون تا ۵میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید می کند.

سوتیتر: به دلیل یکسری مشکلات همچون بحران آب، گرانی نهاده ها و بالا رفتن هزینه های تولید برخی کشاورزان بسیار آسیب دیدند و از دور خارج شدند و لذا برآورد می شود امسال تولید سیب زمینی در کشور بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یابد

پیش بینی کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تولید سیب زمینی در کشور

محمد رحیم نیازی عضو هیات مدیره انجمن سیب زمینی ایران در گفتگو با خبرنگار عصر اقتصاد گفت: در حالی که سالانه تا ۵میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید در کشور رقم می خورد امسال پیش بینی می کنیم به دلیل اینکه یکسری تولیدکنندگان با مشکلات موجود از دور تولید خارج شده اند، با کاهش تولید مواجه شویم.

نیازی خاطر نشان کرد: در واقع به دلیل یکسری مشکلات همچون بحران آب، گرانی نهاده ها و بالا رفتن هزینه های تولید برخی کشاورزان بسیار آسیب دیدند و از دور خارج شدند و لذا برآورد می شود امسال تولید سیب زمینی در کشور بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

سرگردانی کشاورزان در پی بی برنامگی و عدم تصمیم گیری صحیح توسط دولت

این عضو هیات مدیره انجمن سیب زمینی ایران با بیان اینکه وضعیت بازار خوب نیست گفت: به دلیل بی برنامگی دولت و عدم تصمیم گیری های صحیح و به موقع آسیب های جدی به این بخش وارد شده است. متاسفانه دولت هیچگاه به نظرات کارشناسانه انجمن توجه نمی کند.

وی ادامه داد: در واقع این آسیب هایی که به سیب زمینی کاران کشور وارد می شود به واسطه تنوع مراکز تصمیم گیر است که می توان گفت سیب زمینی کاران در بین مراکز متعدد تصمیم گیر از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاونی روستایی سرگردان شده است.

نیازی در پاسخ به این سوال که چه باید کرد که وضعیت به ثبات برسد گفت: وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید و ساماندهی صادرات و واردات است. یعنی طبق آمارهایی که در اختیار دارد بایستی مجوز صادرات بدهد اما متاسفانه به دلیل اینکه دستگاه های تبلیغاتی کاملا در اختیار دولت است و به یکباره اخباری مبنی بر گران شدن سیب زمینی انعکاس می دهند و به یکباره جلوی صادرات را می گیرند و بازار لطمه می بیند.

دولت برنامه مشخصی برای توزیع کودهای کشاورزی ندارد!

طبق این گزارش نکته اساسی در حوزه تولید هر نوع محصول کشاورزی بحث تامین کود و سموم است که به گفته عضو انجمن ملی سیب زمینی قیمت نهاده های تولید از جمله کودهای کشاورزی امسال جهش قیمت داشته است با این وجود این تنها مشکل در بحث نهاده ها نیست. به نحوی که نیازی در این خصوص گفت: امسال نه تنها قیمت کودهای مصرفی سر به فلک زده است بلکه کمیاب هم شده است و به راحتی به دست کشاورزان نمی رسد.

وی ادامه داد: متاسفانه برنامه ای که دولت برای توزیع کودهای کشاورزی انجام داده اصلا مشخص نیست و یک روند ثابت ندارد. در حالی که عمدتا کودهای پایه مثل فسفات وارداتی است اما در مورد کود اوره که داخلی است هم شاهد هستیم قیمتها نسبت به سال قبل ۳برابر شده و بر نابسامانی ها دامن زده است.

در ۵ سال گذشته از ۳۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن در سال صادرات سیب زمینی رقم می خورد. این در حالی است که طبق آمار سرانه مصرف ۴۵ کیلوگرم است

کاهش سهم سیب زمینی ایران در بازار عراق

وی در خصوص بحث صادرات ادامه داد: به دلیل نابسامانی هایی که در تولید و همچنین در صادرات وجود دارد شاهد هستیم که به دنبال بازارهای جدید صادراتی هستیم آن هم در شرایطی که بازار عراق که عمده ترین بازار صادراتی ما است نسبت به سال قبل افت کرده است.

البته بخشی از این افت بازار به این دلیل است که عراق خود در تولید سیب زمینی توسعه داشته است. با این وجود به جز عراق به کشورهای آذربایجان، حاشیه خلیج فارس، ترکمنستان و افغانستان هم صادرات داریم.

نیازی افزود: در حقیقت در ۵سال گذشته از ۳۰۰هزار تن تا یک میلیون تن در سال صادرات رقم می خورد. این در حالی است که طبق آمار سرانه مصرف ۴۵کیلوگرم است؛ یعنی بخشی از سیب زمینی تولید در کشور صرف تازه خوری، بخشی صرف صنایع تبدیلی می شود و بخشی از آن نیز غالبا مازاد تولید است که برای لطمه ندیدن بازار داخل باید صادرات شود. به عبارت دیگر اگر این مازاد تولید به هر دلیلی صادر نشود و در بازار داخل توزیع شود تنظیم بازار داخل مختل می شود.

هلند؛ بزرگترین صادر کننده سیب زمینی در جهان

گفتنی است در بحث صادرات جهانی سیب زمینی کشور هلند یکی از بزرگ‌ ترین صادرکنندگان سیب ‌زمینی در جهان، به ویژه سیب ‌زمینی ‌های فرآوری شده است و ایالات متحده نیز در رتبه دوم صادرات جای دارد.

کشور فرانسه نیز به عنوان سومین صادر کننده برتر سیب زمینی غالبا بخش قابل توجهی از محصول خود را به کشورهای اروپایی ارسال می کند. این کشورها عمدتا به دلیل کیفیت بالای محصولات و زیرساخت‌ های قوی در صنعت کشاورزی، در بازارهای جهانی موفق هستند.

چین، آلمان و هند در صدر واردات

نکته قابل تامل اینکه آمارهای جهانی در بحث واردات نیز نشان می دهد: چین به دلیل نیاز بالای مصرفی، یکی از بزرگ ‌ترین واردکنندگان سیب ‌زمینی است. پس از آن نیز کشورهای آلمان، هندوستان و آفریقای جنوبی بیشترین واردات را دارند و این کشورها به دلیل تقاضای بالای داخلی و نیاز به تأمین محصول در طول سال، به واردات این محصول می‌پردازند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا