کد خبر: 18050041398
تولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

کرونا بازار هویج را درگیر کرد

لیلا ابوالفتحی

افزایش قیمت هویج در بازار و موج پنجم همه‌گیری کرونا نامعادله‌ای است که برای مصرف‌کننده قابل قبول نیست.

افزایش قیمت روزانه محصولات در کشور به روندی عادی تبدیل شده است و مانند گذشته دیگر واکنش مردم را در پی ندارد. روزی این موج به موادغذایی می‌رسد و روز دیگری به سراغ تولیدات صنعتی کوچک و بزرگ می‌رود.

در این موج‌سواری قیمت‌ها، هر روز یک چیز عامل این گرانی معرفی می‌شود. روزی دلالان متهم اصلی‌اند و روز دیگر گرما و تگرگ و حالا دو سالی است که کرونا در ردیف متهمان اصلی نشسته است.

از سال ۹۸ که همه‌گیری کرونا شروع شده است، شاهد افزایش قیمت‌ محصولات کشاورزی به صورت باورنکردنی و دور از ذهن هستیم. سال گذشته زنجبیل و لیمو به دلیل نقش آن‌ها در کنترل و درمان کرونا به بالای کیلویی ۲۵۰هزار تومان رسید و بعد از مدتی این تب استفاده فروکش کرد اما هیچ‌گاه به قیمت قبل بازنگشت.

افزایش تقاضا از سوی مردم؛ عامل گرانی هویج

در آذر سال گذشته به یکباره قیمت هویج هم افزایش قابل توجهی پیدا کرد. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی اصفهان بارندگی‌ها را عامل گرانی معرفی کرد و گفت: بارندگی‌های اخیر بخشی از نظام عرضه هویج در بازار را مختل کرده است.

نوروزعلی اسماعیلی عامل دیگر گرانی را افزایش تقاضا از سوی مردم به دلیل  توصیه پزشکان برای استفاده از میوه برای مقابله با کرونا عنوان کرد.

در همان زمان رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار با اشاره به دلایل گرانی هویج، گفت: با توجه به اینکه الان فصل درست کردن ترشی و شور است و همچنین تبلیغاتی که برای مصرف آب هویج برای پیشگیری از بیماری کرونا می‌شود، تقاضا برای این محصول افزایش یافته است.

البته این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که هزینه‌های تولید، کرایه حمل و نقل، دستمزد کارگر و… نیز افزایش یافته است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت هویج به همان نرخ سال قبل عرضه شود.

افزایش قیمت هویج امسال هم ادامه دارد و از ابتدای مرداد تاکنون شاهد افزایش قیمت این محصول کشاورزی بوده‌ایم.

جدای از نقش کرونا در افزایش قیمت هویج، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران به ایسنا گفت: همیشه در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا با کمبود هویج مواجه‌ایم و این موضوع جدیدی نیست و سال‌های قبل هم همین مساله وجود داشته است.

اسدالله کارگر ادامه داد: از آبان به بعد و با عبور از گرما این مشکل برطرف خواهد شد و بار نیز فراوان می شود.

صادرات محصولات کشاورزی برای کشاورز صرفه اقتصادی دارد

نایب‌رئیس اول اتحادیه عمده‌فروشان میوه و تره‌بار اصفهان هم اعلام کرد که بازار سیاه هویج در اصفهان و کشور ایجاد شده و عرضه این محصول بسیار کم و قیمت آن در سطح عمده‌فروشی بالای ۱۵هزار تومان است.

محمدصادق ریاحی اظهار کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز و دلار، صادرات محصولات کشاورزی برای کشاورز نسبت به عرضه داخلی صرفه اقتصادی دارد.

البته او به عوامل دیگری اشاره کرد و کم‌آبی  و در نتیجه کاهش سطح زیر کشت بسیاری از محصولات کشاورزی کاهش یافته است را عامل دیگر گرانی محصولات کشاورزی عنوان کرد.

مخارج تولید محصولات کشاورزی بالا رفته

او اضافه کرد: از سوی دیگر مخارج تولید محصولات کشاورزی بالا رفته و کارگری که قبلا روزانه با ۸۰هزار تومان کار می‌کرد، درخواست حقوق بالای ۲۵۰هزار تومان را دارد.

همچنین کرایه بار حدود یک‌میلیون و نیم به بالای ۵ میلیون تومان افزایش یافته است که این هزینه‌ها به طور قطع بر قیمت تمام‌شده میوه و سبزی اثرگذار است.

وجود دلالان پای ثابت علل گرانی بسیاری از محصولات و حال همه‌گیری کرونا و افزایش تقاضا و معلوم نیست که در ماه‌های پیش رو چه متهمان دیگری به این پرونده گشوده اضافه می‌شوند.

این روند افزایش بی‌ضابطه در کشور تا کجا و کی ادامه دارد و چه زمانی مسئولان و دست‌اندرکاران به ضعف و کم‌کاری خود در کنترل بازار اقرار خواهند کرد و جلوی این نابسامانی و فشار بر مصرف‌کننده را خواهند گرفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا