کد خبر: 17090060013
فناوری اطلاعات و ارتباطات

کمبود پهنای باند در کشور جدی شد/ اینترنت کندتر می‌شود؟

در حالی که سرعت اینترنت روز به روز در حال کندتر شدن است، به تازگی نیز بخش زیادی از پهنای‌باند اینترنت بین‌الملل کشور، قطع شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که از قبل وعده‌هایی برای جایگزین ظرفیت‌های موجود برای افزایش پهنا‌ی‌باند داده شده است، معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت از کاهش ۴۳۰ گیگابیتی ظرفیت پهنای‌باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت به علت قطع فیبر خبر داد.

در چند ماه اخیر کندی سرعت اینترنت‌های تلفن ثابت و همراه باعث گلایه‌های فراوانی از سوی کاربران شده است و مسئولان علت کندی را کمبود پهنای باند بیان می‌کنند.

کندی اینترنت جدی شد

۲۳ مهر ۱۴۰۰ وزیر ارتباطات در واکنش به بروز کندی در سرویس اینترنت گفته بود ما یک مشکل این است که در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه در بخش ارتباطات به چند دلیل صورت نگرفته است.

حمید ضیایی‌پرور، کارشناس فضای مجازی در این باره به تجارت‌نیوز گفت: در چند روز گذشته قطع شدن لینک‌های فیبر نوری در خلیج فارس، تاثیر محسوسی در دسترسی کاربران به اینترنت داشته است، من هم در روزهای اخیر تاثیر این کاهش ظرفیت پهنای‌باند را بر روی تلفن همراه خودم حس کردم.

ضیایی‌‌پرور کاهش پهنای‌باند را به ضرر تمامی بخش‌های جامعه می‌داند و می‌گوید: این کاهش ظرفیت پهنای‌باند می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر روی کسب‌و‌کارهای اینترنتی، دریافت خدمات توسط مردم و همچنین بر روی استارتاپ‌ها بگذارد.

وی ادامه می‌دهد: در حالی که هر ماه باید پهنای‌باند با توجه به افزایش نیاز‌های کاربران افزایش یابد، در دولت جدید روند افزایش پهنای‌باند نه تنها افزایش نداشته، بلکه متوقف شده است.

این کارشناس فناوری اطلاعات می‌گوید که وزیر ارتباطات گفته بود که اینترنت با سرعت دو مگابیت بر ثانیه را به هر کاربر ارائه بدهند اما به عقیده او دو مگابیت بر ثانیه، همان نداشتن اینترنت است.

او در پایان با تاکید بر اینکه دولت درصدد افزایش پهنای‌باند نیست، گفت: متوسط سرعت اینترنت در کشورهای دیگر ۵۰ مگابیت بر ثانیه است. با وجود این به نظر می‌رسد کاهش پهنای‌باند یکی از سیاست‌های دولت برای کنترل مصرف کاربران است.

چرا پهنای باند به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود؟

وزیر ارتباطات گفته بود دلیل کاهش پهنای باند را وجود تحریم‌هاست، چرا که اپراتورها به همین دلیل نتوانستند تجهیزات خود را سریع‌تر وارد کشور کنند و شبکه خود را توسعه دهند.

اما این کارشناس فضای مجازی در این باره به تجارت‌نیوز گفت: به طور کلی از سال ۸۵ به بعد بخش خصوصی اجازه ندارد پهنای باند به کشور وارد کند، پس از آن تمام وظیفه icpها به بخش دولتی واگذار شد.

او ادامه می‌دهد: وارد کردن پهنای‌باند در حال حاضر شرکت ارتباطات زیرساخت سپرده شده و یکی از مشکلات کشور برای دسترسی به اینترنت همین موضوع است که از طرفی برای کاربران گران تمام می‌شود و ثانیا متمرکز است.

ضیایی‌پرور توضیح داد: در حال حاضر چون فیلترینگ بر اینترنت اعمال می‌شود؛ در ابتدای ورود پهنای‌باند به کشور، نخست به شرکت ارتباطات زیرساخت در تهران فرستاده و پس از پالایش اینترنت و اعمال فیلترینگ‌های لازم به سراسر کشور فرستاده می‌شود.

در نهایت همین موضوع باعث کندی و گرانی سرعت اینترنت می‌شود.

براساس گزارش‌های به دست آمده، به نظر می‌رسد علت ممنوعیت بخش خصوصی در وارد کردن پهنای‌باند اینترنت به این دلیل است که این بخش توانایی اعمال کردن فیلترینگ بر روی اینترنت را ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا