کد خبر: 03070047703
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

گسترش استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت 

ترجمه:‌ محمود نواب مطلق

هوش مصنوعی در این حوزه سلامت صرفا به استفاده از یک نرم‌افزار برای کنترل ازراه دور محدود نمی‌شود. استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه به صورت بهره‌برداری از گروه عظیمی از سیستم‌های رایانه‌ای است که قادرند در چشم‌به‌ هم‌ زدنی مقادیر بسیار زیادی اطلاعات را پردازش و تجزیه و تحلیل کنند و نتایجی بسیار قابل توجه را استخراج کنند؛ نتایجی که استخراج آنها به کمک نیروی انسانی ده‌ها سال زمان نیاز دارد.

به کمک این سیستم‌ها که پس کارشناسان آن را هوش مصنوعی در حوزه سلامت نامیده‌اند؛ تشخیص و تجویز داروهای مؤثر، ارتقای سلامت بیماران و بسیاری دستاوردهای دیگر میسر می‌شود؛ چراکه توانایی و کارآمدی هوش مصنوعی در پردازش اطلاعات به نحویست که هرگز در ذهن بشر نمی گنجد.

به عبارت دیگر هوش مصنوعی در کمترین زمان بهترین نتایج را به بار می‌آورد. این یک واقعیت است وتحقق آن به هیچ عنوان دور از ذهن نیست.

بدین منظور صرفا باید سیستم رایانه‌ای متناسب با فعالیت حوزه سلامت از سوی شرکت‌های ذی‌ربط انتخاب شود تا قدرت پردازش داده ها و استخراج نتایج مورد نظر در توانش باشد. البته شرکت آی‌بی‌ام در این زمینه مزیت‌هایی دارد.

قطعا با سیتمهای رایانه‌ای قدیمی نمی توان از هوش مصنوعی برای پردازش داده‌ها به ویژه در حوزه سلامت استفاده کرد؛ چراکه در این حوزه روزانه نیاز به پردازش حجم عظیمی از اطلاعات با هزاران عملیات دیجیتالی وجود دارد.

همچنین موضوع امنیت سایبری در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین سیستم‌هایی باید استفاده شوند که قدرت و سرعت عمل بسیار بالایی برای تضمین انجام این عملیات داشته باشند. علاوه برآن توانایی  برقراری امنیت سایبری در سطح بالای  ویژه حوزه سلامت نیزمورد نظراست.

شرکت آی‌بی‌ام سیستم‌های عملیاتی رایانه ای متناسب طراحی و اجرا کرده است. در این سیستم‌ها از میکرو پروسسورهایی به نام پاور استفاده شده است. کلمه پاور ( قدرت) تصادفی انتخاب نشده است. این سیستم‌ها از قویترین سیستم‌ها در نوع خود در جهان هستند. به همین دلیل مؤسسات فراوانی از آن در عملیات هوش مصنوعی و پردازش خودکار اطلاعات خود استفاده می‌کنند. با یک جست‌وجوی ساده  در اینترنت متوجه می شوید که از هر ده شبکه توزیع ۸ تای آن و از هر۱۰ گروه بانکی ۸ تای آن و از هر۱۰ شرکت بیمه ۹ تای آن زیرساخت‌های رایانه ای خود را مجهز به سیستم رایانه‌ای هوش مصنوعی پاور از شرکت آی‌بی‌ام کرده‌اند.

وضع کاری همه این شرکت‌ها به گونه‌ایست که نمی‌توانند از سیست‌مهای معمولی با قدرت متوسط استفاده کنند؛ به همین دلیل از تجهیزات هوش مصنوعی این شرکت که تضمین‌کننده انجام عملیات گسترده  و مؤثرمورد نیاز آنهاست، بهره می‌برند.

شرکت آی‌بی‌ام در ابتکاری دیگر سیست‌مهای رایانه‌ای خود را برای شرکت‌های پخش مجهز به نرم‌افزار کلود کرده است. به کمک این نرم‌افزار، سیستم‌های قدیمی  به‌آسانی با مجهز شدن  به آن به‌روز می‌شوند و از این طریق قیمت گذاری به‌روز برای آنها ممکن می شود. بدین ترتیب می‌توان علاوه بر مدیریت هزینه‌ها به کاهش بین ۳۰ تا ۴۰درصدی آنها دست یافت. شرکت پخش  کومارچ از این سیستم بهره‌مند شده است.

استفاده از هوش مصنوعی در آی‌بی‌ام پاور کومارچ به خصوص در حوزه سلامت و خدمات پزشکی فواید فراوانی برای آن داشته است. شرکت آی‌بی‌ام همچنین برای مشتریان خود کتابی به همین منظور حاوی اطلاعات مناسب در خصوص فواید استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های رایانه‌ای و دستورالعمل‌های استفاده از آن منتشر کرده  است.

منبع: یورونیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا