کد خبر: 22080054825
اقتصاداقتصاد کلانانرژیروزنامهصفحه یک

یورش آسیایی- اروپایی به سلطنت کمپانی آمریکایی بر بازار خودروهای برقی

ترجمه: محمود نواب مطلق

گروه خودروسازی آمریکایی تسلا با سرمایه‌گذاری رقمی بالغ برهزار میلیارد دلار(۸۳۷ یورو) در بازار بورس  و رکورد شکنی ماهانه در فروش خود در روزهای طلایی به سر می‌برد. در سپتامبر(شهریور) مدل ۳ تسلا پرفروش‌ترین خودرو در اروپا شد. اما این گروه در جهان رقبای مطرحی دارد و  رقابت آنها در ماه‌های آینده منجر به پایان دوره برتری تسلا در تولید خودروهای برقی خواهد شد.

رقبای اصلی تسلا از آلمان و کره جنوبی درحال تولید جدید‌ترین و مجهزترین خودروهای برقی هستند. آنها نام این خودروها را خودروهای «آنتی تسلا» گذاشته‌اند.

رقبای غیر اروپایی گروه تسلا با پذیرفتن موقعیت استثنایی این گروه خودروساز آمریکایی موفقیت آن را مرهون ظهور نظام جدید خودروسازی در تولید خودروهای برقی دانستند.

تا آن زمان صرفا چند گروه خودروسازی آلمانی مثل آئودی، ای‌ترون، پورشه و تایکان به رقابت با تسلا در این زمینه می‌پرداختند؛ اما مرسدس با معرفی مدل «ای.کیو.اس» خود اوج زیبایی فناوری را به صحنه آورد و آن را به عنوان گل سرسبد محصولات خود به بازار عرضه کرد. این خود رو قادر است ۷۰۰ کیلومتر را بدون نیاز به تغذیه طی کند.

 آئودی که در نظر دارد از سال ۲۰۲۶(۱۴۰۵) فقط  خودروی برقی براساس پلاتفورم  توسعه‌یافته فولکس واگن تولید کند، از رقیب آمریکایی خود تسلا بیشتر در معرض کمبود تراشه‌های الکترونیکی قرار دارد و از این رو، دیگر از پشت سر گذاشتن رقیب خود، حد‌اقل تا سال ۲۰۲۵(۱۴۰۴) نمی‌تواند مطمئن باشد. این گروه خودروسازی صاحب حلقه‌های تودرتو، در نظر دارد تا سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) مدل «کیو۴ ای ترون» را به عنوان جدیدترین خودوری برقی آلمانی  به بازار عرضه کند.

گروه خودروساز دیگر آلمانی، بی.ام.و، نیز در نظر دارد تا پایان سال جاری مدل جدید «آی ایکس»  را بر اساس مدل حجیم «اس.یو.وی.» با طول ۵ متر به بازار عرضه کند.

طول این خودرو برای سفارش‌های آمریکا بیشتر از سفارش‌های اروپایی خواهد بود. بی‌.ام.و. همچنین در نظر دارد برای رقابت با مدل ۳ تسلای آمریکایی که بازارهای اروپا را تسخیر کرده است  مدل«آی ۴» خودر را تولید و به بازار عرضه کند. پورشه نیز به زودی  نسخه سوم «تایکان» را عرضه می کند و تا سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) «ماکان» را به خودروی کاملا برقی تبدیل می‌کند.

ظهور موتورهای برقی برای خودروسازان آلمانی حقیقتا ضربه سنگینی بوده است. تغییر تفکر خودروسازی به نوع برقی آن شهرت و شکوه موتورهای گرمایشی آلمانی را که سال‌ها انواع مدل‌های آن در تاریخ تولید خودرو خودنمایی می‌کردند، ازبین برد. با پذیرش این تغییر فرهنگ خودرو سازی آنها نیز باید به سرعت تغییر کند.

اما به هرحال حتی در تولید خودروهای برقی جدید نیز علائم شیفتگی به برخی ظواهر خودروهای قدیمی همچنان مشاهده می‌شود. استفاده از جلوپنجره‌های بزرگ که نفع چندانی هم ندارد، استفاده از برخی صداهای یادآور غرش موتورهای قدیمی و به‌کارگیری نوعی طراحی اتاق خودرو که یادآور خودروهای قدیمی است از جمله این علائم هستند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا