کد خبر: 07100062949
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

۱۳ گزارش تخلف به واحد حقوقی سازمان بورس ارجاع شد

مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، طی یک ماه آذر، از ارجاع ۱۳ مورد گزارش تخلف به واحد حقوقی سازمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مدیریت نظارت بر ناشران، مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در حوزه نظارت بر ناشران و حسابرسان معتمد طی دوره یک ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

این مدیریت، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا انتهای آذر، اقدام به انتشار ابلاغیه‌هایی از جمله دستورالعمل «نحوه حضور و اعمال حق رأی به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان»، رویه افشای پیش‌بینی عملکرد از سوی شرکت‌های تولیدی پذیرفته‌شده، افشای جزئیات زمین و ساختمان توسط ناشران، الزام ناشران اوراق بهادار به ارائه جدول تحلیل حساسیت سود (زیان) هر سهم و جزئیات هزینه های انرژی به منظورفراهم کردن حضور حداکثری فعالان بازار سرمایه در مجامع و افزایش شفافیت اطلاع رسانی ناشران کرده است.

بر اساس ماده (۲) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مهم‌ترین اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار، ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و نظارت بر حسن اجرای قانون مذکور در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است.

نظارت بر افشای صورت‌های مالی و اطلاعات با اهمیت ناشران؛ مأموریت نظارت بر ناشران

مأموریت «مدیریت نظارت بر ناشران»، نظارت بر افشای صورت‌های مالی و اطلاعات با اهمیت ناشران، با هدف رعایت قانون و مقررات مربوطه در راستای ارتقای سلامت و شفافیت در اطلاعات و فعالیت ناشران است.

همچنین نظارت بر مؤسسات حسابرسی معتمد و ارتقای گزارشگری مالی در سطح بازار سرمایه کشور از اصلی‌ترین وظایف این مدیریت است که مطابق با قانون بازار اوراق بهادار این مهم انجام می‌شود.

۵۷ مجمع در آخرین فصل زرد

در راستای نظارت بهتر بر عملکرد ناشران و حمایت از حقوق سهامداران در مجامع، همکاران مدیریت نظارت بر ناشران به‌صورت مستمر در مجامع شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران حاضر می‌شوند. در آذر سال جاری، تعداد ۵۷ مجمع اعم از عمومی عادی سالیانه، عادی بطور فوق‌العاده و عمومی فوق‌العاده با حضور آنها برگزار شده است.

بازدید از ناشران بورسی در راستای بهبود تعامل

در راستای آشنایی با فرایندهای تولید، وضعیت پروژه‌های در دست بهره‌برداری و بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی بازدیدهای موردی از ناشران اوراق بهادار به‌عمل می آید. این امر سبب بهبود تعامل سازمان و ناشران در رعایت قوانین و اصلاح امور شده است. در این خصوص در آذر ماه دو مورد بازدید از شرکت‌های بورسی صورت پذیرفته است.

ارسال گزارش‌ به منظور دریافت نظر کارشناسی

با توجه به تعامل مستقیم همکاران ادارات نظارت بر ناشران در طی سال با ناشران اوراق بهادار گاهی مواردی مشاهده شده که مورد توجه حسابرسان و بازارسان قرار نگرفته یا در خصوص رویدادهای مالی اختلاف نظرهایی در خصوص نحوه رعایت استانداردهای حسابداری پیش آمده است که این امر سبب تهیه و ارسال گزارش‌ها به اداره حسابرسی و گزارشگری مالی به منظور دریافت نظر حرفه‌ای و اقدام براساس آن صورت می گیرد.

لازم به توضیح است، اداره حسابرسی و گزارشگری مالی دارای ۳ کمیته تخصصی و فنی شامل کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی، کمیته نظارت بر گزارش های موسسات حسابرسی معتمد و کمیته استانداردها و آموزش است که متشکل از صاحبنظران حرفه حسابداری و حسابداری ایران است.

۷ درخواست تغییر در ارتباط با مفاد اساسنامه ناشران

براساس ابلاغ اساسنامه نمونه ناشران ثبت‌شده نزد سازمان در سنوات گذشته و تغییرات اساسنامه مذکور با توجه به قوانین و مقررات جدید، ناشران اوراق بهادار اقدام به‌ به‌روز رسانی اساسنامه خود می‌کنند.

همچنین مطابق ماده ۵۶ اساسنامه نمونه ابلاغ، هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه منوط به تائید سازمان بورس و اوراق بهادار است.

در این راستا عمده تغییرات در مفاد اساسنامه‌ها مربوط به تغییرات مذکور و تغییر در موضوع فعالیت و افزودن انتشار اطلاعیه دعوت به مجمع عمومی در سامانه کدال (به عنوان روش الکترونیکی مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار) است.

در همین راستا، طی آذر ماه، ۷ گزارش صادرشده در خصوص تغییر در مفاد اساسانامه ناشران به مدیریت نظارت بر ناشران مخابره شده است.

ارسال ۱۳ گزارش تخلف به واحد حقوقی سازمان

در آذر ماه تعداد ۱۳ مورد گزارش تخلفات به واحد حقوقی ارسال شده است. در راستای این گزارش‌ها اعضای هیات مدیره ناشران فراخوانده شده به‌منظور پاسخگویی در کمیته تخلفات حاضر شده و در صورت عدم پذیرش دلایل آنها، آرا مربوطه از جمله تذکر و درج در پرونده و اعمال جریمه نقدی برای آنها صادر شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا