کد خبر: 25020026690
جهانروزنامهصفحه یک

آتش بس موقت تعرفه‌ها

آمریکا و اتحادیه اروپا برای رفع اختلافات تجاری گام بر می‌دارند

محمدرضا ستاری

منابع آگاه اعلام کرده اند که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، بر سر تعرفه‌های اعمال شده روی فلزات با اتحادیه اروپا به یک آتش‌بس موقت رسیده است. این منابع مطلع به شرط ناشناس ماندن به بلومبرگ گفته‌اند، دولت بایند در این باره قرار است که دوشنبه بیانیه‌ای منتشر کند.

جنگ تعرفه‌ای فلزات در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و از سال ۲۰۱۸ با اعمال مالیات بر فولاد و آلومینیوم از اروپا، آسیا و سایر کشورها به بهانه مقابله با تهدیدات امنیت ملی آمریکا آغاز شد و پس از آن نیز اتحادیه اروپا در اقدامی متقابل تعرفه های موجود در لیست برخی محصولات آمریکایی را به ۵۰ درصد افزایش داد.

حالا اما طبق توافقی که دولت بایدن با اروپایی ها کرده است، ضمن آنکه از افزایش تعرفه ها جلوگیری خواهد شد، مذاکرات بر سر افزایش ظرفیت معاملات دوجانبه در بخش فولاد نیز ادامه خواهد داشت. اتحادیه اروپا پیش از این پیشنهاد کرده بود تا زمانی که مذاکرات برای در دستیابی به یک راه حل طولانی در این زمینه ادامه دارد، دو طرف اعمال این تعرفه ها را تا شش ماه به حالت تعلیق در آورند.

در حالی که سخنگویان دفتر نمایندگی بازرگانی ایالات متحده در پاسخ به این سوال سکوت کرده‌اند، گفته می‌شود که آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاش برای حذف تعرفه‌ها هستند؛ هر چند هنوز به طور کامل برای چنین اقدامی آمادگی ندارند. جو بایدن قرار است در نخستین سفر خارجی خود در ماه آینده به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، به منظور شرکت در اجلاس سران آمریکا و اروپا سفر کند. به گفته مسئولان کاخ سفید در این سفر مذاکرات بایدن با همتایان اروپایی خود بر سر همکاری های تجاری و اقتصادی ادامه خواهد یافت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ طی اقدامی عجیب و با استفاده از یک قانون امنیت ملی، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را به ترتیب ۵۰ و ۱۰ درصد افزایش داد. پس از آن برخی کشورها مانند برزیل و کره جنوبی با  دولت ترامپ در این زمینه به توافق رسیدند و برخی کشورها نیز مانند کانادا و مکزیک از این افزایش تعرفه معاف شدند. با این حال برای سایر کشورها این تعرفه‌ها اعمال شده و در اقدامی متقابل اتحادیه اروپا نیز برای موتورهای هارلی- دیویدسون، شلوارهای جین و برخی نوشابه‌های الکلی آمریکایی تعرفه وضع کرد اکنون انجمن‌های تجاری و قانونگذاران از دولت خواستار لغو تعرفه ها شده‌اند؛ زیرا معتقدند آسیب‌های آن بسیار بیشتر از فوایدش است.

در این راستا، جان مورفی، معاون ارشد سیاست بین‌الملل اتاق بازرگانی ایالات متحده، روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «تعرفه‌های موجود خسارت‌های  سنگینی را به برخی مشاغل و کارگران آمریکایی وارد کرده است و از زمان اعمال آنها تقریباً صادرات آمریکا به اتحادیه اروپا ۴۰ درصد کاهش یافته است.»

به گفته مورفی، ایالات متحده به هدف خود در جلوگیری از فولاد یارانه‌ای چین از بازار آمریکا از طریق ابزارهای دیگر مانند عوارض ضد دامپینگ و جبران خسارت رسیده است. با این حال ،تعرفه های جداگانه اعمال‌شده از طریق بخش ۳۰۱ قانون تجارت  که طبق آن اقدامات پکن ناعادلانه ارزیابی شده، مانع از حمل و نقل نیز شده است. مورفی همچنین تاکید کرده که اکنون واردات فولاد از چین کمتر از ۱ درصد مصرف ایالات متحده را تشکیل می‌دهد.

البته با تمامی انتقاداتی که اکنون بر سر اعمال تعرفه‌ها مطرح می شود، کاترین تای نماینده تجارت آمریکا در جلسه استماع کمیته مالی سنا، ضمن دفاع از عملکرد ترامپ برای وضع تعرفه فولاد، تاکید کرده است: «هر چند این تعرفه‌ها اقتصاد ما را به خطر انداخته است،  برای رسیدگی به ظرفیت مازاد جهانی که عمدتاً چین به وجود آمده آورده است، ضروری بودند.»

منبع بلومبرگ

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا