کد خبر: 07090058053
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیروزنامه

آرانی، کارشناس پولی: چالش اصلی مهار تورم است

به گفته یک کارشناس پولی و ارزی، چالش اصلی دولت نرخ ارز نیست، چالش اصلی مهار تورم و کاهش آن است که چنانچه دولت موفق شود آن را پایین آورد و به سرانجام برساند یعنی تک رقمی کند، شاهکاری را به ثبت رسانده زیرا یک کار اساسی انجام داده است.

شاهین شایان آرانی درباره روند کاهشی نرخ ارز در کشور به ایبِنا گفت: هیچ شکی وجود ندارد که فشار برای اینکه ریال به نسبت دلار بالا رود، بسیار زیاد است و دلیل آن هم تورم بسیار وحشتناکی است که کل کشور را دچار دردسر کرده است.

او در ادامه اضافه کرد: وقتی تورم ۴۰ یا ۵۰درصدی وجود دارد، مهار نرخ ارز بسیار سخت خواهد بود و کار بانک مرکزی و دولت دراین رابطه خیلی دشوار به نظر می‌رسد و تا زمانی که تورم پایین آورده نشود، این فشار و سختی کار پابرجا خواهد ماند زیرا معنای آن این است که برای حفظ نرخ در همین حدود باید به طور مدام ارز پمپاژ شود و فشار برای افزایش بیشتر هم وجود دارد.

این کارشناس ارز با یادآوری اینکه یک عامل اصلی این تلاطم و یک حالت اضطراب یا نگرانی درباره نرخ ارز عمدتا حاصل از نرخ تورم موجود در کشور است، افزود: چنانچه دولت در کنترل این مسئله موفق شود، کار آسانتری برای مهار ارز و ثبات بخشیدن آن دارد.

شایان آرانی عامل اصلی تورم را کسری بودجه دولت خواند و اضافه کرد: دولت در زمان کسری بودجه مدام مجبور خواهد بود که به چاپ پول یا استقراض متوسل شود یا روش‌های دیگر که تمام آن‌ها به درجات مختلف بر شدت تورم می‌افزاید، رو آورد.

او در ادامه اظهار کرد: کار صورت‌گرفته در همین حد و اندازه هم مثبت ارزیابی می‌شود، ولی باید از حرکت‌های مقطعی فاصله گرفت زیرا مشکل در این قسمت است که فشاری برای بالا بردن نرخ ارز در پشت صحنه وجود دارد و عامل اصلی آن همان تورم موجود است که در صورت مدیریت تقاضا  فروکش خواهد کرد و کار دولت آسان‌تر می‌شود.

این  کارشناس اقتصادی دراین باره تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی هم تا به اینجا کار مهمی را رقم زده است، ولی اصل قضیه همانطور که توضیح دادم در کنترل تورم است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا