کد خبر: 020403163613
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنکشاورزی

آرزوهایی که باید کاشت!

بررسی اولویت های دولت جدید از نگاه سه تشکل کشاورزی در عصر اقتصاد امروز

یاسمین بلوردی

در حالی که انتخابات ریاست جمهوری طی روزهای آینده برگزار خواهد شد شاهد هستیم که نامزدهای انتخاباتی همچون ادوار گذشته وعده هایی در قالب برنامه های خود ارائه می دهند و قاعدتا بخشی از آنها نیز مربوط به برنامه های بخش کشاورزی است.

با این وجود در حالی که بیش از ۹۵ درصد بخش کشاورزی توسط به اصطلاح بخش خصوصی اداره می شود و طی سال های گذشته هیچگاه بخش دولتی با این حوزه مشارکتی نداشته است و بر خلاف قانون تمام امور کشاورزی را خود به دست گرفته است، تشکل های کشاورزی معتقدند اگر دولت جدید بنا دارد عملکرد قابل قبولی در این حوزه رقم بزند باید تعاملات خود را با آنها توسعه دهد.

سرمایه گذاری در زیرساخت های بخش کشاورزی؛ اولویت دولت جدید باشد

علیرضا الوندی رئیس هیئت مدیره خبرگان کشاورزی استان تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه فارغ از اینکه کدام نامزد انتخاباتی روی کار می آید، اولویت های دولت بعدی برای بخش کشاورزی چه مواردی باید باشد گفت: اگر دولتی بخواهد در زمینه کشاورزی که یکی از رکن ‌های اساسی بخش اقتصادی کشور است موفق عمل کند، باید در وهله اول نسبت به سرمایه‌ گذاری در زیرساخت ‌ها به علاوه ساماندهی تشکل‌ ها و انجام امورات توسط خود کشاورزان اقدام کند.

الوندی افزود: مسلماً اگر بخواهیم به خودکفایی برسیم نیازمند یک سری زیرساخت‌ ها است که باید توسط حاکمیت و دولت تامین شود تا کشاورز نسبت به تکمیل تولید و خودکفایی اقدام کند. به عبارت دیگر دولتی که بخواهد موفق شود باید در زمینه برنامه ‌ریزی کلان کشاورزی و ایجاد ساختارها همت و برنامه داشته باشد چرا که تکمیل کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی در تولید فقط با برنامه ‌ریزی و تامین بودجه مکفی برای زیرساخت های جدید و مشارکت مردم محقق می‌ شود.

وی خاطرنشان کرد: مساله مهم این است که دولت و مردم به تنهایی نمی‌ توانند این مهم را عملیاتی سازند و با توجه به اینکه ۹۵ درصد تولید دست بخش کشاورزی است لذا ما معتقدیم که دولت بعدی باید ضمن داشتن برنامه ریزی های لازم، با نظر و حمایت این بخش زیرساخت‌ ها را مهیا سازد تا به خودکفایی در تولید، صادرات و به اهداف بلند مدتی که تعیین می‌ شود برسد.

پیشرفت ‌های کشورهای موفق در کشاورزی به واسطه این است که در ادارات کشاورزی آنها هیچ کارشناسی مستقر نیست و همه در مزارع و جاهایی هستند که تولید اتفاق می‌ افتد

دولت بعدی باید کارشناسان کشاورزی را به عرصه های کشاورزی بیاورد

علی حسینی عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شاید نگاه ما به عنوان یک کشاورز کفِ مزرعه برای دولت و دولتمردان مهم نباشد با این وجود ما معتقدیم که اگر با واقعیت بخواهند جلو بروند باید بدانند که جای کارشناسان کشاورزی در ادارات نیست بلکه مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته کارشناسان کشاورزی باید تا پایان وقت اداری در مزارع و باغات باشند.

حسینی با بیان اینکه الان انبوهی از کارشناسان کشاورزی در وزارتخانه‌ و سازمان‌ های مربوطه مستقر هستند و کشاورزان به دنبال آنها هستند گفت: این در حالی است که باید برای کشاورزان در عرصه، آموزش هایی داشته باشند چرا که در ادارات نمی توان مشکلات بخش کشاورزی را حل کرد. در واقع نظر ما این است که کارشناسان کشاورزی مانند پزشکان هستند که برای اتاق عمل و بیمارستان ‌ها تربیت می‌ شوند لذا باید در میدان عملیاتی حوزه خود باشند نه اینکه پشت میزنشین باشند.

وی ادامه داد: بنده شخصاً بخش های کشاورزی بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا را بازدید کرده ام و به وضوح دیده ام که پیشرفت ‌های این کشورها به واسطه این است که در ادارات کشاورزی آنها هیچ کارشناسی مستقر نیست و همه در مزارع و جاهایی هستند که تولید اتفاق می‌ افتد.

به بخش کشاورزی به اندازه تاثیرگذاری اش در تولید ناخالص ملی بها بدهید

عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور نیز در خصوص انتظارات خود از اولویت های دولت جدید برای بخش کشاورزی به خبرنگار عصر اقتصاد گفت: انتظار ما در وهله اول این است که به بخش کشاورزی به اندازه تاثیر گذاری‌اش در تولید ناخالص ملی و تامین امنیت ملی اهمیت دهد. لذا انتظار داریم دولت بعدی وعده ‌های صادق بدهد چون وعده‌ هایی که گاهاً در سال‌ های گذشته داده شده اما عملیاتی نشده بسیار زیاد است.

هاشمی افزود: از سوی دیگر انتظار داریم هر دولتی که روی کار می آید حتما نگاه ویژه ‌ای به سرمایه‌ گذاری در بخش کشاورزی داشته باشد. به عنوان مثال در برنامه ۵ ساله هفتم علیرغم اینکه سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی بالای ۱۵درصد است اما شاهد هستیم اعتبارات سرمایه‌ گذاری در این بخش حدود ۴ درصد در نظر گرفته شده است.

یا در قوانین بودجه سالانه به بخش کشاورزی از اعتبارات و سرمایه گذاری ها آنطور که باید سهم داده نمی شود در حالی که انتظار داریم رئیس جمهوری که انتخاب می شود به این بحث مهم اهمیت بدهد.

اجازه بدهد تشکل‌ ها وزیر خود را انتخاب کنند

وی خاطرنشان کرد: در خصوص قوانین مربوطه نیز شاهد هستیم که بسیاری از قوانین بخش کشاورزی الان بازدارنده هستند. این قوانین سال‌ ها است وضع شده‌ اند اما با شرایط فعلی دیگر جوابگو نیست. بنابراین در این خصوص نیز انتظار داریم رئیس جمهوری که بر مسند می نشیند توجه داشته باشد.

هاشمی اذعان داشت: از سوی دیگر انتظار داریم که دولت بعدی وزیری را روی کار بیاورد که تشکل گرا باشد و به بخش خصوصی بها بدهد حتی انتظار ما از دولت بعدی این است که در انتخاب وزیر جهاد کشاورزی نظر تشکل ‌های خصوصی را جویا شود و سپس شخص منتخب تشکل ها را برای این پست انتخاب کند.

وی در پایان گفت: درست است که یک وزیر نمی تواند در همه امور کارشناس باشد اما حداقل انتظار ما این است که جرات و شجاعت این را داشته باشد که در اداره امور از نظر کارشناسان استفاده کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا