کد خبر: 21060045956
جامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

آلمان؛ حلقه واسط توسعه روابط چین و اتحادیه اروپا

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، جمعه گذشته، ۱۰ سپتامبر ( ۱۹ شهریور)، در یک گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خاطر نشان کرد تا زمانی که  دو طرف در جهت استحکام و تعمیق اعتماد متقابل و داشتن روابط با منافع برابر و تمرکز بر همکاری‌ها تلاش کنند، پیشرفت روابط چین و آلمان ادامه خواهد یافت.

او یادآور شد که از سال گذشته  به طور مستمر با صدراعظم آلمان گفت‌وگوهای کاربردی  در مورد امور جاری دو کشور داشته است و این امر به تعمیق روابط دو کشور، برقراری اعتماد متقابل در سطحی بالا میان آن دو و تحکیم روابط چین با اتحادیه اروپا کمک شایانی کرده است.

 شی از اینکه مرکل شخصا به دنبال ارتقای عملی همکاری‌ها و مبادلات دوستانه اتحادیه اروپا و آلمان با چین است، اظهار خرسندی کرد و افزود طی سال‌های گذشته روابط چین و آلمان توسعه هماهنگی داشته است. همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های گوناگون در دوره همه‌گیری کرونا تأثیرات بسیار مثبتی در مدیریت این بحران داشته و موجبات رضایتمندی مردم دو کشور را فراهم کرده است.

در نتیجه همکاری‌های دو کشور، چین توانست مذاکرات خود با اتحادیه اروپا را در موارد مختلفی چون توافق بر سر سرمایه‌گذاری‌ها در موعد مشخص، همکاری‌ها برای دفاع از چندجانبه‌گرایی، محافظت از تبادلات آزاد تجاری و مبارزه فعال با تغییرت اقلیمی به ثمر برساند و از این مسیر به طور مشترک در برقراری صلح و ثبات جهانی نقش خود را ایفا کند.

به عقیده رئیس‌جمهوری چین علت اساسی استحکام روابط با آلمان در احترام متقابل خلاصه می‌شود. از این رو زمینه برای تفاهم برسر موضوعات گوناگون حتی بر سر اختلافات فراهم و روابط برد- برد و امتیازات دوجانبه حاکم می‌شود.

 او همچنین ابراز امیدواری کرد تا با کمک آلمان اتحادیه اروپا سیاستی «هوشمندانه و متناسب» در روابطش با چین در پیش گیرد تا اختلافات موجود به نحوی هدفمند برطرف و از این مجرا روابطی پایدار و سالم پدیدار شود.

مرکل نیز گفت در سال‌های اخیر روابط چین با آلمان و اتحادیه اروپا پیشرفتهای قابل توجهی داشته است. او همچنین آمادگی خود را برای تلاش مضاعف برای حفظ ارتباط تنگاتنگ آلمان با چین در راستای ازمیان برداشتن فاصله‌ها  و مدیریت اختلافات میان آلمان و چین و اتحادیه اروپا و چین از طریق گفت‌وگو و مذاکرات سازنده اعلام کرد.

صدر اعظم افزود توافقنامه‌های سرمایهگذاری برای دو طرف چینی و اتحادیه اروپا سودمند است و امیدوار است بدون هیچ مشکلی این توافقنامه‌ها تصویب و در زمان مقتضی عملی شوند.

به گفته او، همچنین آلمان امیدوار است در زمینه واکسن با چین همکاری کند. مرکل در این گفت‌وگو به وضع کنونی افغانستان نیز پرداخت و ابراز امیدواری کرد با همکاری چین، هماهنگی و ارتباط در چارچوب سازمان ملل و دیگر طرف‌های درگیر تقویت شود. شی نیز گفت چین همواره طرفدار همزیستی مسالمت‌آمیز و درک متقابل میان تمدن‌ها بوده اما با دخالت در امور داخلی کشورها مخالفت کرده است. به گفته او، چین آماده است با همکاری آلمان و جامعه جهانی تمام تلاش خود را برای تحقق واقعی صلح و امنیتی پایداردر افغانستان به کار بندد.

منبع: خبرگزاری شینهوا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا