کد خبر: 07060198820
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

اجرای طرح کشاورزی قراردادی تنها راه نجات صنعت کشاورزی آذربایجان‌شرقی

روح اله عبدالعلی زاده _تبریز، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گندم را یکی از محصولات اساسی کشور اعلام کرد و گفت: با خرید بیش از ۲۷۰ هزار تن گندم و تحویل ۲۲۰ هزار تن آن به شرکت غله، نسبت به سال‌های قبل ۱۴۰ درصد افزایش داشته‌ایم.

اکبر فتحی در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه آذربایجان شرقی در بحث تولید گندم، به خودکفایی رسیده است اظهار داشت: امسال ۲۷ هزار هکتار از اراضی دیم گندم آذربایجان شرقی به زیر کشت قرارداری رفته و برنامه داریم تا حداکثر سطح زیرکشت موجود در استان را در این قالب به زیر کشت ببریم تا در سال آینده به عنوان سال پایداری، خودکفایی گندم را جشن بگیریم.

وی با اشاره به موضوع توسعه گلخانه ها و رتبه نخست استان در این خصوص، گفت: منابع امروز تولید، اجازه تولید خیار، هندوانه و گوجه فرنگی در فضای آزاد را نمی دهد و این وضعیت ما را مجاب به استفاده از گلخانه ها می کند به همین منظور شهرک گلخانه ای مرند در سطح ۵۰۰ هکتار آماده جذب سرمایه گذاران و کشاورزان بوده، تا محصولات سبزی و صیفی فضای آزاد را به گلخانه هدایت کنیم.

فتحی در ادامه این نشست، پایین بودن میزان شیر تولیدی در آذربایجان شرقی به نسبت برخی استان ها را کوچک مقیاس بودن واحدهای دامداری استان دانست و خاطر نشان کرد: البته این به معنی کمبود شیر در استان نیست، اما با توجه به اصلاح نظام یارانه ای پیش بینی می شود برخی واحدهای کوچک دام و طیور ما قادر به ادامه فعالیت نباشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که اجرای طرح کشاورزی قرارداری نجات دهنده بخش کشاورزی استان است، گفت: قطعات کوچک اراضی استان اجازه مکانیزه کردن اراضی را نمی‌دهد، اما در قالب کشاورزی قراردادی که با مشارکت شرکت غله و تعاون روستایی انجام می‌گیرد، می‌توان بخشی از مشکلات بخش کشاورزی را حل کرد.

فتحی از تهیه نقشه کاداست اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: با عقد قراردادی با یک شرکت دانش بنیان، تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون حضور فیزیکی شناسایی شده و پیش از انجام ساخت و سازها، اقدامات پیشگیری انجام می‌گیرد.

امروزه‌ کشاورزی بدون فناوری نوین معنایی ندارد چرا که آب و خاک به عنوان عوامل اصلی تولید محدود بوده و روز به روز در حال نابودی است اما تولیدات کشاورزی به دلیل بهره گیری از علوم نوین چون بذر اصلاح شده، مبارزه اصولی با آفات و … نه تنها کاهش نیافته بلکه در حال افزایش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت صدور سند برای اراضی کشاورزی استان، گفت: تاکنون بالای ۶۰ درصد پلاکات ثبتی استان به عنوان پیش نیاز صدور سند، تعیین تکلیف و رفع تداخل شده و تا پایان سال جاری نیز مابقی پلاکات تعیین تکلیف می شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا