کد خبر: 15060045170
جامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

احمد مسعود؛ تنها در غبار پنجشیر

محمد ارفع

یک‌شنبه‌شب که خبر حمله هوایی نیروهای نظامی پاکستان به مواضع مقاومت‌کنندگان دلیر پنجشیری افغانستان را شنیدم ناخوداگاه ذهنم از احمد مسعود افغانستانی به جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان منتقل شد؛ آنجا که در سکانسی از فیلم زیبای «ایستاده درغبار» محمدحسین مهدویان صداهای زنده از نبرد این دلیر ایرانی را به تصویر کشید و با یک روایت واقعی از جنگ مخاطب را شگفت‌زده کرد.

آنجا که براساس اسناد و صداهای ضبط‌شده، حاج احمد در همهمه جنگ در برابر وعده حمایت مرکز و گراهای غلطی که به این فرمانده سرافراز میهن پشت بیسیم می‌دادند، پس از تکرار چندین باره «چرا الان برادر» «چرا الان» شاسی بیسیم را فشرد و گوشی را بالاگرفت و در جبهه همی گشت تا رگبار گلوله و صداهای تکبیر به مرکز بفهماند که خط مقدم در ۱۰۰ متری اوست. اینجا بود که او ایستاده در غبار نام گرفت غباری که شفاف‌تر از شیشه بود.

امروز حاج احمد میهن ما برای افغانستانی‌ها احمد مسعود است اما او بیسیمی ندارد که از مرکز کمک بخواهد. او تنها در غبار است یا به تعبیری دیگر امید هزاران افغانستانی در غبار جنگ پنجشیر تنها مانده است و آن‌قدر تنها مانده است که پاکستان به خود اجازه داده تا در خلاء نبود حکومت مرکزی در افغانستان در امور آن دخالت کند و شبانه دست به حمله هوایی به مواضع پنجشیر بزند.

به گمان من اگر امروز شهیدانی چون چمران، همت و جاویدالاثرهایی چون حاج احمد و حاج مهدی بودند، بی درنگ به پنجشیر می‌شتافتند تا یاریگر احمد مسعود باشند. زیرا آن‌ها در غبار سیاست‌بازی امروز ما تنها به یک مساله توجه می‌کردند آنن هم جلوگیری از ظلم و یاری مظلوم بود.

 کسانی که در مکتب امام موسی صدر در لبنان و امام خمینی(ره) در ایران درس گرفته بودند، مطمئنا اجازه نمی‌دادند تا در پیش گوش کشور شیعه ایران، اسلام افراطی سلفی‌گری حاکم شود و امروز نماد مقاومت در برابر این سلفی‌گران مطمئنا احمد مسعود است احمد مسعودی که پسر دلیر پنجشیری است.

تا دیروز اگر برخی می‌گفتند که جنگ پنجشیر به ما مربوط نیست و طالبان با گروه‌های افراطی منطقه فرق دارد، امروز دیگر توجیهی برای این ادعا ندارند؛ زیرا بر کسی پوشیده نیست که پاکستان کشور پرورش‌دهنده سلفی‌گران شرق ایران با حمایت عربستان سعودی است.

پس وقتی که پاکستان وارد بازی و دفاع از گروهی می‌شود مطمئنا خواب آشفته‌ای برای منطقه دیده شده که لازم است تا ما هوشیار شویم.

حال که هر روز به سختی اخبار مظلومیت پنجشیریان افغانستانی به گوش می‌رسد و رسانه‌ها شرقی و غربی از او حرفی نمی‌زنند یا تلاش دارند تا وقایع را وارونه انگاری کنند، لازم است تا یک بار برای همیشه سیاستمداران خط و مرز خود را مشخص کنند؛ زیرا فردا دیر است.

امروز احمد مسعود نیازمند یاری است و او به تنهایی در جنگی است که خاتمه آن را سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی چند سال قبل در عراق و شام اعلام کرده بود. اما این درخت خبیثه امروز در کابل با نام داعش خراسان در حال جوانه زدن است و احمد مسعود در حال برچیدن ریشه‌های این علف هرز.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا