کد خبر: 20119915311
جهان

اصلاحات اقتصادی در کوبا با افزایش کسب‌وکارهای خصوصی

فاطمه موسی‌زاده

کوبا فعالیت صنایع خصوصی را افزایش داده است؛ این یکی از بزرگترین اصلاحات اقتصادی کشور طی سال‌های گذشته است.

دولت کوبا روز شنبه اعلام کرد این تغییر، به مشاغل خصوصی در اکثر مناطق کشور امکان فعالیت می‌دهد.

به گزارش روزنامه گرانما، روزنامه رسمی حزب کمونیست کوبا، مارتا النا، وزیر کار این کشور، از تصمیم‌گیری دولت در این باره  در ماه اوت گذشته (مرداد ۱۳۹۹)  خبر داده بود؛ این اقدام به تصویب شورای وزیران رسید.

فعالیت کسب‌وکارهای خصوصی قبلاً محدود به فهرست کوچکی بود که دولت تنظیم می‌کرد. تعداد صنایع مجاز اکنون از ۱۲۷ به بیش از ۲،۰۰۰ رسیده است.

مقامات دولت کوبا به خبرگزاری فرانسه گفتند که این کشور بر کسب‌وکارهایی که در حوزه رسانه‌ها، بهداشت و دفاع استراتژیک فعال‌اند، تمرکز خواهد کرد.

بخش غیر‌دولتی کوبا به غیر از صدها هزار مزرعه کوچک، عمدتا از مشاغل کوچک خصوصی تشکیل شده است که صنعتگران، رانندگان تاکسی و بازرگانان آن را اداره می‌کنند.

بحران اقتصادی

اقتصاددانان اصلاح‌طلب کوبایی مدت‌هاست خواستار گسترش نقش مشاغل کوچک برای کمک به گشایش اقتصاد و ایجاد شغل شده‌اند.

اقتصاد کوبا سال‌هاست که راکد است؛ اما سال گذشته به دلیل مجموعه‌ای از عوامل، مثل بیماری همه‌گیر کرونا که باعث ویرانی صنعت گردشگری این شد و همینطور تحریم‌های شدید ایالات متحده  ۱۱ درصد بیشتر کوچک شده است.

میگل دیاز کنل، رئیس‌جمهوری کوبا، سال گذشته گفت که این کشور با یک بحران

بین‌المللی و محلی روبه‌رو است؛ بنابراین برای افزایش صادرات، کاهش واردات و تحریک تقاضای داخلی ، مجموعه‌ای از اصلاحات را اجرا خواهد کرد. کوبایی‌ها با کمبود کالاهای اساسی و صف‌های بی‌پایان برای تهیه آنها روبه‌رو شده‌اند.

هنگامی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و رائول کاسترو، رهبر کوبا در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) برای عادی‌سازی روابط توافق کردند، حدود ۶۰ سال از خصومت بین ایالات متحده و کوبا گذشته بود. این اقدام به شهروندان آمریکایی اجازه داد تا از این جزیره بازدید کنند و به مشاغل محلی رونق ببخشند.

اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ سیاست‌های اوباما برای بازسازی روابط دو کشور را نادیده گرفته شد و اوضاع به حالت قبل برگردانده شد. آمریکایی- کوبایی‌های تبعیدی گشایش تاریخی اوباما در روابط دو کشور را مماشات با رژیم کمونیستی کاسترو تلقی می‌کردند؛ بنابراین از سیاست ترامپ برای بازگشت به تحریم‌های گذشته حمایت کردند.

اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که در آن زمان  به عنوان معاون رئیس‌جمهوری باراک اوباما خدمت می کرد، می‌گوید که می خواهد روابط ایالات متحده و کوبا را بهبود بخشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا