کد خبر: 07040034834
روزنامهسلامت و رفاه

اعزام ۹۲ خانه بهداشت سیار به مناطق عشایری

۹۲ خانه بهداشت سیار عشایری در سی وسومین آیین پویش ره سلامت با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سراسر کشور اعزام شد.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد، سعید نمکی، روزدوشنبه در آئین اعزام کاروان‌های خانه بهداشت عشایری، ضمن یاد شهدای هفتم تیر و دکتر بهشتی و تشکر از دست اندرکاران به ثمر نشستن این کار، گفت: کوچ و کوچ نشینی فقط یک حرفه و امرار معاش و کسب درآمد نیست بلکه یک فرهنگ اصیل ناب در ایران زمین با قدمت هزاران‌ساله است که اگر از تاریخ حذف کنیم تکه‌های این پازل را حذف کردیم.

نمکی افزود: کوچ‌نشین خلق و خوی متفاوت از دیگر مردم دارد، صفای ملکوتی در خانه‌ی کوچ نشینان وجود دارد و برای نظام ارائه خدمت، ما طراحی عالمانه‌ایی داشتیم و الان ۱۷ هزار و پانصد خانه بهداشت در دورترین نقاط عشایری داریم و جایی از این مناطق را نداریم که بهورز نداشته باشد و در کاهش مرگ و میر کودکان و زنان و همچنین در مدیریت کووید خانه‌های بهداشت بزرگترین دروازه‌بان‌ها برای سیل عظیم بیماری بودند که اگر نبودند ما هم پاسخ گوی این نیازها نبودیم.

وی گفت: ابتکار خانه‌های بهداشت عشایری به نظر من یکی از زیباترین نگاه‌های عدالت گستر در نظام سلامت بود. خانه‌های بهداشتی که ما با هزینه ۱۰ تا از آن‌ها یک تخت بیمارستانی می‌سازیم. البته من منکر توسعه تخت‌های بیمارستانی نیستم و امسال به لطف خداوند برای اولین سال تاریخ این سرزمین داریم ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تحویل می‌دهیم، سال گذشته ۲۰۰۰ تخت آی‌سی یو اضافه کردیم که در تاریخ این مملکت بی سابقه و کم‌سابقه بود. ما داریم تخت‌های آی سی یو را به دو برابر می‌رسانیم و به همین دلیل بود که ما در سخت‌ترین روزهای کرونا نه بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و نه بیمار غیر کووید ۱۹ نیازمند آی سی یو بیمار سرگردان نداشتیم که اگر بود آنهایی که بر کوچک‌ترین نقصان‌های ما انگشت گذاشته و بزرگ می‌کنند و افکار عمومی را پریشان می‌کنند، دو سه روز به دلیل هجمه ناگهانی سازمان‌نیافته واکسیناسیون جدید در نوبت دوم دیدید که در فضای مجازی چه کردند. البته ما همواره از مردم خودمان عذر خواهیم که علی‌رغم همه خدمت‌ها، کاستی داشته‌ایم. با این حال اگر بیمار غیر کرونایی که ضربه مغزی شده بود، پشت در بیمارستانی می‌ماند، آبرویی برای جمهوری اسلامی نمی‌ماند و دیدید که این اتفاق با لطف خدا نیفتاد.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما هر چه توسعه زیرساخت‌های مویرگی در کشور داشته باشیم، نیازمندی ما به خدمات تخصصی گران‌قیمت پیچیده را کم می‌کند. ابتکار خوبی که به خرج داده شد، انتخاب بهورزی از جنس ایل بود. تا زبان گفتمان مشترک و درک و شرایط زیست مشترک بوده و در نتیجه با هم‌فهمی و درک متقابل با مردمی که قرار است به آنها خدمت ارائه دهند، یعنی خدمت‌دهنده از جنس خدمت‌گیرنده انتخاب شد. این حرکت باعث می‌شود که در مراقبت از کودکان، واکسیناسیون به موقع، مراقبت از زنان باردار، مراقبت از جمعیت سالمند ایل و… موفق بود.

نمکی گفت: کار بزرگی انجام شد. ما حدود ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری را از پارسال تا امسال داریم راه‌اندازی می‌کنیم و ان‌شاءالله این عدد را به ۶۰۰ تا می‌رسانیم و این ۶۰۰ تا را هم تجهیز می‌کنیم و آماده خدمت خواهد بود. حرکت مبارکی است. دو – سه روز گذشته هر روز افتتاح داشتیم، پروژه‌هایی مانند تزریق واکسن ملی که هیچوقت ما را باور نمی‌کردند و فکر می‌کردند که همواره ما دست‌هایمان به سمت بیرون دراز است.

وی تاکید کرد: امروز خوشبختانه مفتخریم به اینکه به جرگه واکسن‌سازان معروف و مطرح دنیا پیوستیم. واکسن اسپوتنیک ایرانی افتتاح شد و بعد هم آغاز فاز اول واکسن نورا در مجموعه بقیه‌الله و امروز هم پیوستن این کاروان‌های عشایری که در محروم‌ترین نقاط کشور و برای نیازمندترین مردم این سرزمین است.

نمکی گفت: حکومت‌هایی ماندگار می‌شوند که ضعفا را ببینند. ما اگر فقرا را در توسعه ملی نبینیم، قطعاً طرح‌های توسعه‌مان با شکست روبرو می‌شود. رشد کشور باید فقرزدا و عادلانه باشد. قانونی در اقتصاد وجود دارد که می‌گویند وقتی سطح آب بالا می‌آید، قایق‌های کوچک‌تر راحت‌تر از واتر گیت عبور می‌کنند. یک هزینه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیونی برای یک ایل‌نشین و کوچ‌رو، بزرگترین موهبت است. حال ممکن است یک بیمارستان هفت ستاره خیلی شیک برای این مردم آنقدر موهبت تلقی نشود.

تزریق واکسن کرونا به تمام گروه‌های بیش از ۵۰ سال عشایری تا پایان مرداد

از سوی دیگر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در سی و سومین آیین پویش راه سلامت گفت: یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این است که در حوزه سلامت در همه کشور پوشش همگانی وجود دارد و این کار بیش از ۴۰ سال است که جزو برنامه بوده و در سراسر کشور برای همه جمعیت‌های هزار نفری خانه بهداشت وجود دارد. در موضوع پاندمی کرونا اگر ایران از مراکز بهداشتی و درمانی کافی برخوردار نبود نمی‌توانست جزو بهترین کشورها در مدیریت کرونا باشد.

وی ادامه داد: خدمت‎رسانی به عشایر اقدام جدیدی نیست و در گذشته همکاران من به صورت حضوری به این مناطق خدمات ارائه می‌دادند اما، خانه بهداشت سیار می‌توان خدمت جدیدی به آنها باشد.

رئیسی گفت: انتخاب بهورزان از دل عشایر خواهد بود و این موضوع نکته مهمی است. این افراد در دوره‌های ما شرکت می‌کنند و آموزش می‌بینند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا بیان کرد: یک میلیون و صد و هشتاد هزار در قالب بیش از دوازده هزار خانواده عشایر در کشور وجود دارد که باید پوشش بهداشتی به آنها ارائه دهیم. ۲۱۶ مجوز استخدامی گرفتیم و گزینش و آموزش افراد با دقت زیادی صورت می‌گیرد. در حال حاضر ۹۲ بهورز جدید جذب شده‌اند و در این ۹۲ کانکس مستقر خواهند شد.

وی گفت: امیدواریم تا پایان مرداد تمام گروه بالای ۵۰ سال عشایری را جلوتر از برنامه کشوری واکسینه کنیم و تا پایان شهریور همه افراد بالای ۴۰ سال و تا پایان آبان همه افراد بالای ۱۸ سال عشایر نشین واکسینه شوند، خوشحالم علی رغم اینکه زیر بار سنگین مدیریت کرونا بودیم سایر خدمات بهداشت و درمان را فراموش نکردیم و در منطقه علی رغم وجود کرونا سایر خدمات بهداشت اعم از مراقبت مادران باردار و واکسیناسیون کم نشد بلکه ارائه خدمات به مادران باردار در این دوران ۱.۲ دهم بیشتر شد.

استقرار ۱۶۵ خانه بهداشت سیار در مناطق عشایری تا پایان مرداد

سید کامل تقوی‎ نژاد، معاون وزیر بهداشت نیز در این مراسم، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدا و تبریک هفته قوه قضائیه گفت: جلسه امروز پیام ویژه به همراه دارد. در نظام جمهوری اسلامی هیچ نقطه‌ای از کشور وجود ندارد که خدمات بهداشت و درمان ارائه نشود و معنی این سخن این است که اگر نظام جمهوری اسلامی بخواهد خدمات خود را در حوزه‎های مختلف ارائه دهد، خدمات بهداشت و درمان از سایر خدمات گسترده‎تر است.

تقوی‎ نژاد افزود: تاکنون سه‌نسل از این کانکس‎ها در اختیار عشایر قرار گرفته است و سه نسل از آنها ساخته و تحویل شده است و کانکس‌های جدید تجربه جدیدی در نوع کیفیت ساخت است، که ارایه می‌شود. همچنین طی سال‎های گذشته می‌توانیم در مواقع بحران میتوان از الگویی که به دست آورده‌ایم استفاده کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: تا پایان مرداد ۱۶۵ کانکس در مناطق مختلف عشایری کشور مستقر خواهد شد، و این کانکس‎ها از امنیت و استحکام کافی برخوردارند و همه خدماتی که در خانه بهداشت ارائه می‌شود نیز در این کانکس‌ها ارائه می‌شود. در این کانکس پزشک و بهیار حضور دارند و امکان جابه‌جایی آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه وزن این کانکس ها استاندارد است گفت: یدک کش می‌تواند به راحتی این کانکس هارا جابه‌جا کند و امکان جابه‌جایی آنها در مناطق ناهموار وجود دارد.

معاون توسعه وزارت بهداشت گفت: استاندارهای این کانکس‌ها با استاندارهای اروپا و روز دنیا یکسان است و امکان شست‌وشوی آنها وجود دارد و از تهویه مناسبی برخوردار هستند. همچنین خدمات پس از فروش برای آنها درنظر گرفته شده است و از آنجا که قطعات استفاده شده در آنها انحصاری نیست سرویس و نگهداری آنها دشوار نیست.

تقوی نژاد با تاکید بر دشوارنبودن تامین برق برای آنها نیز ادامه داد: برق این کانکس‌ها توسط پنلها، موتور برق سیار و برق سراسری تامین می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا