کد خبر: 12020024816
روزنامهکشاورزی

افزایش عرضه بره‌های ماده برای کشتار

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی عنوان کرد که عرضه بره‌های ماده کم‌سن به کشتارگاه‌ها به معنی کاهش جمعیت دامی و تولید گوشت قرمز در آینده نزدیک است که می‌تواند به شدت بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

علی‌اصغر ملکی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضع بازار گوشت قرمزٰ اظهار کرد: شاهد کاهش ۵ تا ۱۰ هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه گوسفندی در هفته اخیر بوده‌ایم.

او ادامه داد: با توجه به افزایش عرضه دام در میادین به نظر می‌رسد کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار همچنان ادامه داشته باشد.

ملکی علت افزایش عرضه دام از سوی دامداران را کمبود و گرانی خوراک دام عنوان کرد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی افزود: گرانی نهاده‌های دامی همراه با خشک شدن مراتع، دامداران را وادار به عرضه بیشتر دام خود کرده است.

ملکی با ابراز نگرانی از افزایش عرضه بره ماده به اصطلاح کال (کم‌سن) در میادین برای کشتار، اظهار کرد: این اتفاق به معنی کاهش جمعیت دامی و تولید گوشت قرمز در آینده نزدیک است که می‌تواند به شدت بازار را تحت تاثیر قرار دهد. نکته تاسف‌بارتر آن است که این دام‌ها با نرخ پایین از دامداران خریداری و راهی کشتارگاه می‌شوند.

او قیمت خرید هر کیلوگرم بره ماده از دامداران را دست کم ۱۵هزار تومان کمتر از قیمت بازار عنوان کرد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ابراز امیدواری کرد با بارندگی‌های که برای نیمه دوم اردیبهشت پیش‌بینی شده است تا مدتی عرضه دام مولد در بازار کاهش یابد.

ملکی معتقد است در صورت ادامه این روند به زودی شاهد گرانی چند برابری گوشت قرمز به دلایل کاهش تولید خواهیم بود.

او یادآور شد: با افزایش تولید توانستیم واردات گوشت قرمز را به حدود صفر برسانیم، اما با این اوضاع بار دیگر وابسته به واردات را تجربه خواهیم کرد.

خطر بزرگ برای بقای تولید

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه دامداران ایران هم در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه هر روز اوضاع اقتصادی دامداران بدتر می‌شود، اظهار کرد: نبود بازار مناسب مصرف و تناسب نداشتن بین هزینه تمام‌شده تولید و قیمت خرید دام از دامداران وضع بد اقتصادی را برای آن‌ها رقم زده است.

حسین نعمتی ادامه داد: هر روز شاهدیم قیمت نهاده‌های دام افزایش دارد و بار مالی بیشتری بر دامداران تحمیل می‌شود.

او با اشاره به خشکسالی شدید سال‌جاری، افزود: سال کم‌بازار و خشکسالی مراتع مزید بر علت شده و ادامه تولید را برای دامداران سخت‌تر کرده است.

به گفته او بیش از همه دامداران دام‌های سبک و بومی قربانی وضع موجود شده‌اند چراکه سهم آن‌ها از نهاده‌های دولتی کم است و آن‌ها بخشی مهم از نیاز خوراک را از مراتع تامین می‌کنند.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه دامداران ایران از تصمیم دامداران به کشتار دام‌های سبک و بومی مولد خبر داد و آن را تصمیم سخت دامداران برای مقابله با وضع پیش آمده دانست.

نعمتی با بیان اینکه ما قبلا نیز تجربه این اتفاق تلخ را داشته‌ایم، اظهار کرد: هر زمان دامداران در فشار اقتصادی قرار گرفتند یکی از گزینه‌های آن‌ها کشتار دام مولد بوده است و تفاوتی نمی‌کند این دام، دام سبک باشد یا سنگین یا حتی مرغ مادر، چراکه دامدار چاره‌ای ندارد جز انتخاب گزینه که امکان ادامه بقا را برای آن‌ها فراهم کند.

او راهکار پیشنهادی خود برای افزایش کشتار دام‌های مولد را تامین نهاده‌های دامی جایگزین مراتع اعلام کرد.

نعمتی یادآور شد: یونجه و سیلوی ذرت می‌تواند جایگزین مناسبی برای مراتع خشک باشد، اما دامدار برای تامین آن‌ها نیاز به نقدینگی دارد.

او نسبت به بی‌توجهی مسئولان به نتایج وضع پیش آمده هشدار داد و از آن‌ها خواست هر سریع‌تر با پرداخت تسهیلات کم‌بهره به کمک دامداران بیایند.

نعمتی کاهش شدید جمعیت دامی کشور با ادامه کشتار دام‌های مولد را خطر بزرگی برای تولید گوشت قرمز عنوان کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا