کد خبر: 22090060668
اقتصاد

افزایش قیمت مواد اولیه باعث گران شدن خودرو می‌شود

نائب رییس انجمن سازندگان قطعات گفت: ۵۰ درصد قیمت قطعات خودرو افزایش یافته است و زمانی که این اتفاق رخ دهد، قطعه‌ساز چاره‌ای جز بالا بردن قیمت ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ اصغر خسروشاهی نائب رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: واردات خودرو لطمه‌ای به صنعت خودرو وارد نمی‌کند و معتقد هستیم آزادسازی باید انجام شود، اما مسئله ای که وجود دارد پررنگ شدن این موضوع با وجود شرایطی است که برای تولیدات داخل رخ داده است.

خسروشاهی بیان کرد: مشکلی که در واردات وجود دارد خروج ارز از کشور است که می‌توان همان ارز مورد نیاز را در داخل استفاده کرد، یعنی به جای ۱۳ میلیارد تومان واردات خودرو ما می‌توانستیم ۳ یا ۴ خودروساز داخلی راه بیاندازیم.

خسروشاهی گفت: نباید اجازه داد با اختصاص ارز به واردات خودرو، قطعه‌سازان آسیب ببینند. ظرفیت تولید خودروسازان کشور ۲ میلیون خودرو است که امسال به تولید یک میلیون می‌رسد، اما چرا باید تولید داخلی به اینجا برسد؟

نائب رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: می‌گویند کشور‌های خارجی واردات خودرو را آزاد کرده‌اند و فضا برای ورود خودرو‌های کشور‌های دیگر باز است، در حالی که اصلا اینگونه نیست. کره جنوبی برنامه ۳۰ ساله برای صنعت خودرو داشته و امروز که تعرفه ۳۰ درصد است و مالیات ۲۱۰ درصد محاسبه می‌شود و اگر فردی بخواهد خودرو وارد کند، با هزینه بالا واردات انجام می‌شود و طوری قانون گذاشته اند که این رویکرد صرفه اقتصادی نداشته باشد.

خسروشاهی بیان کرد: ۵۰ درصد قیمت قطعات خودرو افزایش یافته است و زمانی که این اتفاق رخ دهد، قطعه‌ساز چاره‌ای جز بالا بردن قیمت ندارد.

او گفت: اگر قرار است قیمت خودرو و قطعات تولیدی بالا نرود باید قیمت مواد اولیه هم افزایش پیدا نکند و سیاست‌های کارشناسی برای کنترل قیمت مواد اولیه بکار گیرد.

باید از نیروی انسانی متخصص استفاده کرد و مانع از مهاجرت آن شد

علی نادری مسوول کمیته ساخت داخل انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ادامه این برنامه گفت: کشورهای دیگر در قطعه سازی کشورمان نقش موثری داشتند که از جمله آنها می توان به قطعه سازان ترکیه اشاره کرد که اکنون بیش از ۳۵ برند مطرح قطعه‌سازی با قطعه‌سازان ترکیه همراه شدند و باعث شدند سهم ترکیه در قطعه‌سازی افزایش داشته باشد.

نادری گفت: مشکلی که در صنعت وجود دارد کمبود نیروی انسانی است؛ باید به جرات گفت نیروی انسانی نقش زیادی در تمام صنایع دارد و متاسفانه در کشورمان نیروی انسانی متخصص بیشتر در حال مهاجرت هستند و به موضوعی نگران کننده تبدیل شده است.

مسوول کمیته ساخت داخل انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: اتفاق مثبتی که در صنعت قطعه سازی رخ داده بحث خودکفایی است اما با این حال در تولید برخی قطعات مشکل داریم و می‌بینیم واردکننده بزرگ همان محصول هستیم.

نادری گفت: ما باید محصولی را تولید کنیم که صرفه اقتصادی برایمان داشته باشد.

او تشریح کرد: باید ارزبری در کشور متناسب با مصرف ارز باشد یعنی هرچقدر مصرف ارز را در کشور کاهش می‌دهیم، ارزبری‌مان هم باید متناسب به آن تعریف شود بنابراین تولید داخلی قطعات در کشور بهتر است با صرفه اقتصادی همراه باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا