کد خبر: 11040189383
انرژیجهانروزنامه

افزایش قیمت گاز طبیعی مایع در آسیا

ترجمه: سلیم حیدری

قیمت گاز طبیعی مایع (LNG) در آسیا این هفته در بحبوحه افزایش تقاضا به دلیل گرمای شدید ژاپن و بازگشت رقابت با اروپا که برای اختلال احتمالی گاز روسیه آماده می شود، به افزایش خود ادامه داد.

به گفته منابع صنعتی، متوسط قیمت LNG برای تحویل در ماه اوت (مرداد) به شمال شرق آسیا ۳۹ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا (mmBtu) برآورد شده است که نسبت به هفته گذشته ۲ دلار یا ۵.۴ درصد افزایش یافته است.

سیاران رو، مدیر جهانی LNG در S&P Global Commodity Insights گفت: “تقاضای بالای ژاپن به دلیل موج گرما واضح بود زیرا برخی از شرکت‌های خدمات شهری محموله‌هایی فوری در این هفته خریداری کردند.”

وی افزود: “علاوه بر این، با افزایش نگرانی‌ها در مورد مدت قطع LNG فری‌پورت، منحنی رو به جلو JKM (نمایشگر کره ژاپن) برای سپتامبر/اکتبر (شهریور/مهر) به یک ساختار contango منتقل شد، که قبلاً در حال عقب‌نشینی بود.”

Contango جایی است که قیمت آتی بالاتر از قیمت نقدی است. در حالی که در عقب‌نشینی دقیقاً برعکس است، قیمت آتی با قرارداد آتی کمتر از قیمت نقدی است.

سیاران رو، مدیر جهانی LNG گفت، S&P Global Commodity Insights قیمت LNG را برای تحویل کشتی‌های خارجی (DES) به اروپای شمال غربی در ۳۰ ژوئن ۳۸.۴۲۵ دلار در هر میلی‌متر Btu ارزیابی کرد، با تخفیف ۵.۷۷۵ دلاری در هر میلی‌متر بایت نسبت به قیمت اوت در هاب گازی هلند.

در ماه ژوئن (خرداد و تیر)، برای اولین بار در تاریخ، LNG ایالات متحده بیشتر از خط لوله گاز روسیه به اروپا کمک کرد.

به گفته رابرت سونگر، تحلیلگر LNG در شرکت اطلاعاتی ICIS، اتحادیه اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۲، ۲۱.۳۶ میلیون تن واردات داشته است که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۸.۲۱ میلیون تن بوده است.

معامله گران در حال ارزیابی خطرات ناشی از کاهش بیشتر عرضه در نورد استریم ۱ هستند. قرار است این خط لوله در ماه جولای (مرداد) تعمیر و نگهداری سالانه شود. هرگونه کاهش یا تعمیر طولانی مدت پیامدهای زیادی بر تعادل گاز اروپا خواهد داشت.

ادموند سیاو، تحلیلگر LNG در مشاوره FGE گفت: “جایگاه برای یک جنگ جهانی بین اروپا و آسیا برای محموله های LNG نقطه ای آماده شده است، که احتمالاً شاهد بازگشت قیمت LNG نقطه ای آسیا نسبت به قیمت گاز اروپا است.”

یکی دیگر از عوامل افزایشی قیمت LNG این است که روسیه روز جمعه فرمانی را برای کنترل کامل پروژه گاز و نفت ساخالین-۲ در خاور دور روسیه اعلام کرد، اقدامی که می‌تواند سرمایه‌گذاران شل و ژاپنی را مجبور به خروج کند.

این دستور یک شرکت جدید ایجاد می‌کند تا تمام حقوق و تعهدات شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین را که شل و شرکت‌های تجاری ژاپنی میتسویی و میتسوبیشی کمتر از ۵۰ درصد آن را دارند، در اختیار بگیرد.

بر اساس داده های Refinitiv Eikon، حدود ۶۱ درصد از صادرات ساخالین در نیمه اول سال جاری به ژاپن رفته است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت که تصمیم روسیه بلافاصله واردات LNG را متوقف نمی کند. همین پیام توسط کرملین نیز تکرار شد که روسیه هیچ زمینه ای برای توقف عرضه LNG نمی بیند.

به گفته تامیر دروز، مدیر عامل شرکت مشاوره کاپرا انرژی، “با این حال، افزایش ریسک سیاسی ممکن است به حفظ و احتمالاً افزایش قیمت LNG کمک کند.”

با افزایش در دسترس بودن کشتی‌ها پس از تعطیلی فری پورت، نرخ‌های بار LNG کاهش یافت، به طوری که نرخ‌های آتلانتیک ۵۰۵۰۰ دلار در روز و نرخ اقیانوس آرام ۶۱۰۰۰ دلار در روز جمعه برآورد شد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا