کد خبر: 220702140327
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

افزایش ۵۰۰ میلیارد دلاری بدهی ایالات متحده در کمتر از یک ماه

ترجمه: سلیم حیدری

بدهی از سقف ۳۱.۴ تریلیون دلاری اش در ژانویه (دی) فراتر رفته است.

بر اساس داده های ارائه شده توسط وزارت خزانه داری در هفته گذشته، بدهی ایالات متحده تنها در ۲۰ روز، بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یافت و به ۳۳.۵ تریلیون دلار رسید.

در ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور)، وزارت خزانه داری گزارش داد که مقدار پولی که توسط دولت فدرال برای پوشش هزینه های عملیاتی وام گرفته شده است ۳۳.۰۴ تریلیون دلار است. سه ماه طول کشید تا واشنگتن آن را از ۳۲ تریلیون دلار به سطح فعلی رساند.

سقف بدهی که به طور قانونی ۳۱.۴ تریلیون دلار تعیین شده بود، در ژانویه ۲۰۲۳ فراتر رفت.

تولید کل اقتصاد ایالات متحده تنها ۲۵.۴۶ تریلیون دلار بود، به این معنی که اقتصاد برای پوشش بدهی ملی باید ۳۳.۵ درصد رشد کند.

کاخ سفید کنگره را برای برداشتن این محدودیت تحت فشار قرار داده است. در ۳ ژوئن (۱۳ خرداد)، جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن لایحه بدهی دو حزبی را امضا کرد که اجازه می داد این محدودیت تا ژانویه ۲۰۲۵ (دی ۱۴۰۴) برداشته شود. بنابراین او با این کار از یک شکست اقتصادی فاجعه بار جلوگیری کرد.

توافق بر سر افزایش سقف بدهی به شدت هفته ها مورد بحث جمهوری خواهان و دموکرات ها بود. اختلاف طولانی‌مدت بر سر اولویت‌های هزینه‌ها تصویب این اقدام را (به دلیل ترس از اینکه جمهوری‌خواهان که اکثریت مجلس را در اختیار دارند و از حمایت از قانون مسئولیت مالی خودداری کنند)، به خطر انداخت.

این شکست اقتصادی توانایی دولت را برای استقراض یا پرداخت صورتحساب های خود محدود می کند و احتمالاً باعث خرابی مالی در خارج از کشور می شود و تأثیر منفی زیادی بر قیمت ها و نرخ وام مسکن در سایر کشورها خواهد داشت.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا