کد خبر: 25030032567
اخبار شرکت هاصنعت و معدن

امضای تفاهم‌نامه سازمان‌های زمین‌شناسی و نقشه‌برداری جهت ایجاد زمینه‌های نوآوری و شکوفایی در پژوهش‌های علوم‌زمین

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه ایجاد هماهنگی و تبادل نظر در راستای ارتقای کیفی صبح امروز به امضای دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان و مهندس غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور رسید.

معاون وزیر صمت هشدار داد:
تبعات فرونشست؛ مهاجرت و به خطر افتادن امنیت ملی
پیش از امضای این تفاهم‌نامه رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که دو طرف در حوزه فرونشست فعالیت‌ها و مطالعات زیادی انجام دادند، گفت: تبعات فرونشست باعث ایجاد مهاجرت و به خطر افتادن امنیت ملی می‌شود و این در حالی است که دو سازمان با وجود در اختیار داشتن اطلاعات گسترده در این زمینه، همکاری چندانی در انجام پروژه‌ها ندارند.

به گفته دکتر علیرضا شهیدی به خصوص در حال حاضر که در جنگ اقتصادی هستیم باید همکاری‌های خود را توسعه بیشتری دهیم و از اطلاعات دو سازمان در پروژه‌ها استفاده شود تا از موازی‌کاری جلوگیری شود و دو سازمان در امتداد یکدیگر حرکت کنند.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور:
بزرگترین مشکل کشور کار کردن جزیره‌ای است
همچنین رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور بزرگترین مشکل کشور را کار کردن جزیره‌ای عنوان کرد و گفت: سازمان زمین‌شناسی و سازمان نقشه‌برداری به ‌دلیل موضوعات مشترک در زمینه ژئوماتیکس و مخاطرات زمین‌شناختی اشتراکات زیادی دارند.
به گفته مهندس غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، اشتراکات در زمینه علمی و نحقیقاتی باعث شده سازمان زمین‌شناسی و سازمان نقشه‌برداری حتی از لحاظ مکانی در کنار یکدیگر قرار گیرند.

وی با بیان این‌که نیازمند استفاده از اطلاعات و دستاوردهای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور هستیم، تصریح کرد: معتقدیم بایستی یک هسته مرکزی از کارشناسان دو سازمان تشکیل شود تا به این ترتیب در بازه‌های زمانی دو ماهه دوطرف در زمینه تولید و تبادل اطلاعات همکاری داشته باشند.

گفتنی است، در این نشست پیشنهادی مبنی بر امضای تفاهم‌نامه‌ دو جانبه در حوزه پایگاه ملی داده‌های علوم زمین و تبادل اطلاعات جدید دو طرف با حفظ سلامت و محرمانگی در بستر این پایگاه از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ارائه شد.

بر اساس این گزارش، این تفاهم‌نامه در راستای اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ایجاد زمینه‌های نوآوری و شکوفایی در پژوهش‌های علمی به منظور دست‌یابی به خودکفایی علمی و با توجه به اهمیت مشارکت و همکاری علمی بین مراکز علمی- تحقیقاتی و دانشگاهی میان سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور امضا شد.

موضوعات این تفاهم‌نامه، نظر به ارتباط ماهوی بعضی از فعالیت‌ها، مأموریت‌ها و وظایف دو سازمان و ضرورت ایجاد هماهنگی و تبادل نظر در راستای ارتقای کیفی خدمات تبادل اطلاعات نظیر داده‌ها و یافته‌های حاصل از پردازش تصاویر ماهواره‌ای ‌سری زمانی تغییر مختصات ایستگاه‌های دائمی ژئودینامیک، نقشه گسل‌ها، نقشه‌ها و اطلاعات فرونشست (پهنه‌بندی نرخ، خطر و ریسک)، نقشه‌های دانسیته و موارد مرتبط، همکاری در طراحی و تعیین محل ایستگاه‌های شبکه ژئودینامیک سراسری با مطالعات زمین‌ساخت، ارائه مشاوره‌های فنی وهمکاری برای انجام پروژه‌ها و پژوهش‌های مشترک مثل مطالعات زمین‌ساخت و ژئودینامیک سراسری کشور، همکاری برای راه‌اندازی SDI بخشی و ملی و تسهیل تبادل اطلاعات در قالب SDI ملی، همکاری در تهیه، به‌روزرسانی و چاپ نقشه‌ها واطلس‌های ملی ایران، همکاری در حوزه‌های مطالعاتی واجرایی سنجش از دور و داده‌برداری هوایی، تدوین و اجرای پروژه‌های مشترک زیست‌محیطی ومدیریت مخاطرات طبیعی، همکاری در پروژه‌های مشترک نقشه‌برداری اکتشافی وبهره‌برداری، برقراری نشست‌های تخصصی و خبری مشترک و التزام به حقوق عرفی و قانونی طرف مقابل در هرگونه فعالیت‌ رسانه‌ای و خبری و برگزاری دوره و کارگاه‌های آموزشی و سمینارهای مشترک عنوان شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا