کد خبر: 24050196294
جهانروزنامه

اولین کشتی حامل غلات سازمان ملل آماده عزیمت از اوکراین

ترجمه: محمود نواب مطلق

کشتی سازمان ملل حاوی ۲۳هزار تن گندم آماده عزیمت از اوکراین به مقصد جیبوتی برای تحویل آن به اتیوپی است. این اولین محموله غلات است که از اوکراین به خارج صادر می‌شود.

در۲۲ جولای (۳۱تیر) براساس توافقنامه‌ای سه جانبه میان روسیه، اوکراین و ترکیه  صادرات غلات از اوکراین تحت نظارت سازمان ملل نهایی شد؛ اولین کشتی کمک‌های بشردوستانه تحت اجاره سازمان ملل یکشنبه۱۴اوت (۲۳مرداد) حاوی ۲۳هزار تن گندم اوکراین در همین چارچوب آماده عزیمت از اوکراین و انتقال غلات آن به سمت آفریقا شد.

وزیر زیرساختهای اوکراین اعلام کرد این کشتی آماده است راهی دریا شود. وی اعلام کرد: «این کشتی به مقصد آفریقا راهی جیبوتی می‌شود تا محموله خود را به اتیوپی تحویل دهد.

این اولین کشتی حامل کمک‌های غذایی بشردوستانه سازمان ملل است و ما امیدواریم به تدریج سایر کشتیها نیز در بنادر ما پهلو بگیرند و این کمک‌ها به جهان در چارچوب برنامه جهانی غذا و ارسال کمکهای غذایی بشردوستانه سازمان‌ملل عملیاتی شود.»

صادرات غلات اوکراین از آغاز جنگ میان این کشور و روسیه متوقف شده بود و این اولین کشتی است که پس از توافقنامه سه جانبه تحت نظارت سازمان ملل از اوکراین حرکت می‌کند.

دو کشور روسیه و اوکراین بزرگترین تولید و صادرکننده جهانی غلات هستند. از آغاز جنگ قیمت غلات نیز به نحو چشمگیری افزایش یافت.

براساس برآوردهای «برنامه جهانی غذای» سازمان ملل در حال حاضر۳۴۵میلیون نفر در ۸۲ کشور جهان با خطر نا امنی حاد غذایی و ۵۰ میلیون نفر در۴۵ کشور جهان درصورت نرسیدن این کمکها با خطر گرسنگی مواجه هستند.

اولین محموله تجاری اول اوت (۸مرداد) اوکراین را به مقصد لبنان ترک کرد. درمجموع از آغاز به اجرا درآمدن این توافقنامه ۱۶ کشتی بنادر اوکراین را به مقصد خارج از این کشور ترک کرده‌اند.

البته تمامی مشکلات به صورت کامل برطرف نشده و این کشتیها همچنان به زحمت راهی دریا می‌شوند. به‌عنوان مثال کشتی «رازونی» که اولین محموله تجاری در اول اوت (۸ مرداد) اوکراین را به مقصد لبنان ترک کرد دچار سرگردانی بسیار شد.

خریدار لبنانی محموله غلات آن را به دلیل کیفیت پائین آن نخرید و در نهایت یک مشتری ترک صرفا ۵درصد از آن را خرید. مشکلات بر سرراه این کشتی خود مؤید آنست که از سرگیری صادرات از اوکراین به روال گذشته مشکلات فراوانی پیش روی خود دارد.

کشتی ها برای ورود به دریا ناچارند از مسیرهای دریایی فوق‌العاده نظامی اوکراین و کریمه عبور کنند. در این مسیرها نیروی دریایی روسیه مستقراست. مین های دریایی کارگذاری شده بوسیله اوکراین نیز دراین منطقه فراوان است.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا