کد خبر: 240801108545
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

قطعی آب در دستور کار قرار گرفت

باتوجه به کاهش قابل توجه میزان بارندگی ها و مخازن سدهای کشور، دسترسی مشترکان پرمصرف به آب قطع و محدود می‌شود.

از آغاز سال آبی جاری تا بیست و یکم آبان، یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب به سدهای کشور وارد شده است.

ورودی آب به سدهای کشور در مقایسه با ورودی در زمان مشابه در سال گذشته، یک درصد بیشتر است. اما آمارها می گوید ۶۴ درصد از ظرفیت مخازن سدهای ایران هنوز خالی است.

 اکنون میزان ذخایر آب در سدهای کشور به ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که گویای پرشدگی ۳۶ درصدی مخازن سدهاست.

پیش از این، در نیمه آبان ماه مدیرعامل آبفای تهران از وضعیت نامساعد مخازن سدها خبر داده بود. به گفته محمدرضا بختیاری ذخایر سدهای تهران به  ۳۳۵ میلیون متر مکعب نزدیک شده، درحالیکه این رقم باید به ۷۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسید.

غیر از تهران، ذخایر آب در بیش از ۱۰ سد از سدهای کشور ۲۵ تا ۷۵ درصد کاهش یافته و در استان همدان، این کاهش برای سد اکباتان بیش از ۹۰ درصد گزارش شده است.

 هرچند مسئولان اعلام کردند برنامه ای برای قطعی یا جیره‌بندی در دستور کار قرار نگرفته اما امروز، معاونت امور مشترکین آبفای استان تهران از قطعی آب بیش از ۹ هزار خانوار بد مصرف تهرانی خبر داده است.

رسول باقری با اشاره به قطع موقت آب این خانوارهای بد مصرف گفت: «تنها ۳۷ درصد خانوارهای تهرانی الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند و سایر مصرف‌کنندگان در گروه‌های پرمصرف‌ و بدمصرف قرار دارند».

الگوی مصرف ماهانه آب در تهران ۱۴ متر مکعب برای خانوارهای ۳.۵ نفره است. اما این رقم اکنون به ۲۲۰ لیتر می‌رسد که ۸۰ لیتر بیشتر از الگوی صحیح مصرف آب است. به گفته  معاون امور مشترکین آبفای استان تهران، محدودیت ها برای مشترکان بدمصرف از آغاز مهر اعمال شده است و این موضوع با جدیت ادامه پیدا می کند.

پیش از این اعلام شده بود امید مسئولان به افزایش بارندگی‌ها در پاییز است اما ۱۹ استان کشور مهرماه را با بارندگی صفر به پایان رساندند. هم چنین سازمان هواشناسی اعلام کرد از نیمه مهرماه تا آبان ماه وضعیت بارش ها در کشور ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند که این پیش‌بینی تا امروز محقق شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا