کد خبر: 210902146139
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

ایران خودرو صدرنشین تولید خودروهای برقی

زینب غضنفری

تولید خودروهای برقی به عنوان صنعت آینده‌دار معرفی می‌شود و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد جایگزینی گسترده خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی خواهیم بود. اهمیت این موضوع به حدی است که در پیش بینی‌های جهانی، حوزه‌ها و صنایع مرتبط و درگیر با خودروهای برقی در صدر توجهات قرار دارد و چشم انداز روشنی را تصویرسازی می‌کنند.

به جهت اهمیت بالای این موضوع و با توجه به فرمان ۸ بندی رئیس جمهور در خصوص گسترش و تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران، گروه صنعتی ایران‌خودرو به سرعت دست به کار شده و خودروی برقی را با تکیه بر توانمندی‌ها و دانش داخلی طراحی و تولید کرده است.

گره خوردن آینده صنعت خودرو به خودروهای برقی سبب شده تا ایران خودرو با جدیت تمام وارد این حوزه شود تا فاصله خود را با صنعت خودروسازی جهانی کمتر کند و سهمی‌از بازار رقابتی آن داشته باشد.

این شرکت گام‌های خوبی را برداشته و با طراحی و تولید نمونه خودروهای برقی «ری را» و «تارا»، از اولین خودروهای برقی ساخت داخل رونمایی کرد و نشان داد ضمن داشتن توانایی لازم، عزم جدی برای پیشرفت و رسیدن به افق‌های بالاتر در حوزه برقی‌سازی دارد.

سیاست این شرکت به جای واردات، تکیه بر توان داخل و طراحی محصولات برقی با دانش بومی‌است و ری‌را و تارا با نگاه حمایت از تولید و ملی، به عنوان اولین خودروهای برقی داخلی به دست متخصصان ایران خودرو طراحی شده است.

پروژه خودروی تارای برقی به جهت دستیابی به دانش طراحی سیستمی‌خودروهای برقی، دستاورد مهمی‌برای شرکت ایران خودرو محسوب می‌شود و این شرکت را در جایگاه بالاتری نسبت به سایر رقبا قرار داده است.

علاوه بر این، خودروی برقی «ری‌را» به صورت یک پلتفرم دوگانه طراحی و تولید شده و اولین نمونه در کشور با قابلیت توسعه مبتنی بر قوای محرکه بنزینی و برقی‌ به شمار می‌رود.

در واقع امروزه در نتیجه اقدامات صورت گرفته در گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر دانش زیرساخت‌ها و محصول خودروهای برقی، هم‌اکنون این شرکت به عنوان اولین خودروساز، مالکیت کامل یک پلتفرم خودروی برقی را نیز در اختیار دارد.

بزرگترین خودروساز کشور و منطقه ضمن حرکت به سمت تولید بیشتر خودروهای برقی، به طور همزمان به موضوع هوشمندسازی و تولید خودروهای خودران نیز ورود کرده است.

در ادامه برنامه و هدف برقی سازی محصولات، خط تولید اتوبوس برقی با ظرفیت بالا نیز در این گروه وارد مدار شده و با تامین نیاز داخل، کشور را از واردات خودروهای کارکرده بی نیاز می‌کند. در این راستا، نیاز است که نهادهای دولتی مساعدت و توجه ویژه به ای موضوع داشته باشند تا تولید داخل به جای واردات در اولویت قرار گیرد.

توانمندی گروه صنعتی ایران خودرو در طراحی و تولید خودرو برقی به خودروهای ری‌را و تارا و اتوبوس برقی ختم نمی‌شود و در آینده‌ای نزدیک، محصولاتی در رده ون، کامیون و کشنده به صورت برقی نیز به سبد محصولات افزوده خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که این گروه صنعتی نه تنها دانش فنی طراحی قطعات محصولات برقی را دارد، بلکه در طراحی و ساخت قطعات الکترونیکی و الکتریکی خودروهای برقی به زنجیره تامین نیز کمک کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا